احمد مسعود کیست؟

احمد مسعود کیست؟ آیا طالبان و احمد مسعود مذاکره می کنند؟ آیا جنگ های داخلی افغانستان ادامه دار خواهد بود؟ در مطلب پیش رو به پاسخ این سوالات خواهیم پرداخت.

اینتیتر – سحر زمانی؛ افغانستان، این روزها برگ جدیدی را در تاریخ خود ثبت می کند. گروه طالبان بعد از بیست سال توانسته اند بار دیگر حکومت افغانستان را در دست بگیرند و بر بیشتر بخش های این کشور تسلط پیدا کنند. با وجود اینکه مقاومت چندانی در برابر این گروه در این کشور صورت نگرفت و استانداران و مردم، ولایت های مرکزی را یکی پس از دیگری تقدیم طالبان کردند، پسر جوانی به نام احمد مسعود در پنجشیر راه پدرش را پیش گرفته است و در برابر هجوم طالبان مقاومت می کند. در این میان سوالات بسیاری پیش امده است که احمد مسعود کیست و چه در سر دارد؟ در این مطلب تلاش کرده ایم تا پاسخ این سوالات را بدهیم. با ما همراه باشید.

احمد مسعود کیست؟

این روزها نام احمد مسعود به عنوان تنها مبارز علیه طالبان که تاکنون تسلیم نشده و در پنجشیر افغانستان در حال جنگ با این گروه است، بسیار به گوش ها خورده است. پسر سی و دو ساله ” احمد شاه مسعود” قهرمان ملی افغانستان امروز پای جای پدر گذاشته و به مبارزه با جهل می پردازد.

احمد مسعود در در نوزدهم تیر ماه سال ۱۳۶۸ در ولایت پنجشیر به دنیا آمد. او دوران تحصیلی ابتدایی و متوسطه را در ایران سپری کرد و سپس به انگلیس رفت و در آنجا مشغول به تحصیل شد. احمد مسعود در سال ۲۰۱۵ مدرک کارشناسی خود را در رشته مطالعات جنگ از دانشگاه کینگز لندن و در سال ۲۰۱۶ کارشناسی ارشد رشته سیاست بین‌المللی را از دانشگاه لندن سیتی دریافت کرد.

پس از اتمام تحصیلات اش به وطن بازگشت و به عنوان مدیرعامل “بنیاد مسعود” مشغول به کار شد. در سال ۲۰۱۹ بود که احمد مسعود به صورت رسمی وارد سیاست شد و تصمیم گرفت تا ایده های پدرش را عملی کند و راه او را ادامه دهد.

هدف احمد مسعود تمرکززدایی دولت و غلظت‌ زدایی قدرت از کابل به دیگر ولایت‌های کشور بود و این موضوع را راه حلی برای تخصیص منابع و تمرکز قدرت می دانست که نتیجه آن رفاه و ثبات برای تمام کشور است.

مسعود در همان سال ۲۰۱۹ به روند صلحی که در افغانستان آغاز شده بود، اعتراض و اعلام کرد که یک ائتلاف جدید از رهبران مجاهدین بر پای ائتلاف شمال، که با طالبان در دهه ۱۹۹۰ می‌جنگیدند، ایجاد می کند. مسعود از زمانی که خروج نیروهای آمریکایی آغاز شد، مبارزات خود را علیه طالبان شروع کرد.

وی همچنین گفت که حکومت طالبان را قبول نمی کند. احمد مسعود اکنون از مردم افغانستان خواسته است که برای مقاومت در برابر طالبان به پنجشیر بروند و به گروه او بپیوندند. هر چند که تا به این لحظه طالبان تحت تاثیر آنها قرار نگرفتند و پیشنهاد مذاکره و صلح نیز داده اند.

کمی درباره احمد شاه مسعود بدانیم

احمدشاه مسعود یکی از سیاستمداران و فرماندهان قدر و بزرگ افغانستان بود و در جنگهای داخلی افغانستان و جنگ این کشور با شوروری نقش بسیار مهمی را ایفا کرد. وی همچنین در دوره ای وزارت دفاع این کشور را نیز بر عهده داشت.

احمدشاه در شهریور ماه سال ۱۳۳۲ در دره پنجشیر زاده شد. پدر او از افسران ارتش افغانستان بود. احمدشاه دوران کودکی را در پنجشیر گذراند و سپس به کابل رفت و در آنجا تحصیلات خود را ادامه داد. با وجود مخالفت های پدرش در سال ۱۳۵۲ رسماً به عضویت نهضت اسلامی افغانستان درآمد. دو سال بعد یعنی در تابستان سال ۱۳۵۴ مبارزاتش را آغاز کرد و رهبری مبارزه در نخستین قیام پنجشیر در برابر حکومت وقت را به عهده گرفت که البته با شکست مواجه شد و به دلیل تحت تعقیب بودن به  سمت پاکستان گریخت.

احمد شاه مسعود به عنوان فرمانده برجسته افغانستان علیه اشغال شوروی بین سالهای ۱۹۷۹ تا ۱۹۸۹ به شمار می رفت. وی در دهه ۱۹۹۰ میلادی ابتدا به دعوت طالبان به صلح لبیک گفت اما زمانی که مشاهده کرد طالبان یک گروه وابسته به بیگانه اند و در پی برقراری حکومت جهل هستند و همچنین راه جنگ را برگزیدند، تصمیم به مقاومت گرفت و علیه این گروه تا زمانی که جان در بدن داشت در شمال این کشور به مبارزه برخاست. سرانجام مسعود در روز هجدهم شهریور ۱۳۸۰ درست دو روز پیش از حادثه ۱۱ سپتامبر و برخورد هواپیماها با برج هی دوقلو، بر اثر انفجار دو فرد انتحاری مظنون به ارتباط با شبکه القاعده که خود را خبرنگار معرفی کرده بودند، در خواجه بهاء الدین ولایت تخار افغانستان ترور و کشته شد.

بعد از بیست سال از درگذشت احمد شاه، پسر خلفش احمد مسعود نیز حکومت طالبان را با وجود اینکه به اکثر بخش های کشور مسلط شده اند، نپذیرفته است و در راه گرفتن انتقام خون پدر قدم برمیدارد. البته که در این چند روز اخیر خبرهایی از پذیرش صلح از جانب احمد مسعود می آید.

احمد مسعود مقاومت می کند یا صلح را می پذیرد؟

همانطور که پیشتر اشاره کردیم این روزها زمزمه های از صلح میان طالبان و گروه مقاومت احمد مسعود به گوش می خورد. در اواخر مردادماه احمد مسعود با روزنامه “الشرق الأوسط”مصاحبه ای داشته است و در آنجا بیان کرده که آمادگی گفت و گو با طالبان را دارند و حتی با این جنبش تماس هایی نیز داشته اند. او اظهار داشته که پدرش نیز در سال ۱۹۹۶ با طالبان صحبت کرده‌ است و به آنها گفته “چه می‌خواهید؟ اجرای احکام شریعت و دین اسلام؟ ما هم مسلمان هستیم و ما نیز صلح می‌ خواهیم، پس اجازه دهید با هم کار کنیم”.

از همین رو احمد مسعود نیز بیان کرده که مایل است برای ایجاد صلح، امنیت و ثبات کشور از خون پدرم بگذرد و همچنین آمادگی دارد که از طریق مذاکرات سیاسی با طالبان یک دولت فراگیر تشکیل دهند. اما آنچه از نظر او قابل قبول نیست،ت شکیل دولت تندرویی در افغانستان است که نه تنها برای کشور، بلکه برای منطقه و جهان به‌ طور جدی تهدید آمیز است.

حال باید منتظر ماند و دید که طالبان و احمد مسعود به مذاکرات صلح آمیز دست پیدا می کنند یا همچنان به جنگ ادامه خواهند داد. البته چهره ای که طالبان امروز در حال نشان دادن به جهانیان است حکایت از صلح و آرامش دارد. چهره ای که با گذشت زمان واقعیت پنهانش را نشان خواهد داد.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.