ارتودنسی در حین بارداری + مزایا و معایب آن

یکی از دوران بسیار مهم در زندگی خانوم ها دوران بارداری می باشد، این دوره از جمله حساس ترین دوره در طول زندگی آن هاست که نیاز مند مراقبت های بسیاری هستند. در این دوران معمولا درصد زیادی از درمان های پزشکی و حتی دارو ها نیز ممنوع می شود چرا که ممکن است به جنین صدمه وارد کنند.

به گزارش اینتیتر، اما به نظر نمی آید که سیم کشی دندان یا همان انجام درمان ارتودنسی در دوران بارداری جزو درمان های ممنوع شده برای خانوم ها باشد. بنابراین خانوم ها می توانند در هنگام بارداری با مراجعه به متخصص ارتودنسی درمان خود را آغاز کنند.

ارتودنسی

آیا ارتودنسی حین بارداری بلامانع است؟

همانطور که در بالا نیز گفتیم با توجه به اینکه دوره بارداری دوره ای بسیار حساس در زندگی خانوم های می باشد و در طول این دوره بسیاری از درمان ها ممنوع می باشد اما با این وجود ارتودنسی متحرک و به طور کلی انجام تمام روش های اصلاح دندان یا به اصطلاح ارتودنسی در کلینیک ارتودنسی معتبر و زیر نظر متخصص کاملا بلامانع می باشد.

قبل از استفاده از بریس های ارتودنسی می بایست اقدامات لازم برای این منظور انجام گیرد، این اقدامات شامل معاینه توسط متخصص ارتودنسی و مشاوره های لازم از پزشک زنان به منظور آگاهی از تاثیر ارتودنسی در بارداری می باشد. اما به طور کلی باید بگوییم که استفاده از بریس های ارتودنسی در حین بارداری هیچگونه محدودیتی ندارد.

یکی از مسائلی که باید به آن توجه شود گرفتن عکس های رادیولوژی است، در صورتی که این عکس ها قبل از بارداری انجام شده باشند هیچگونه تاثیر منفی برای جنین نخواهند داشت. علاوه بر آن استفاده از مینی اسکرو نیز هنگام بارداری آسیبی به جنین وارد نمی کند. در واقع بهتر است برخی از اقدامات ارتودنسی مانند عکس های رادیولوژی قبل از بارداری انجام گیرد، در غیر این صورت برای انجام این کار می بایست حتما با متخصص ارتودنسی و پزشک زنان در مورد تاثیر انجام این کار در دوران بارداری و انجام اقدامات مربوط به این کار مشورت صورت گیرد.

آیا اقدام به باروری در طول درمان ارتودنسی خطری ندارد؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم اگر در طول دوره ارتودنسی هستید و قصد دارید باردار شوید هیچگونه محدودیتی وجود ندارد. ممکن است که برخی از بیماران در طول دوره استفاده از بریس باردار شوند یا حتی در دوره شیر دهی باشند که این مسئله برای آنان خطری ندارد.

خانوم هایی که درمان ارتودنسی را در طول دوره بارداری انجام می دهند باید توجه داشته باشند که اقدامات احتیاطی را در نظر بگیرند. یکی از مشکلاتی که خانوم های باردار در دوره بارداری با آن دست و پنجه نرم می کنند پوسیدگی دندان می باشد. در این دوره معمولا پوسیدگی دندان با عفونت های و التهابات لثه ای گیربان گیر فرد می شود، در چنین شرایطی مطمئنا تمیز کردن و رعایت بهداشت دندان با وجود بریس های ارتودنسی و مینی اسکرو بسیار سخت است.

ارتودنسی

همین مسئله باعث می شود دندان فرد بیش از حالت معمول در معرض پوسیدگی و خراب شدن قرار بگیرد. اما به طور کلی در صورت رعایت بهداشت دهان و دندان انجام ارتودنسی کلینیک حرفه ای مشکلی ندارد.

اقدامات لازم در دوران درمان ارتودنسی

همانطور که در بالا نیز گفته شد در طول بارداری احتمال پوسیدگی دندان ها به همراه التهابات لثه ای و عفونت ممکن است افزایش یابد. این مسئله در دوره بارداری امری کاملا عادی بوده و نگرانی در این مورد وجود ندارد، اما در صورت استفاده از بریس های دندان در این دوره ممکن است این مسائل تشدید شوند و ناراحتی بیشتری برای فرد به همراه داشته باشند. برای این منظور بهتر است در دوره بارداری حتما علاوه بر یک متخصص زنان با یک ارتودنتیست نیز در ارتباط باشید.

مراجعه به موقع و معاینه های منظم

در صورت مشاهده هر گونه وضعیت غیر عادی در سلامت دهان و دندان بهتر است به کلینیک ارتودنسی مراجعه کرده و از خدمات پزشکی بهره ببرید. در طول دوره بارداری باید بیش از پیش به سلامت دهان و دندان خود اهمیت دهید، چرا که خانم ها در این دوره نسبت به پیش حساس تر شده و بیشتر به ظاهر خود اهمیت می دهند و ممکن است به اعتماد به نفس آن ها ضربه بزند.

دقت در خوردن غذا

بهتر است بدانید که در هنگام کار کردن با بریس های ارتودنسی از مواد بی حسی و یا آرام بخش استفاده نمی کنند پس از این نظر هیچگونه نگرانی وجود نخواهد داشت. تنها باید هنگام سیم کشی دندان در دوره بارداری توجه داشته باشید که غذا خوردن و جویدن مواد غذایی با براکت ها کمی سخت خواهد بود، اما این مسئله به مرور برای فرد عادی می گردد علاوه بر آن در صورتی که رژیم غذایی فرد باردار خوب باشد در مورد این مسئله کمتر اذیت می شود.

روش ها و مدل های مختلف ارتودنسی مناسب در بارداری

معمولا در کلینک ارتودنسی مختصصین با توجه به وضعیت بهم ریختگی دندان های فرد از روش های به خصوصی استفاده می کنند. ممکن است روش ارتودنسی در افراد مختلف با یک دیگر متفاوت باشد اما به طور کلی روش های زیر برای ارتودنسی در دوره بارداری روش هایی ایده آل محسوب می شوند که دکتر داودیان به عنوان بهترین متخصص ارتودنسی تهران تمامی این نوع از ارتودنسی را با رعایت استاندارد های جهانی برایتان انجام میدهد؛

بریس های سنتی: در روش بریس سنتی متخصص ارتودنسی با قرار دادن براکت ها و سیم های معمولی سعی می کند فشار مورد نیاز بر روی دندان های کج به منظور اصلاح فرم دندان ها را انجام دهد، هزینه ارتودنسی با بریس های سنتی به جنس براکت و سیم هایی که استفاده می کنند و همچنین تا حدود زیادی به سابقه پزشک بستگی دارد.

ارتودنسی نامرئی: در روش ارتودنسی نامرئی معمولا از پلاستیک های شفافی برای وارد کردن فشار به دندان های کج به منظور اصلاح فرم آن ها استفاده می کنند. معمولا این تنظیم کننده ها آنچنان برای دیگران قابل مشاهده نبوده و می توان هنگام غذا خوردن و یا مسواک زدن آن را از دهان خارج کرد. این روش آسیب کمتری در مقایسه با روش سنتی به دندان وارد می کند و التهابات لثه ای کمتری به همراه دارد. ارتودنسی نامرئی جزو ایده آل ترین روش های سیم کشی دندان در دوره بارداری است که در واقع می توان آن را جزو دسته ارتودنسی متحرک نیز دانست.

ارتودنسی با نگهدارنده و پلاک: این روش برای ارتودنسی کودکان نیز مناسب بوده و معمولا در صورتی که فرم دندان های فرد دچار مشکلات زیادی نباشد استفاده می شود.

ارتودنسی

سخن آخر

در بالا سعی کردیم شما را با سیم کشی دندان در دوره بارداری آشنا سازیم. برای گرفتن مشاوره های تخصصی تر می توانید با کلینیک تخصصی ارتودنسی دکتر مسعود داودیان تماس بگیرد یا از سایت ایشان به آدرس dr-davoudian.com دیدن فرمایید. مشاوران این کلینیک آماده پاسخوگی به تمام سوالات شما در زمینه اصلاح فرم دندان به روش های مختلف می باشند.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.