رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

اولین رولزرویس برقی جهان متولد شد + مشخصات فنی

اسپکتر اولین خودروی برقی رولزرویس است که به یک پیشرانه ۵۷۷ ساب بخاری مجهز شده و از پاییز ۲۰۲۳ وارد بازار خواهد شد.

به گزارش اینتیتر به نقل از دیجیاتو، کمپانی رولزرویس از یک مدل جدید با نام اسپکتر (Spectre) رونمایی کرد. با معرفی این خودرو، برند لوکس‌ساز انگلیسی رسما وارد عصر الکتریکی می‌شود، چرا که اسپکتر نخستین خودروی رولزرویس با پیشرانه برقی است. همانطور که انتظار می‌رود اسپکتر کابین بسیار لوکسی دارد و سرنشینان آن آسایشی ناب و کم‌نظیر را حین سفرهای درون‌شهری و برون‌شهری تجربه خواهند کرد. این خودرو از پاییز سال آینده به دست مشتریان خواهد رسید و درکمال تعجب علیرغم ویژگی های لوکس خود تنها ۴۱۸ کیلومتر پیمایش دارد.

شاید بدانید رولزرویس قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ به یک برند تمام الکتریکی تبدیل شود. اسپکتر اولین گام جدی کمپانی در راستای تحقق این هدف بلندپروازانه محسوب می‌شود. این خودروساز اشرافی تاکید می‌کند اسپکتر بیشتر و بهتر از مدل‌های قبلی لبخند رضایت را بر لبان مشتریان خود خواهند نشاند. ضمن اینکه رولزرویس اعتقاد دارد اسپکتر به خاطر مزایایی پیشرانه برقی، با روح این برند همسوتر است.

رولزرویس می‌گوید با اسپکتر یک کلاس کاملا جدید را در صنعت خودرو خلق کرده، کلاسی که آن را سوپر کوپه برقی فوق لوکس می‌نامد. با این تعریف می‌توان اسپکتر را جانشین فانتوم کوپه دانست.

اسپکتر، ایرودینامیک‌ترین خودروی تاریخ کمپانی

از نظر طراحی، اسپکتر روندی تکاملی دارد و اصالت خود را حفظ کرده است. به عبارت دیگر هنگام تماشای این خودرو، روشن است که با محصولی از رولزرویس طرف هستیم. علی‌رغم این مساله، با کمی دقت به جزئیات معلوم می‌شود اسپکتر جلوپنجره خیلی عریضی دارد؛ آنقدر عریض که در بین تمامی محصولات تاریخ کمپانی کشیده‌ترین است. برای ایجاد جلوه‌ای متمایز، این المان با ۲۲ چراغ LED نورپردازی شده؛ مجسمه معروف به روح اکستازی هم اینک ساختاری ایرودینامیک دارد. بد نیست اشاره کنیم با ضریب درگ ۰.۲۵، اسپکتر ایرودینامیک‌ترین خودروی ساخت رولزرویس به شمار می‌رود.

کابین اسپکتر هر چند از نظر طراحی شباهت زیادی به سایر اعضای خانواده دارد، اما در بین تمامی محصولات رولزرویس پیشرفته‌ترین است. یکی از خاص‌ترین ویژگی‌های کابین این سوپر کوپه برقی، Starlight Doors نام دارد. این ویژگی ۴,۷۹۶ چراغ LED را به پنل درهای اسپکتر اضافه می‌کند. بجز درها، سقف نیز چراغ‌های LED ریزی خود دارد. می‌توان تصور کرد که این چراغ‌ها در شب فضای فوق‌العاده خاصی را در داخل کابین رولزرویس اسپکتر ایجاد می‌کنند. گفتنی است صندلی‌های جلوی این خودرو جدید بوده و طراحان در خلق آنها از سبک خیاطی انگلیسی الهام گرفته‌اند.

مشخصات فنی رولزرویس اسپکتر

رولزرویس اسپکتر بر اساس پلتفرم موسوم به معماری تجمل (Architecture of Luxury) تولید می‌شود. در رابطه با جزئیات پیشرانه این کوپه اشرافی اطلاعات زیادی در دست نیست، اما می‌دانیم که حداکثر قدرت آن به ۵۷۷ اسب بخار می‌رسد. میزان گشتاور تولیدی نیز ۹۰۰ نیوتن متر است. صفر تا ۶۰ مایل یا ۹۶ کیلومتر این خودرو ۴.۴ ثانیه طول می‌کشد و با شارژ کامل باتری امکان پیمایش حداکثر ۲۶۰ مایل یا ۴۱۸ کیلومتر مسافت وجود دارد. این رقم بر مبنای استاندارد EPA محاسبه شده، بنابراین به احتمال زیاد در شرایط واقعی رکوردی مشابه بدست خواهد آمد.

هر چند پیشرانه رولزرویس اسپکتر مشخصات ایده‌آلی دارد، اما فاکتورهایی مثل چالاکی و قدرت مانورپذیری مورد تاکید نیستند. این خودرو از یک سیستم تعلیق فوق‌العاده مدرن بهره می‌برد که آرامش و راحتی سرنشینان را تضمین می‌کند. شاید بدانید سیستم تعلیق این کوپه اشرافی پلانار (Planar) نام دارد و در آن هر چهار چرخ مستقل هستند. این قابلیت با همکاری دوربین‌ها و سنسورهای پیشرفته که مدام مسیر پیش رو را اسکن می‌کنند، سواری بسیار نرمی را – به‌ویژه در جاده‌های ناهموار – به ارمغان می‌آورد.

قیمت و زمان عرضه

همانگونه که در بالا نیز اشاره کردیم، رولزرویس اسپکتر در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۳ راهی بازار خواهد شد. امکان سفارش این کوپه الکتریکی از همین الان وجود دارد. درباره قیمت حرفی به میان نیامده، اما رولزرویس می‌گوید اسپکتر بین دو مدل کالینان و فانتوم قرار خواهد گرفت. بد نیست بدانید قیمت این دو مدل به ترتیب از حدود ۳۹۰ و ۴۶۰ هزار دلار شروع می‌شود. از این رو شاید اسپکتر حامل برچسبی در حدود ۴۳۰ هزار دلار باشد.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.