ایسیو چگونه کار می‌کند؟

ای سی یو یا همان کامپیوتر خودرو، قطعه‌ای الکترونیکی است که کنترل و هماهنگی بخش‌های مختلف خودروهای انژکتوری را بر عهده دارد.

به گزارش اینتیتر، ای سی یو یا همان کامپیوتر خودرو، قطعه‌ای الکترونیکی است که کنترل و هماهنگی بخش‌های مختلف خودروهای انژکتوری را بر عهده دارد. عموما ECU دارای تعداد زیادی سنسور است که در قسمت‌های مختلف خودرو قرار دارند و اطلاعات مرتبط با عملکرد بخش مورد نظر را به کامپیوتر مرکزی یا همان‌ای سی یو مخابره می‌کنند. ما در این مقاله قصد داریم به نحوه عملکرد این قطعه کاربردی در خودروهای انژکتوری بپردازیم.

ایسیو (ECU) چیست؟

ایسیو به انگلیسی ECU است که مخفف Electronic Control Unit به معنی مرکز یا واحد کنترل الکترونیکی خودرو است. کنترل دقیق زمان پاشش سوخت و مدت آن و همچنین زمان جرقه زنی موتور، در خودروهای انژکتوری بر عهده قعطه‌ای به نام‌ای سی یو است. ای سی یو با توجه به قدرت پردازش اطلاعاتی که از سنسورهای موجود در بخش‌های مختلف خودرو و همچنین در اختیار داشتن برنامه‌ای از پیش تعیین شده، به عنوان یک دستگاه واحد کنترل الکترونیکی در خودرو قرار می‌گیرد. این قطعه الکترونیکی یکی از اجزای اصلی خودرو محسوب می‌شود.

به دلیل اهمیت این قطعه آموزشگاه های بسیاری نظیر پارسیان صنعت خودرو اقدام به برگزاری دوره آموزش تعمیرات ایسیو نموده است چرا که درآمد این حرفه از تعمیرات خودرو یعنی تعمیرات ایسیو بسیار عالی است.

نحوه عملکرد ایسیو خودرو

در چند دهه گذشته، موتور اغلب خودروها، برای عملکرد به قطعات مکانیکی متکی بودند. تکامل و توسعه فناوری در زمینه تولید خودرو منجر به استفاده از ماژول‌های کنترلی دقیق و قطعات الکترونیکی با عملکرد بسیار دقیق و منظم شد که در نهایت با بهینه‌سازی کارایی موتور، عملکرد خودروهای مدرن را به مراتب بهتر از مدل‌های قدیمی کردند.

با توجه به تعریفی که برای ایسیو ارائه شد، مشخص است که مهمترین وظیفه این قطعه، کمک به کارکرد بی‌عیب و نقص موتور است. در حقیقت در خودروهای انژکتوری، ECU میزان سوختی که وارد سیلندرهای موتور شده را کنترل کرده و با ترکیب مقدار مناسب سوخت و هوا، قدرت موتور به حداکثر میزان خود خواهد رسید، ضمن این که در مصرف سوخت نیز صرفه جویی شده و میزان سوخت مصرفی کاهش می‌یابد.

به زبان ساده‌تر ایسیو اطلاعات را از سنسورهای متعدد از جمله سنسور اکسیژن، دور موتور، ضربه، سنسور TPS، سنسور دمای آب و… دریافت کرده و با پردازش این اطلاعات، بر اساس برنامه از پیش تعیین شده که توسط سازنده خودرو به دستگاه داده شده است، خروجی‌ها را به بخش‌های مختلف مثل شمع ها، انژکتور سوخت و سایر قطعات می‌فرستد و به این ترتیب موتور با حداکثر قدرت بهینه خود کار می‌کند.

در یک کلام باید گفت ایسیو مواردی چون تزریق سوخت و زمان جرقه برای احتراق را کنترل می‌کند که منجر به فعال شدن موتور در دقیق‌ترین زمان سیستم انژکتور و جرقه زنی با استفاده از سنسورهای موجود می‌شود.

در گذشته ساخت موتور خودروها بدون ریز پردازنده‌ها و قطعات الکترونیکی انجام می‌گرفت، قوانین مطرح شده سختگیرانه در مورد آلودگی هوا و کاهش گازهای گلخانه ای، طرح‌های کنترل کننده‌ای برای تنظیم ترکیب هوا و سوخت مورد نیاز بود تا مبدل کاتالیزوری خودرو، مقدار قابل توجهی از آلودگی ناشی از احتراق سوخت موتور را کاهش دهد. به این ترتیب ایسیو یا واحد کامپیوتری مرکزی به این منظور طراحی و ساخته شده و به مرور جای خود را در ساخت همه خودروها پیدا کرد.

موتور خودروها از نوع احتراقی است و دارای یک پمپ هوا است که با استفاده از سوخت، انرژی مورد نیاز محرک خودرو را تأمین می‌کند. این انرژی از طریق مکش هوا به داخل و استفاده از سوخت کافی برای حفظ کارکرد موتور تأمین می‌شود. در این فرآیند باید ترکیب سوخت و اکسیژن به شکل استاندارد و صحیح صورت گیرد، در غیر این صورت احتراق یا جرقه زنی موتور همراه با دوده خواهد بود. در گذشته دستگاه اندازه گیری مخلوط هوا و سوخت به صورت مکانیکی کار می‌کرد و کاربراتور نام داشت، امروزه این عملکرد توسط ایسیو انجام شده که آلایندگی کمتر و کارایی سوخت بیشتری را به همراه دارد.

نگاهی به ساختار ایسیو

ایسیو در واقع یک کامپیوتر کوچک است و همانند همه کامپیوترهایی که تا به امروز دیده‌اید از بخش‌های نرم افزاری و سخت افزاری تشکیل شده است. این بخش‌ها از یک ریز پردازنده استفاده می‌کنند که در زمان لزوم اطلاعات دریافتی از سنسورهای موجود در بخش‌های مختلف را پردازش کرده و متناسب با عملکرد بهینه خودرو در آن شرایط، تنظیمات لازم را در بخش‌های مختلف خودرو اعمال می‌کند.

این قطعه کامپیوتری را می‌توان برنامه ریزی مجدد کرد، نرم‌افزار یا سخت‌افزار آن را به روزرسانی کرد یا در صورت لزوم ارتقاء داد که این موارد از جمله نقاط قوت ایسیو محسوب می‌شود.

مدیریت سوخت توسط ECU چگونه انجام می‌گیرد؟

مدیریت دقیق سوخت و کنترل کیفیت و کمیت ترکیب هوا و سوخت در موتور توسط ایسیو انجام می‌گیرد. این قطعه کامپیوتری برای تصمیم گیری بهینه به متغیرهای زیادی احتیاج دارد که مهمترین آن‌ها عبارتند از:

– نیاز موتور
– دمای موتور
– دمای هوا
– دمای سوخت
– کیفیت سوخت
– نوع فیلتر
– فشار هوا
– راندمان یا بازدهی موتور

عملکرد گام به گام ایسیو

حال که با متغیرهای مورد نیاز برای پردازش اطلاعات توسط ایسیو آشنا شدید، وقت آن رسیده است که با عملکرد گام به گام این قطعه نیز آشنا شوید. در حالت کلی، عملکرد ایسیو از آغاز تا پایان کار به این شکل است:

۱. اطلاعات ورودی: در ابتدا یک سری از اطلاعات از سنسورهای مختلف از جمله سنسورهای دما و فشار، سیگنال‌های روشن یا خاموش و اطلاعات سایر قسمت‌های خودرو به ایسیو وارد می‌شود.

۲. پردازش اطلاعات: در مرحله بعدی و پس از جمع آوری داده‌ها توسط ایسیو، پردازنده باید مشخصات خروجی از جمله پالس انژکور سوخت را مطابق با برنامه از پیش تعیین شده در نرم افزار، تعیین کند.

۳. تصمیم گیری درباره خروجی: بعد از پردازش اطلاعات و کنترل آن با دستورات موجود در نرم افزار، تصمیم گیری در مورد خروجی مناسب توسط دستگاه صورت می‌گیرد.

۴. خروجی بعد از پردازش: این خروجی می‌تواند شامل عملکرد موتور و کنترل دقیق محرک‌ها باشد. مواردی چون زمان دقیق سیستم جرقه زنی، باز شدن دریچه گاز الکترونیکی یا فعال شدن فن خنک کننده رادیاتور و… از آن جمله هستند.
۵. مدیریت انرژی: در کنار عملکرد موثر سنسورها و محرک ها، ولتاژ صحیح یکی دیگر از دستاوردها و عملکردهای ایسیو در خودرو محسوب می‌شود. زمانی که ولتاژهای صحیح برای همه اجزاء تامین شوند، ریز پردازنده‌ها می‌توانند شروع به کار و راه اندازی نمایند.

چگونه حرفه تعمیرات ایسیو را بیاموزیم ؟

اگر علاقمند به گذراندن دوره های تعمیرات ایسیو و بردهای الکترونیک خودرو هستید، پارسیان صنعت خودرو به عنوان اولین و تخصصی ترین آموزشگاه و تعمیرگاه ایسیو دوره های این حرفه جذاب را به صورت ماهیانه برگزار می کند. جهت کسب اطلاعات بیشتر به سایت زیر مراجعه کنید و یا تماس بگیرید.

WWW.PSKECU.COM
۰۲۱۶۶۳۶۳۰۸۲
۰۹۱۲۰۷۳۲۲۹۷

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.