باکتری هایی که در دهان ساکن است مغزتان را کند می‌کند

طبق تحقیقات انجام شده یک نوع رایج از باکتری‌های دهان مرتبط با بیماری پریودنتال با التهاب عصبی و پیشرفت بیماری آلزایمر مرتبط است.

به گزارش اینتیتر به نقل از باشگاه خبرنگاران، این تحقیق که توسط یک تیم بین المللی از دانشمندان انجام شده است، بر اساس شواهد قبلی است که سلامت پایین دهان و دندان را با زوال عقل و تخریب عصبی مرتبط می‌کند.

در این ایده که بیماری لثه در شروع یا پیشرفت بیماری آلزایمر نقش دارد، فرضیه‌ای است که در حاشیه تحقیقات زوال عقل قرار دارد. اما در چند سال گذشته، تعداد فزاینده‌ای از دانشمندان این ایده را تا حدودی جدی گرفته‌اند و شروع به بررسی این ارتباط کرده‌اند.

بیشتر تحقیقات تاکنون بر روی راه‌های احتمالی Porphyromonas gingivalis یعنی باکتری‌های مسئول بیماری‌های لثه، متمرکز شده است که می‌تواند به طور مستقیم یا غیرمستقیم بر مغز تأثیر بگذارد.

این مطالعه جدید تمرکز خود را بر روی نوع دیگری از باکتری‌های دهان، Fusobacterium nucleatum معطوف کرد که در حضور پریودنتیت، حجم آن افزایش می‌یابد.

در یک سری آزمایشات حیوانی، تحقیقات جدید نشان داد که چگونه F. nucleatum می‌تواند تکثیر سلول‌های ایمنی در مغز را افزایش دهد. سپس مشاهده شد که این پاسخ التهابی باعث تسریع پیشرفت آلزایمر در حیواناتی می‌شود که برای مدل سازی این بیماری پرورش داده شده اند.

جیک جینکون چن از دانشکده پزشکی دندانپزشکی دانشگاه تافتز توضیح داد: در این مطالعه، آزمایشگاه ما برای اولین بار دریافت که Fusobacterium nucleatum می‌تواند التهاب سیستمیک ایجاد کند و حتی به بافت‌های سیستم عصبی نفوذ کند و علائم و نشانه‌های بیماری آلزایمر را تشدید کند. این یافته‌ها نشان نمی‌دهد که این باکتری دهان به طور مستقیم باعث بیماری آلزایمر می‌شود. در عوض، محققان می‌گویند این باکتری، با تحریک پاسخ‌های التهابی در مغز، توسعه بیماری را تسریع می‌کند، تظاهرات رفتاری و پاتولوژیک [آلزایمر]را تشدید می‌کند.

هنوز چندین سوال بی پاسخ مانده است، به ویژه در مورد اینکه دقیقا چگونه این باکتری باعث آسیب مستقیم به بافت مغز می‌شود.

مطالعه جدید هیچ اثری از F. nucleatum در بافت مغز پیدا نکرد، که به این فرضیه می‌افزاید که نوعی پاسخ التهابی به پاتوژن در حال عبور از مغز است و بر تخریب عصبی تأثیر می‌گذارد.

این مطالعه به دو پروتئین بالقوه پیش التهابی فعال شده توسط F. nucleatum اشاره می‌کند که قبلاً با تخریب عصبی مرتبط بوده‌اند و روش قابل قبولی را ارائه می‌دهد که از طریق آن باکتری‌های دهان می‌توانند پیشرفت بیماری‌های مغزی مانند آلزایمر را تسریع کنند.

اما هنوز خیلی زود است که بگوییم این یافته‌ها منجر به درمانی جدید برای آلزایمر می‌شود. در نهایت، چن گفت: یافته‌های تیمش باید نشانه‌ای برای پزشکان باشد تا به سلامت دهان و دندان در بیماران، به‌ویژه آن‌هایی که با مراحل اولیه اختلال شناختی مواجه هستند، توجه کنند.

او معتقد است که درمان موثر بیماری پریودنتال می‌تواند پیشرفت بیماری‌هایی مانند آلزایمر را کند کند.

چن گفت: مطالعات ما نشان می‌دهد که F. nucleatum می‌تواند حافظه و مهارت‌های تفکر را در موش‌ها از طریق مسیر‌های سیگنالی خاص کاهش دهد. این یک علامت هشدار برای محققان و پزشکان است.

مطالعه جدید در مجله Frontiers in Aging Neuroscience منتشر شده است.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.