بهترین گزینه فرش برای مساجد

فرش سجاده ای مناسب مساجد، حسینیه و نمازخانه ها می باشد. به علت طرح خاص این نوع فرش نظم و زیبایی خاصی به محیط های معنوی می بخشد.

به گزارش اینتیتر، تنوع طرح و رنگ فرش نمازی مطابق با همه سلیقه افرادی است که قصد خرید فرش سجاده ای را دارند. تولید کننده ها جدیدترین فرش سجاده ای را با کیفیت های بالا براساس نیاز ها و فرهنگ مناطق مختلف طراحی و تولید می کنند. در زمان خرید فرش مناسب مسجد به مواردی چون کیفیت بافت، نوع الیاف، شانه و تراکم و… توجه می شود، همچنین افراد با توجه به بودجه ای برای این کار درنظر گرفته اند، اقدام به خرید فرش ارزان می کنند. در این مطلب قصد داریم تا ویژگی های بهترین فرش برای مساجد را برای شما بیان کنیم.

فرش سجاده ای کاشان

زیبایی مساجد با فرش نماز

زیبایی حسینیه یا مسجد نیز مانند دیگر محیط ها، اهمیت زیادی دارد، همه مایلند در مسجد فضایی ساده و معنوی و منظم و یکدست ببیند. اما زیبایی یک فضای معنوی، با خانه های لوکس متفاوت است، استفاده از فرش های ماشینی معمولی در مسجد گزینه خوبی نیست. اما فرش نماز در رنگ های مناسب و طرح های چشم نواز در بازار موجود هستند تا به مساجد زیبایی بیشتری ببخشند و فضا را برای نمازگذاران آراسته نمایند.

فرش سجاده ای کاشان، کیفیتی عالی دارد و از نظر طرح و رنگ نیز بسیار متنوع است که مناسب با حال و هوای مکان های مقدس می باشد. با توجه به مزایای فرش سجاده ای، این فرش بهترین گزینه برای مسجد، نمازخانه مدارس، ادارات و حسینیه ها می باشد.

در تولید فرش نماز کاشان از مواد اولیه باکیفیت، مانند فرش ماشینی معمولی، استفاده می شود. اما کاربری آن تنها مختص به مکان های مذهبی است تا به راحتی استفاده شود و نیاز مصرف کنندگان را برآورده کند.

مزایای فرش مسجد نسبت به فرش معمولی

نصب فرش سجاده ای در مسجد

در گذشته برای مساجد از فرش های معمولی ۶، ۹ یا ۱۲ متری استفاده می شد قیمت فرش ماشینی ۱۲ متری به نسبت فرش سجاده ای از قیمت بالا تری برخوردار است اما امروزه فرش سجاده ای با طرح و رنگ های جدید و زیبا برای مفروش کردن اماکن مذهبی مورد استفاده قرار می گیرد.

مزایای فرش مسجدی

استفاده در مساجد با شکل هندسی نامنظم: بسیاری از مسجدها، به علت جهت قبله یا دیگر موارد، شکل هندسی نامنظمی دارند. برای حل این مشکل می توان، فرش سجاده را در متراژ مورد نظر خریداری و در اندازه دلخواه برش زد. حتی ستون های مسجد نیز مانعی برای مفروش کردن فضا، نخواهند بود. همچنین به علت کم عرض بودن فرش سجاده، به راحتی قابل برش زدن هستند.

انسجام و زیبایی فضا: با استفاده از فرش مسجدی، بدون نیاز به کناره و فرش های کوچک، می توان فضاهای خالی را پر کرد. تمام محیط مسجد با این نوع فرش به صورت یکدست پر می شود.

طراحی ویژه مسجد: طراحان فرش سجاده از طرح های محرابی برای این نوع فرش استفاده می کنند تا فرش به جز کاربردش، همخوانی خوبی با فضای مسجد داشته باشد.

مشخص کردن قبله: در بسیاری از موارد قبله در مساجد به صورت مایل است. به همین دلیل، شاید در حالت طبیعی پیدا کردن دقیق قبله برای نمازگزاران سخت باشد. اما با نصب فرش محرابی در اماکن مذهبی، می توان جهت قبله را دقیق مشخص کرد.
صفوف منظم: وقتی در مسجد، از فرش سجاده استفاده شود، محل قرارگیری مهر و فاصله عرضی بین صفوف مشخص می شود. به همین علت نمازگذاران به صورت منظم و یکدست در کنار هم جای می گیرند.

امکان ترمیم راحت: مسجد مکانی عمومی است که رفت و آمد زیادی در آن صورت می گیرد. به همین دلیل احتمال تعویض یا ترمیم آن در آینده نیاز خواهد بود. در صورت بروز این شرایط، جابهجایی و ترمیم فرش معمولی ۱۲ متری دشوار خواهد بود. اما در صورت صدمه و پارگی بخش از فرش سجاده، آن بخش به سادگی جدا و جایگزین می گردد.

نظافت و شستشوی آسان: متولیان مساجد معمولا هر سال به نظافت مسجد می پردازند و فرش ها را می شویند. شستشوی فرش سجاده به علت کم عرض بودن، آسانتر از فرش های معمولی است.

امکان استفاده در اماکن خیلی کوچک: حتما فضای کوچک نمازخانه ادارات، پمپ بنزین و… را دیده اید. در برخی موارد حتی فرش ۶ متری هم نمی توان در آنجا پهن کرد. برای این محیط ها فرش محرابی گزینه مناسبی است، چون امکان سفارش در هر سایزی را دارد.

معیارهای انتخاب فرش مناسب برای مساجد

جنس فرش

اولین نکته در زمان انتخاب فرش که باید به آن دقت شود، جنس آن است. مسجد جزو مکان های پر رفت و آمد است، به همین دلیل باید از فرشی با جنس خوب برای آن استفاده کرد. تا در اثر رفت و آمد زیاد، تخت و پاره نشود. فرش ها از نظر جنس الیاف به دو دسته تقسیم می شوند؛ فرش با الیاف طبیعی و فرش با الیاف مصنوعی.

بهترین جنس، فرش های با الیاف طبیعی هستند که با متریالی چون پنبه، پشم و… بافته می شوند. این فرش ها همان فرش دستبافت می باشند و هزینه تولیدشان بسیار بالاست و در صورت آلودگی نیاز به شستشوی حرفه ای دارند.

اما فرش هایی که با الیاف مصنوعی تولید می شوند، از نظر قیمت بسیار مقرون به صرفه می باشند. این فرش ها نیز از نظر نوع الیاف به چند دسته شامل اکریلیک، پلی استر و پروپیلن تقسیم می شوند.

فرش های اکریلیک ویژگی های منحصر به فردی دارند، ازجمله می توان به بافتی نرم و ضد حساسیت، مقاومت در برابر نور آفتاب و گرمای مستقیم، مقاوم در مقابل رطوبت، بدون پرزدهی و… اشاره کرد. به همین دلیل فرش های اکریلیک گزینه بسیار مناسبی برای استفاده در اماکن شلوغ و پر رفت و آمد مانند مساجد، حسینیه ها و… می باشند.

رنگ فرش

از دیگر عوامل با اهمیت در هنگام خرید فرش سجاده، رنگ فرش است. رنگ فرش ها به سه دسته گرم (قرمز، نارنجی و…)، سرد (آبی، سبز و…) و خنثی تقسیم بندی می شوند. انتخاب رنگ مناسب برای فضاهای روحانی مانند مسجد به سلیقه و نوع معماری آن مکان بستگی دارد.

برای محیط های پر رفت و آمد، مانند مساجد، رنگ های تیره با طرح شلوغ گزینه بهتری است، چون این رنگ ها کثیفی را خیلی دیرتر نشان می دهند. سعی نمایید رنگ فرش با رنگ لوازم موجود در مسجد، مانند پشتی دیواری، پرده و…، منطبق نمایید.

منطقه جغرافیایی نیز در انتخاب رنگ فرش سجاده ای ارزان تاثیرگذار است. طبق آمار، ساکنان شمال کشور به دلیل سرسبزی منطقه به رنگ سبز، ساکنین مرکز به رنگ گردوئی و سبز و ساکنان جنوب به رنگ آبی، رنگ گردوئی و سبز علاقه بیشتری دارند.

طرح فرش

مورد دیگر در زمان خرید فرش مساجد، طرح فرش است. به دلیل مذهبی بودن فضای مساجد و حسینیه ها، استفاده از المان های ساده بسیار مورد توجه می باشد. به همین دلیل پیشنهاد می کنیم، از فرش سجاده ای که طرحی یکپارچه و منظم دارد استفاده کنید. از دیگر مزایای استفاده از فرش سجاده ای، تشخیص راحت قبله برای نمازگزاران و وجود نقشه ای هماهنگ با نقش و نگارهای زیبا در مسجد یا نمازخانه می باشد که طرحی منحصر به فرد از دیگر مکان ها به مساجد می بخشد.

خرید فرش های سجاده تشریفات برای مساجد بسیار بزرگ یا مصلی گزینه خوبی است، چون هم ساده است و جزو فرش های شیک و مدرن برای اماکن مذهبی محسوب می شود.

نمونه فرش سجاده ای کوروش

کلام آخر در فرش سجاده ای

در پایان این مطلب باید اضافه کنیم که اصول دقیقی برای خرید فرش برای مساجد وجود ندارد، چون انتخاب فرش برای هر فضایی به سلیقه متولیان مسجد و شرایط آن مکان بستگی دارد. ما در این مقاله تنها به ذکر نکات کلی برای انتخاب فرش مساجد پرداختیم تا در انتخاب سجاده فرش مسجد کمک کننده باشد.

در کارخانه فرش کاشان امکان خرید انواع فرش مناسب برای مساجد برای مشتریان فراهم شده است. قیمت فرش سجاده ای در این سایت carpet-kashan.ir با نرخ کارخانه و ارزان تر از بازار فرش می باشد. بنابراین شما می توانید با توجه به میزان بودجه خود، محصولی باکیفیت را با قیمت ارزان خریداری نمایید. همچنین کارخانه فرش کوروش در بافت این مدل فرش از رنگ های جدید و متنوع استفاده نموده است.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.