به بهانه تولد پوران درخشنده

پوران درخشنده، نویسنده و کارگردان نامی سینمای ایران هفتاد ساله شد.

اینتیتر – آوا سپهر؛ پوران درخشنده، کارگردانی است که برای خلق آثارش به دل اجتماع می رود و واقعیت های تلخی را به تصویر می کشد. درخشنده در فیلم هایش با شجاعت تمام به تابوشکنی می پردازد و از کودک آزاری، طلاق عاطفی، خیانت و بسیاری از آسیب های اجتماعی دیگر سخن میگوید. به گونه ای که با تماشای آثارش، رنجی از جنس آگاهی را تجربه می کنیم.

این بانوی جسور سینمای ایران ۷ فروردین ۱۳۳۰ در کرمانشاه دیده به جهان گشود. وی در سال ۱۳۵۴ از دانشکده صدا و سیما فارغ التحصیل شد و فعالیت هنری اش را در تلویزیون به عنوان مستندساز آغاز کرد. درخشنده بیش از سی فیلم کوتاه و مستند ساخته است.

به بهانه تولد پوران درخشنده

آثار پوران درخشنده در جشنواره های بین المللی درخشیده و جوایز بسیاری را از آن خود کرده است. وی عضو انجمن‌های فیلمسازان زن آمریکا، کارگردانان مستقل آمریکا و مرکز بین‌المللی فیلم کودکان و نوجوانان یونسکو نیز هست.

به بهانه تولد پوران درخشنده به مرور آثار برجسته وی می پردازیم.

فیلم رابطه اولین اثر سینمایی درخشنده است که در سال ۱۳۶۵ آن را ساخت. یک سال بعد، فیلم زیبای پرنده کوچک خوشبختی را کارگردانی کرد. زمان از دست رفته و عبور از غبار از دیگر فیلم های وی در دهه شصت هستند. عشق بدون مرز تنها اثر وی در دهه هفتاد است.

به بهانه تولد پوران درخشنده

درخشنده فیلم های شمعی در باد، رویای خیس، خواب‌ های دنباله‌ دار و حرفه ای‌ ها را در دهه هشتاد کارگردانی کرد. هیس! دخترها فریاد نمی‌زنند و زیر سقف دودی، دو فیلم مطرح وی در دهه نود هستند.

تحریریه این تیتر زادروز پوران درخشنده، کارگردان دغدغمند سینمای ایران را به خانواده ایشان و اهالی سینما تبریک می گوید.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.