به بهانه تولد کمال تبریزی

کمال تبریزی کارگردان شاخص سینمای ایران ۶۳ ساله شد.

اینتیتر – آوا سپهر؛ کمال تبریزی از کارگردانان پرافتخار سینمای ایران به شمار می رود. وی ادبیات تازه ای را با فیلم لیلی با من است وارد سینمای ایران کرد و توجه همگان را به سوی خود برانگیخت. تبریزی با آثاری که تا کنون ساخته به عنوان یکی از کارگردانان ساختارشکن سینما شناخته می شود. در واقع به جرات می توان گفت وی سینمای منحصر به فرد خودش را دارد.

کمال تبریزی پنجم آبان سال ۱۳۳۸ در تهران متولد شد. وی در رشته سینما و تلویزیون در دانشگاه هنر تحصیل کرده است. تبریزی تا به حال در رشته‌ های تدوین، تهیه و تولید، صحنه و لباس، فیلم‌برداری، فیلمنامه و کارگردانی فعالیت داشته. وی از دانشجویان پیرو خط امام نیز بوده و در ماجرای اشغال سفارت آمریکا در ایران شرکت داشته و فیلم و عکس از آن تهیه کرده است.

فیلم های توقیفی سینمای ایران کدامند؟

در سال ۱۳۵۸ بود که تبریزی وارد سینما شد. وی در سال های ۱۳۵۹ تا ۱۳۶۲ مسئول بخش آموزش مرکز اسلامی آموزش فیلم‌سازی بود. تبریزی فعالیت حرفه ای خود را با فیلم آوای غیب (سعید حاجی میری) به عنوان فیلم‌بردار در سال ۱۳۶۲ آغاز کرد و بعد از آن به عنوان دستیار کارگردان در فیلم هویت ساخته ابراهیم حاتمی کیا فعالیت داشت.

در ادامه به بهانه تولد کمال تبریزی به مرور آثار برگزیده او خواهیم پرداخت.

کمال تبریزی در دهه شصت تنها دو فیلم عبور و در مسلخ عشق را کارگردانی کرده است. وی در دهه هفتاد آثار شاخصی مانند پایان کودکی، لیلی با من است، مهر مادری و شیدا را ساخته است.

طعم شیرین خیال

تبریزی در دهه هشتاد پرکارتر بوده و کارگردانی فیلم های گاهی به آسمان نگاه کن، فرش باد، مارمولک، یک تکه نان، همیشه پای یک زن در میان است، از رییس جمهور پاداش نگیرید، دونده زمین و خیابان های آرام را بر عهده داشته است. وی در دهه اخیر نیز آثار ماندگار طبقه حساس، طعم شیرین خیال، امکان مینا، مارموز، ما همه با هم هستیم و دست انداز را جلوی دوربین برده است.

تحریریه اینتیتر، زادروز کمال تبریزی، کارگردان فاخر سینمای ایران را به ایشان و اهالی سینما تبریک میگوید.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.