به بهانه سالگرد درگذشت دکتر علی شریعتی

بیست و نهم خرداد، سالگرد درگذشت دکتر علی شریعتی یکی از بزرگترین اندیشمندان سیاسی و مذهبی قرن بیستم است.

اینتیتر – رحیم کرمی؛ بیست و نهم خرداد سال ۱۳۵۶ بود که خبری دردناک در رسانه ها منتشر شد. سه هفته از مهاجرت علی شریعتی به انگلستان نگذشته بود که خبر درگذشت او در شهر ساوت همپتون به گوش ها رسید.

علت درگذشت شریعتی را انسداد شریان و نرسیدن خون به قلب عنوان کردند اما مرگ او در آن زمان مشکوک به نظر می رسید و تاریخ هنوز این مسئله را روشن نکرده است. زیرا شریعتی پس از سالها توانسته بود از تحت نظر ساواک و رژیم پهلوی بگریزد و به خارج از ایران مهاجرت کند. اما چندی از این مهاجرت نگذشته بود که خبر فوت او آمد.

دکتر علی شریعتی یکی از محبوب ترین اساتید و اندیشمندان دوران پیش از انقلاب بود و بسیاری از دانشجویان به پای کلاس های او می نشستند و مردم عادی نیز سخنرانی های او را در قالب نوار کاست گوش می دادند. از این رو ساواک فعالیت های شریعتی را از دهه چهل زیر نظر قرار داد و چند باری نیز او را دستگیر کرد. اما چرا علی شریعتی در میان مردم محبوب بود و همزمان زیر منگنه رژیم پهلوی قرار داشت؟

درباره دکتر علی شریعتی

دکتر علی شریعتی یکی از بزرگترین اندیشمندان سیاسی و مذهبی دوران پیش از انقلاب بود. شریعتی استاد تاریخ بود و در حوزه های اسلام شناسی و جامعه شناسی نیز فعالیت می کرد. او را بیشتر با کتاب ها و سخنرانی هایش در باب جامعه اسلامی، تشیع حقیقی و عدالت اجتماعی می شناسند.

شریعتی به عنوان یکی از نظریه پردازان انقلاب اسلامی شناخته می شود و سهم بسیاری در شکل گیری انقلاب ایران در دهه پنجاه داشته است. او در زمان حیات خود سخنرانی های بسیاری را در حوزه احیای مذهب و سنت در جامعه داشت و با سرسختی با رژیم پهلوی مبارزه می کرد.

علی شریعتی در دوم آذر ماه سال ۱۳۱۲ در خانواده ای مذهبی به دنیا آمد. او از همان دوران کودکی علاقه زیادی به تحصیل داشت. شریعتی در جوانی در رشته زبان و ادبیات فارسی دانشگاه مشهد درس خواند و با شاگرد اولی خود، بورسیه دانشگاه سوربن فرانسه را دریافت کرد. او دکتری خود را در آن دانشگاه گرفت و با همکلاسی خود پوران شریعت رضوی در سال ۱۳۳۷ ازدواج کرد.

شریعتی پس از بازگشت به ایران توسط ساواک دستگیر شد. او در دهه چهل و پنجاه زندگی پر فراز و نشیبی را طی کرد و تحت نظارت شدید حکومت پهلوی بود. او در این دوران به عنوان استادیار تاریخ دانشگاه مشهد فعالیت می کرد و همینطور مسئولیت امور فرهنگی حسینیه ارشاد را نیز بر عهده داشت. اما با تشدید سخت گیری های ساواک او از انجام فعالیت های سیاسی و اجتماعی خود منع و خانه نشین شد. سرانجام در سال ۱۳۵۶ یک سال پیش از انقلاب تصمیم به مهاجرت گرفت اما چند هفته بعد از مهاجرت خبر درگذشت او منتشر شد.

صدای دکتر علی شریعتی یکی از ماندگارترین صداهای تاریخ ایران است. صدایی که از وسعت خود برای آگاهی بخشی به جامعه اش استفاده می کند. صدایی که از تاریخ، جامعه شناسی، اسلام و نحوه برقرای عدالت اجتماعی می گوید. صدایی که بخشی از انقلاب بزرگ اسلامی ایران بود، هست و خواهد ماند.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.