تشخیص بارداری پوچ با استفاده از سونوگرافی

بارداری پوچ نوعی سقط جنین زودرس است. در چنین شرایطی، تخمک بارور شده در رحم کاشته می‌شود، اما به جنین تبدیل نخواهد شد. یعنی بعد از گذشت مدتی، رشد این تخمک متوقف شده و رشد کیسه حاملگی ادامه پیدا می‌کند. سونوگرافی بارداری پوچ اهمیت بسیار زیادی دارد. زیرا پزشک باید از وضعیت کیسه یا تخمک بارور شده اطلاع پیدا کند.

بارداری پوچ با اسامی مختلفی مثل حاملگی بدون جنین نیز شناخته می‌شود. در یک بارداری نرمال، جنین باید در هفته ۶ حاملگی، در صفحه نمایشگر دستگاه سونوگرافی مشاهده شود.

قطر کیسه حاملگی نیز باید در حدود ۱۸ میلی‌متر باشد. در ادامه قصد داریم به طور کامل درباره سونوگرافی در بارداری پوچ توضیح دهیم. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید. ‌

سونوگرافی بارداری

بارداری پوچ چیست؟

همانطور که گفته شد، بارداری پوچ زمانی رخ می‌دهد که جنین در رحم رشد نکند و رشد آن متوقف شود. در حاملگی پوچ، جنین در هفته ۶ بارداری مشاهده نمی‌شود، اما ساک حاملگی قابل مشاهده است و همچنان به رشد خود ادامه می‌دهد. یکی از بهترین روش‌ها برای بررسی این مشکل، انجام سونوگرافی بارداری است.

در این روش، از امواج اولتراسوند با فرکانس بالا و صفحه نمایشگر برای شناسایی این عارضه استفاده می‌شود. در این سونوگرافی، پزشک مسائلی مثل قطر کیسه حاملگی را ارزیابی می‌کند. قطر کیسه حاملگی باید حداقل ۴ میلی‌متر باشد. همچنین مسائلی مثل شکل نامتعارف کیسه حاملگی و مواردی مانند این ارزیابی می‌شوند.

سوال مهمی که برای بسیاری از افراد ایجاد می‌شود، این است که چرا با وجود بارداری پوچ، علائم حاملگی مشهود می‌شود؟ در چنین شرایطی، جفت و کیسه حاملگی خالی، باعث ترشح هورمون‌های بارداری می‌‌شوند. به همین دلیل حتی با وجود اینکه جنین در کیسه حاملگی وجود ندارد، شخص علائم اولیه بارداری را مشاهده می‌کند.

بارداری پوچ چه زمانی اتفاق می افتد؟

سونوگرافی بارداری

بارداری پوچ معمولا در سه ماهه اول حاملگی مشاهده می‌شود. هنگام رشد جنین، یک تخمک بارور شده و به بلاستوسیت تبدیل می‌شود. در هفته چهارم بارداری، بلاستوسیت در دیوار رحم کاشته خواهد شد و به جنین تبدیل می‌شود. در چنین شرایطی، شخص مشکلاتی مثل خونریزی واژینال و گرفتگی شکم را تجربه می‌کند.

درد و گرفتگی جنین در بارداری پوچ کمی بیشتر از درد قاعدگی است. برای تسکین درد می‌توانید داروهای استامینوفن و مسکن مصرف کنید. البته بهتر است برای استفاده از این داروها با پزشک مشورت کنید. همچنین لازم است از بلند کردن وسایل سنگین خودداری کنید. زیرا شدت خونریزی افزایش پیدا خواهد کرد.

علائم بارداری پوچ چیست؟

برخی افراد هیچ علائمی را مشاهده نمی‌کنند. اما در برخی دیگر، ممکن است علائم زیر مشاهده شود:

  1. خونریزی واژینال در سه ماه اول بارداری
  2. حالت تهوع و استفراغ شدید
  3. ایجاد کیست‌های انگور مانند
  4. تورم شکم
  5. کم خونی

علت بارداری پوچ چیست؟

عوامل مختلفی باعث بارداری پوچ می‌شوند. هر سلول انسانی حاوی ۲۳ جفت کروموزوم است. در فرآیند لقاح، در هر جفت یک کروموزوم از پدر و یک کروموزوم از مادر وجود دارد.

در بارداری پوچ، ممکن است یک یا دو اسپرم باعث بارور شدن تخمک شود. بنابراین ممکن است کروموزوم‌های تخمک مادر به طور کامل از بین بروند یا رشد نکنند. به همین دلیل جنین به رشد خود ادامه نمی‌دهد. محققان معتقد هستند، حاملگی پوچ اغلب به دلیل مشکلات کروموزومی یا ژنتیکی بروز پیدا می‌کند. اسپرم یا تخمک بی‌کیفیت تا حد زیادی بر بارداری پوچ تاثیرگذار هستند.

تقسیم غیر طبیعی سلول‌ها نیز باعث بروز این مسئله می‌شود. در برخی مواقع، ممکن است سلول‌های جنین به اندازه کافی تکثیر نشوند. به همین دلیل، فرآیند بارداری متوقف می‌شود. با این وجود، علت بروز این مشکل هنوز به طور دقیق مشخص نیست.

موارد تشخیص حاملگی پوچ با سونوگرافی

سونوگرافی بارداری

می‌توان از تکنیک‌های سونوگرافی مختلف برای تشخیص این مشکل استفاده کرد. برخی از روش‌های تشخیص شامل موارد زیر هستند:

یکی از موارد تشخیص حاملگی پوچ، استفاده از سونوگرافی ترانس شکمی است. این روش برای بررسی بارداری پوچ در کیسه حاملگی با ابعاد در حدود ۲۰ میلی‌متر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

روش دیگر استفاده از سونوگرافی ترانس واژینال است. این تکنیک برای بررسی وضعیت جنین در کیسه حاملگی با ابعاد ۱۸ میلی‌متر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

می‌توان از دستگاه سونوگرافی برای بررسی کیسه زرده در کیسه حاملگی با ابعاد ۱۳ میلی‌متر استفاده کرد.

آمادگی های قبل از سونوگرافی بارداری پوچ

آمادگی‌های قبل از سونوگرافی با توجه به نوع تکنیک سونوگرافی متفاوت هستند. ممکن است پزشک از شما بخواهد قبل از انجام سونوگرافی مایعات مصرف کنید یا از ادرار کردن خودداری کنید.

 سونوگرافی با دو روش مختلف یعنی ترانس واژینال و شکمی انجام می‌شود. برای انجام سونوگرافی شکمی، بهتر است لباس‌های گشاد و شل بپوشید تا تکنسین سونوگرافی به راحتی از بخش‌های مختلف رحم تصویربرداری کند.

عوارض سونوگرافی بارداری پوچ

اغلب مادران باردار در رابطه با عوارض سونوگرافی نگران هستند. در این روش، از امواج اولتراسوند با فرکانس بالا استفاده می‌شود. بنابراین نیازی نیست در رابطه با عوارض سونوگرافی بارداری پوچ نگران باشید. زیرا تاکنون گزارشی مبنی بر بروز عوارض خطرناک بعد از انجام سونوگرافی دریافت نشده است.

درمان حاملگی پوچ

روش‌های درمان این عارضه متنوع هستند. برخی از روش‌های درمان شامل موارد زیر می‌باشند:

سقط طبیعی

یکی از بهترین و ساده‌ترین روش‌های درمان این عارضه، سقط طبیعی است. بانوان بارداری که حاملگی پوچ دارند، حدود ۷ الی ۱۴ روز زمان دارند تا سقط جنین انجام دهند. با انجام برخی اقدامات ساده، خونریزی شروع می‌شود و جنین سقط خواهد شد.

مصرف دارو

یکی دیگر از روش‌های درمان بارداری پوچ، مصرف داروها است. اگر جنین به صورت طبیعی سقط نشد، لازم است داروهای خوراکی مثل میزوپروستول مصرف شود. در برخی موارد، داروهای غیر خوراکی برای شخص تجویز می‌شوند.

این داروها از طریق واژن وارد بدن می‌شوند و به سقط جنین کمک می‌کنند. حدود دو الی سه روز بعد، فرآیند سقط جنین انجام می‌شود که با خونریزی یا حالت تهوع همراه است.

کورتاژ

از دیگر روش‌های درمان بارداری پوچ، کورتاژ است. این روش نوعی جراحی است که برای پاکسازی داخل رحم و از بین بردن بافت باقیمانده جنین مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این فرایند، دهانه رحم کمی منبسط می‌شود.

سپس بافت داخل رحم با ابزاری به نام کورت رحمی تراشیده می‌شود. در مرحله بعد، بافت جنین از طریق مکش از بدن خارج خواهد شد. بخش کوچکی از بافت جنین به آزمایشگاه‌های پاتولوژیک فرستاده می‌شود تا دلیل اصلی سقط جنین مشخص شود. بعد از انجام کورتاژ، شخص تا چند روز خونریزی خواهد داشت.

نتیجه مطالب

بارداری پوچ زمانی رخ می‌دهد که لقاح انجام شود، اما جنین شکل نگیرد. یعنی تخمک زن و اسپرم مرد ترکیب خواهد شد و تخم در رحم کاشته می‌شود. اما جنین شکل نمی‌گیرد یا رشد آن متوقف می‌شود. در چنین شرایطی، علائم مختلف مثل حالت تهوع، اختلالات عصبی و مواردی مانند این مشاهده می‌شود.

بهترین راه حل این است که برای انجام سونوگرافی بارداری اقدام کنید تا وضعیت جنین مشخص شود. روش‌های درمان این عارضه شامل کورتاژ، مصرف دارو و مواردی مانند این هستند. به طور کلی، بهتر است هر چند وقت یکبار برای انجام سونوگرافی اقدام کنید تا سلامتی و وضعیت جنین ارزیابی شود.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.