رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

ریحانه کاوش با انیمیشن “یک چیز سیاه” در سی‌و‌نهمین جشنواره فیلم کوتاه حضور دارد

ریحانه کاوش کارگردان فیلم «یک چیز سیاه» که در بخش پویانمایی سی‌و‌نهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران حضور دارد، درباره فیلم خود و جشنواره گفت.

به گزارش اینتیتر به نقل از صبا، ریحانه کاوش کارگردان فیلم «یک چیز سیاه» که در بخش پویانمایی سی‌و‌نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران حضور دارد، درباره فیلم خود گفت: «یک چیز سیاه» از مجموعه کارهای «هزار و یک داستان» است. تلاش کردیم تا کتاب‌هایی که نویسنده و تصویرگر ایرانی دارند و از کیفیت خوبی هم برخوردار هستند، به انیمیشن تبدیل کنیم و در این راه مجموعه‌ای از بهترین تصویرگری‌ها و داستان‌ها را برای مخاطب خردسال ۵ تا ۷ سال انتخاب کرده‌ایم.

وی ادامه داد: تا به امروز ۸۰ اثر تولید کرده‌ام و «یک چیز سیاه» به تصویرگری و نویسندگی رضا دالوند نیز یکی از آثاری است که داستان و تصاویر زیبایی دارد. تلاش کردیم تا به اثر وفادار باشیم اما برای تبدیل آن به فیلم، به بازآفرینی‌هایی نیاز داشتیم تا مخاطب بتواند هرچه بهتر و بیشتر با آن ارتباط برقرار کند.

کاوش با اشاره به ساخت موسیقی منحصر به فرد بیان کرد: نسخه نهایی که تحویل جشنواره دادیم ۱۵ دقیقه است و نکته مهمی که باید به آن اشاره کنم این است که برای تمامی کارها موسیقی ساخته شده است تا بتواند به فضای کار کمک بیشتری کند و تصاویر و طراحی کاراکترها نیز به صورت دستی کار شده‌اند.

کارگردان «یک چیز سیاه» درباره روند تولید اثر خود توضیح داد: کار را با کسب مجوز کتبی از ناشر آغاز و بعد از آن برای تصویب در شورای تلویزیون اقدام کردیم. باتوجه به کتابی که انتخاب کردیم به سراغ مشخص کردن نکات ریزتر و اساسی مانند مشخص شدن نقاط پر رنگ داستان، تصاویر خوب، کاراکتر اصلی رفته و بعد از انجام ایده‌پردازی، وارد مرحله فیلمنامه شدیم. بعد از آن طراحی استوری بورد و بازسازی و فضاسازی کاراکترها را پیش برده و کارها را انیمیت کردیم. در مرحله بعد نیز به سراغ ساخت موسیقی و دوبله رفتیم. شاید وقفه‌های کوتاهی وجود داشت اما به دلیل حساسیت و علاقه زیادی که نسبت به پروژه «یک چیز سیاه» داشتیم، نزدیک به یک سال و نیم کل پروسه تولید آن طول کشید.

یک چیز سیاه

وی با اشاره به حضور در جشنواره‌های مختلف داخلی و خارجی بیان کرد: من در جشنواره‌های فیلم و انیمیشن زیادی حضور داشتم و نکته مهمی که در آن‌ها وجود دارد، بحث رده‌بندی مخاطب است و مثلا آثار مربوط به مخاطبان ۳ تا ۵ سال با ۵ تا ۷ سال و یا آثار کودک و جدی جدا بررسی و قضاوت می‌شوند. متاسفانه این اتفاق را در جشنواره فیلم کوتاه تهران نداریم و معمولا تمام انیمیشن‌ها در کنار هم قرار می‌گیرند. این طبقه‌بندی باعث می‌شود تا شناخت بهتری از مخاطب و فیلمساز داشته باشیم و حقی هم از کسی ضایع نشود. با تمام این تفاسیر وجود جشنواره‌ای مانند جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران امیدی برای استعدادهای جدید و جزو جشنواره‌های بسیار خوب است.

ریحانه کاوش در پایان گفت: چه زمانی که در دانشگاه هنرهای زیبا و در رشته گرافیک تحصیل می‌کردم و یا چه زمانی که وارد دنیای انیمیشن و کارگردانی شدم، دغدغه‌ام کار کودک بود. شما ببینید در زمان ما کارهای خیلی خوبی وجود داشت و بچه‌های دهه ۶۰ با کارتون‌های خوبی ازنظر زیبایی‌شناسی تربیت و بزرگ شدند اما امروزه این فیلتر زیبایی‌شناسی خیلی کم و کمرنگ شده است. این دغدغه من و آقای علی رئیس به عنوان تهیه‌کننده بود که در این مسیر ناشران و صداوسیما نیز همکاری بسیار خوبی با ما داشتند و به امیدخدا قرار است این کار بعدتر نیز از تلویزیون هم پخش شود.

یک چیز سیاه

عوامل پویانمایی «یک چیز سیاه» عبارتند از کارگردان: ریحانه کاوش، تهیه کننده: علی رئیس، موسیقی: مهدی قشقایی، براساس کتاب «یک چیز سیاه» به نویسندگی و تصویرگری: رضا دالوند، فیلمنامه: حمزه علیرضایی، انیماتور: نگار زنجانی، زهرا صافی، صداگذار: منصوره هنرمند و صداپیشه‌گان: مرجان خواجه کازرونی، وحید کمالی، مریم یوسفی، مرضیه شریفیان.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.