ظریف، جان کری و موگرینی دوباره در یک قاب +تصویر

نشست اسلو فروم ۲۰۱۷ با حضور محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران، جان کری وزیر خارجه سابق آمریکا، فدریکا موگرینی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ، رتنو مرسودی وزیر خارجه اندونزی و بورگه برنده وزیر خارجه نروژ و جمعی دیگر از مقامات و شخصیت های کشورهای مختلف گشایش یافت.

 محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران که روز گذشته به اسلو پایتخت نروژ سفر کرده است صبح امروز (سه شنبه) به وقت محلی در نشست اسلوفروم ۲۰۱۷ شرکت کرد.

به گزارش اینتیتر به نقل از ایرنا، درنشست اسلو فروم مقامات و شخصیت های بیش از یک ۱۰۰کشور جهان حضور دارند و در خصوص مهم ترین منازعات جهانی و راهکارهای تحقق صلح بین المللی تبادل نظر می کنند.

ظریف رئیس دستگاه دیپلماسی ایران ، جان کری وزیر خارجه سابق آمریکا، فدریکا موگرینی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، بورگه برنده و رتنو مرسودی وزیر خارجه اندونزی پس از افتتاحیه هر یک در یکی از پنل های این نشست سخنرانی می کنند.

 

وزیر امور خارجه ایران همچنین در حاشیه این نشست با تعدادی از مقامات و شخصیت های شرکت کننده دیدار و گفت و گو می کند.

اسلو فروم به عنوان یک نشست هم اندیشی بین المللی که از سوی وزارت خارجه نروژ برگزار و از سوی مرکز گفت و گوی بشر دوستانه سوییس حمایت می شود از سال ۲۰۰۳ با برگزاری نشست های سالانه در ماه ژوئن در اسلو به کانونی برای مذاکره و تبادل نظر در خصوص درگیری های بین المللی از جمله در آفریقا و آسیا تبدیل شده است.

این نشست با گردهم آوری میانجیگران، بازیگران و تصمیم گیرم ارشد بین المللی فضا را برای گفت و گوهای غیررسمی و تبادل نظر و تجربه در جهت تبیین چالش های فرارو و دستیابی به راه حل مناسب برای آن ها براساس مدل چتم هاوس فراهم می کند.

مرکز گفت و گوی بشردوستانه از سال ۱۹۹۹ فعالیت خود را آغاز کرده و به عنوان یک نهاد میانجیگری پیشرو در جهان شناخته شده است.

مجمع اسلو در سال ۲۰۰۳ ابتدا به صورت یک جمع محدود متشکل از میانجیگران مختلف برگزار شد. در اولین دور از اجلاس مجمع تنها ۱۷ کشور مشارکت داشتند، اما در حال حاضر نمایندگانی بالغ بر ۱۰۰ کشور جهان هر ساله در اجلاس این مجمع شرکت می کنند.

این مجمع طی دو روز کاری برگزار می شود و از اهداف عمده اجلاس سالانه مجمع اسلو، تسهیل تبادل صریح نقطه نظرات از سوی مقامات ارشد کشورهایی است که تلاش می کنند طرفین درگیر با یکدیگر را به یافتن راه حل هایی مبتنی بر مذاکرات تشویق کنند.

همچنین برگزاری مجمع اسلو در واقع یک تمرین و تلاش به منظور موفق عمل کردن در اعمال میانجیگرانه در منازعات است. موضوع و تم مطرح در هر رویداد در نظر گرفته شده معمولا خود منجر به شروع مباحث مختلف شده و در پی آن سوالات مختلفی را مطرح کرده و نهایتا رویکردهایی جدید و یا غیر متعارف را برای کنترل منازعات و چالش ها پیشنهاد وارایه می کند.

معمولا مجمع اسلو گروهی متشکل از میانجیگران برجسته و دیگر کنشگران روند صلح را که به دنبال حل منازعات مسلحانه از طریق گفت و گو و مفاهمه هستند، گرد هم جمع می آورد. مباحت و گفت و گوهای مشارکت کنندگان و مدعوین عالی، معطوف به مسایل مربوط به منازعات مسلحانه می شود.

 

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.