علت تغییر نام باشگاه فوتبال استقلال تهران چه بود؟

کد خبر : ۲۸۶۹۹۹
علت تغییر نام باشگاه فوتبال استقلال تهران چه بود؟

در این مطلب به بررسی علت تغییر نام باشگاه استقلال فوتبال تهران می پردازیم.

اینتیتر - آوا سپهر؛ باشگاه استقلال فوتبال تهران ابتدا با نام دوچرخه سواران در تاریخ ۴ مهر ۱۳۲۴ تاسیس شد و از اواخر سال ۱۳۲۸ با تصمیم هیئت مدیره نامش را به تاج تغییر کرد. دلیل این تغییر نام گسترش فعالیت های باشگاه و محبوبیت روزافزون تیم فوتبال این باشگاه بود. نام تاج تا انقلاب اسلامی ۱۳۵۷ بر روی این باشگاه بود.

اما دلیل تغییر نام تاج به استقلال چه بود؟

آنچه در اسناد و تاریخچه این باشگاه نشان میدهد، در سال ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ انقلاب اسلامی ایران پیروز و رژیم شاهنشاهی سقوط کرد. در پی این رخداد اتفاقاتی ساختمان مرکزی باشگاه تاج به دست ارتش خلق افتاد و باشگاه تصرف شد.

پس از تشکیل دولت موقت جناب بازرگان آقای شاه حسینی به عنوان سرپرست سازمان تربیت بدنی وقت ایران منصوب میشود. کارکنان باشگاه تاج طی نامه ای از ایشان کسب تکلیف میکنند. در این حال باشگاه از دست ارتش خلق آزاد شده و مسئولیت آن به سازمان تربیت بدنی داده میشود.

پس از رخداد انقلاب اسلامی در ایران حکومت جدید سعی داشت که نام هایی که یادآور حکومت گذشته بود را تغییر دهد. خیابان ها، استادیوم ها و باشگاه ها از این قاعده مستثتیء نبودند.

از ۲۳ بهمن ۱۳۵۷ تا اواسط فروردین ۱۳۵۸ نام آزادی به طور موقت روی باشگاه تاج گذاشته شد. البته در آن زمان هیچ مسابقات فوتبال در سطح بزرگسالان برگزار نمیشد اما در رده نوجوانان و در مطبوعات نام آزادی موقتا برای تاج استفاده میشد.

به نقل از جناب آتشی روزی آقای شاه حسینی با ایشان تماس میگیرد و از ایشان میخواهد که نام تاج را با توجه به جو موجود در مملکت و تغییر نام های رایج تغییر دهد. آقای آتشی نیز با همفکری با دیگر کارکنان باشگاه تصمیم میگیرند که نام "استقلال" را به عنوان نام جدید باشگاه ثبت کنند.

روزنامه اطلاعات به تاریخ ۱۹ فروردین ۱۳۵۸ ثابت میکند همانند دیگر اسناد که باشگاه تاج به استقلال صرفا تغییر نام پیدا کرده است.

نظرات بینندگان