رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

علت دیسک کمر چیست؟

یک جراح متخصص مغز و اعصاب گفت: فشار فیزیکی بیش از حد، نشستن‌ها و رانندگی‌های طولانی مدت باعث آسیب به دیسک کمر می‌شود.

به گزارش اینتیتر به نقل از باشگاه خبرنگاران، علیرضا طبیب خویی، جراح متخصص مغز و اعصاب گفت: فشار فیزیکی بیش از حد، رفتار‌های شدید با ستون فقرات، نشستن‌های طولانی و رانندگی‌های طولانی، باعث آسیب به دیسک می‌شود.دیسک آسیب دیده با داخل شدن به کانال نخاعی باعث تنگ شدن آن می‌شود. این بیماری بیشتر در افراد بالای ۵۰ سال دیده می‌شود.

او تأکید کرد:دیسک کمر و گردن در دوران میانسالی فعال می‌شود، دیسک‌ها و زوائد استخوانی با ورود به کانال نخاع باعث تنگ شدن آن می‌شوند.

هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: تنگی کانال کمری را می‌توان آرتروز ستون فقرات نامید. گاهی مفصل‌های آسیب دیده با وارد شدن به کانال نخاعی باعث گزگز در پا‌ها می‌شوند.همچنین فشار بر عصب‌های ناحیه کمری باعث کم شدن توان فرد و درد شدید می‌شود.

وی گفت: از مشخصه اصلی این بیماری، درد شدید پا‌ها پس از شروع به راه رفتن است که به مرور با گذشت زمان و افزایش درد، فرد کاملا ناتوان و خانه نشین می‌شود. در این حالت مهم‌ترین کمک جراحی است تا افراد بتوانند راه بروند و زندگی فعال تری داشته باشند.هدف اصلی از جراحی بازگرداندن توانایی راه رفتن به بیمار است.

طبیب خویی گفت:در مراحل اولیه بیماری با تقویت عضلات ستون فقرات مانند فیزیوتراپی و آب‌درمانی، مصرف دارو و طب سوزنی می‌توان علائم بیماری را بهبود بخشید.

وی همچنین از تزریق (مواد ضد درد وکورتون) داخل کانال کمری برای برطرف کردن التهاب عصب‌های آن ناحیه و در موارد نادری لیزر درمانی نام برد.

او از بالا بودن وزن به عنوان فاکتور خطر اینگونه جراحی‌ها نام برد و گفت: به بیمار توصیه می‌شود قبل از انجام عمل جراحی با رژیم غذایی و در صورت امکان آب درمانی وزن خود را کاهش دهد.

طبیب خویی گفت: لیزر روشی است برای کم کردن حجم دیسکی که بیرون زده است؛ البته در افرادی که رباط‌ها و مفاصل بزرگ شده و باعث تنگی کانال گشته‌اند لیزر دیسک، درمان مناسبی نخواهد بود.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.