قیمت دلار به مرز روانی رسید | افزایش قیمت دلار در بازار آزاد

کد خبر : ۲۵۷۳۹۶
قیمت دلار به مرز روانی رسید | افزایش قیمت دلار در بازار آزاد

کارشناسان اقتصادی ۶ ماهه دوم سال‌جاری را سرآغاز پایان رکود بازارهای مالی می‌دانند. آیا دلار به کریدور ۵۰ هزار تومانی ورود می‌کند؟

به گزارش اینتیتر به نقل از خبرملت، قیمت دلار در سال ۱۴۰۱ تا ۶۰ هزار تومان پیش رفت که باعث نگرانی شدید جامعه شد. در ابتدای سال در حالی که پیش بینی می شد روند افزایشی قیمت دلار ادامه داشته باشد اما دلار همه را شگفت زده کرد. روند کاهشی قیمت دلار از اردیبهشت آغاز شد و تا اواخر بهار ادامه پیدا کرد. در شروع تابستان قیمت دلار افزایشی شد اما بار دیگر به روند کاهشی بازگشت و حالا نوسان قیمت به کمترین حد رسیده است.

موضوع نشست شورای حکام، پایان برخی تحریم‌های ۸ ساله ایران و از همه مهمتر حواشی و اخبار تائید نشده‌ای درباره توافق موقت ایران و آمریکا از سیگنال‌هایی است که در ماه‌ّهای گذشته، پیوسته روانه بازار می‌شد و اکنون معامله‌گران در انتظار تعیین تکلیف موضوعات مذکور هستند.

علاوه بر آن، پالس‌هایی که گاهی از سوی مقامات مسئول روانه بازار می‌شود همواره توجه بازیگران بازار ارز را جلب می‌کند. در این خصوص باید به اظهارات حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران اشاره کرد. وی به تازگی از واژه جدیدی در ادبیات مذاکرات هسته‌ای با عنوان «سند سپتامبر» پرده‌برداری کرده است. او گفت: «گفتگو‌های ما به مقدار زیادی با طرف‌های مقابل برجامی انجام شده و روی کاغذ آمده و سندی معروف به سند سپتامبر، بین ما و طرف‌های مقابل آماده است.»

برای هفته جاری تحلیلگران بازارها، همچنان منطقه ۴۹ هزار تومانی را برای قیمت دلار پیش‌بینی می‌کنند با این تفاوت که ورود دلار به کریدور ۵۰ هزار تومانی نیز دور از انتظار نخواهد بود.

قیمت دلار و سایر ارزهای موثر

روز پنجشنبه ۱۶ شهریور در سایت بازار متشکل ارزی اسکناس دلار با قیمت ۴۱ هزار و ۲۸۴ تومان عرضه شده بود. دلار حواله نیز با رقم ۳۷ هزار و ۵۳۱ تومان عرضه شد.

همچنین قیمت دلار نیمایی مانند هفته‌های گذشته روی رقم ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان ثابت بود.

در آخرین روز هفته گذشته اسکناس یورو با رقم ۵۳ هزار و ۷۹ تومان معامله شد. قیمت اسکناس یورو در سایت بازار متشکل ارزی ۴۴ هزار و ۲۳۱ تومانی ثبت شده بود. یوروی حواله نیز با رقم ۴۰ هزار و ۲۱۰ تومان عرضه شد.

در سایت بازار متشکل ارزی قیمت حواله درهم با رقم ۱۰ هزار و ۲۱۹ تومان مبادله شد. برای اسکناس درهم نیز رقم ۱۱ هزار و ۲۴۱ تومان به ثبت رسید.

پیش بینی قیمت دلار تا انتخابات مجلس

یک کارشناس اقتصادی با بررسی روند قیمت دلار در ۶ ماهه منتهی به انتخابات مجلس سال ۱۳۹۸ و ۱۳۹۴ و ۱۳۹۰، عنوان می‌کند که قیمت دلار پیش از انتخابات امسال که در اسفندماه برگزار می‌شود هم افزایش پیدا خواهد کرد.

البته باید توجه داشت که قیمت دلار همواره تحت تاثیر اخبار سیاسی و تصمیمات کلان اقتصادی بوده و بعضی وقتها پیش بینی ها درست از آب در نمی‌آید. برای مثال در شروع سال جاری از یک ابرتورم و دلار ۱۰۰ هزار تومانی سخن گفته می‌شد ولی در عمل قیمت دلار به نسبت زمستان سال گذشته حدود ۴ هزار تومان کاهش پیدا کرد. به هر حال باید منتظر ماند و دید در ادامه سال چه اتفاقاتی رخ خواهد داد.

قیمت دلار ۷۰ هزار تومان می‌شود!!

سجاد بوربور کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه ارزش ذاتی و قیمت دلار برابر است به تجارت‌نیوز گفت: «ما همیشه درباره ارزش دلار صحبت می‌کنیم، نه قیمت آن. قیمت چیزی است که عرضه و تقاضا در بازار آن را مشخص می‌کند و ارزش ذاتی همان مقداری است که روی کاغذ محاسبه می‌شود.»

وی افزود: «با وجود نقدینگی ۶ هزار و ۸۰۰ همتی، رشد اقتصادی ناپایدار سه درصدی و تورم بالای ۴۰ درصدی، با قیمت دلار ۴۹ هزار تومانی، عملا ارزش با قیمت یکی شده است. بنابراین متقاضیان به قیمت دلار را می‌خرند؛ نه گران و نه ارزان.»

وی با اشاره به نادر بودن برابری قیمت و ارزش ذاتی دلار در اقتصاد ایران خاطرنشان کرد: «طی ۲۰ سال گذشته در اقتصاد ایران این اتفاق خیلی نادر بوده که ارزش با قیمت برابری کند.»

این کارشناس اقتصادی با اشاره به موضوع خبردرمانی‌های روزهای اخیر خاطر نشان کرد: «در صورتی که قیمت دلار با خبردرمانی ارزان‌تر شود، زیر ارزش و عدد واقعی می‌رود. آن زمان فعالان اقتصادی برای خرید دلار هجوم می‌آورند و نمی‌گذارند دلار پایین ارزش بماند. مثلا سهام فولاد مبادرکه اگر ۲۰ تا ۱۵ درصد زیر ارزش واقعی خود باشد، نمی‌خرید؟ دقیقا قیمت دلار نیز همین مصداق را دارد.»

وی با تاکید بر اینکه دلار نمی‌تواند پایین بیاید زیرا کف فاندامنتالی این اسکناس ایجاد شده است بیان کرد: «همیشه و در ۶ ماهه نخست سال مصرف ارز کم و تقاضا پایین بوده است. در ۶ ماهه دوم تقاضا نرمال‌تر می‌شود و گسیل می‌شود. آنجاست که عیار اقتصادی کشور مشخص خواهد شد.»

بوربور در ادامه افزود: «در نیمه دوم سال با نقدینگی که به سمت ۸ هزار و ۳۰۰ همت خواهد رفت و با رشد اقتصادی حدود سه درصدی، ما قیمت دلار را تا ۷۰ هزار تومان می‌بینیم. اگر تا پایان ۱۴۰۲ قیمت دلار به ۷۰ هزار تومان برسد به هیچ عنوان سورپرایز نمی‌شویم.»

قیمت دلار چشم به راه توافق ایران و آمریکا

کارشناسان اقتصادی این ثبات قیمت را ناشی از دستکاری و مداخله دولت در بازار ارز می‌دانند و می‌‌گویند این ثبات قیمتی تصنعی است و ممکن است از دست برود. اما معامله‌گران معتقدند برخی سیگنال‌ها و اخبار مثبت سیاسی باعث ثبات قیمت دلار شده است. از جمله این خبرها احتمال خبر توافق میان ایران و آمریکاست که رسانه‌های داخلی و خارجی به آن پرداخته‌اند.

بلومبرگ گزارشی منتشر کرده و در آن اعلام کرده که قرار است ظرف چند روز آینده گزارش فصلی رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌‌‌المللی انرژی اتمی درباره فعالیت‌‌‌های هسته‌‌‌ای ایران منتشر شود. این رسانه مدعی شده که بر اساس این گزارش ایران در حال «‌کاهش سرعت ذخیره‌‌‌سازی اورانیوم با غنای ۶۰ درصد» است. همچنین رسانه‌ها از احتمال یک توافق موقت میان ایران و آمریکا خبر داده‌اند.

در کنار این مساله، اخیرا اعلام شد که امریکا به ایران اجازه داده که تولید نفت خود را به بالاترین سطح از زمان شروع محدودیت‌‌‌ها در پنج سال پیش بازگرداند که این خبر به تنهایی می‌تواند بازار ارز را تحت تاثیر قرار دهد.

البته چنین اخباری می‌تواند در شرایط عادی به کاهش قیمت دلار منجر شود. اما در شرایط کنونی به نظر می‌رسد که بازار واکنش کاهشی نسبت به این اخبار نشان نمی‌دهد اما این اخبار حداقل مانع از افزایش بیشتر قیمت دلار شده است.

پیش بینی‌ها حاکی از این است که قیمت دلار حداقل تا پایان شهریور و مهر ماه در محدوده کنونی باقی بماند. اما اینکه در نیمه دوم سال قیمت دلار به چه سمتی حرکت کند، بستگی به عملکرد دولت و مسیر حرکت شاخص‌های کلان اقتصاد دارد.

نظرات بینندگان