مروری بر زندگینامه سردار سلیمانی

به مناسبت دومین سالگرد شهادت سپهبد سردار حاج قاسم سلیمانی در این به مرور زندگی نامه ایشان خواهیم پرداخت.

اینتیتر – سحر سادات زمانی؛ دو سال پیش در چنین روزی بود که خبری حزن انگیز از حاج قاسم سلیمانی به گوش ها رسید. خبری که در ابتدا باورپذیر نبود تا اینکه تصویری از دستی که به جای ماند به همگان نشان داده شد و واقعیت با تلخی هر چه تمام تر خودش را عیان کرد.

بیشتر بخوانید:

شهادت حاج قاسم سلیمانی موجی از غم و اندوه را با خود به همراه آورد. حاج قاسمی که سالیان سال برای امنیت این مرز و بوم جان بر کف در مقابل دشمن ایستادگی کرده، حال دیگر از میان ما رفته بود. حاج قاسمی که در مراسم تشییعش زن و مرد، پیر و جوان از هر تفکری آمده بودند و برای شخصیت غنی و ماندگارش می گریستند.

حاج قاسم سلیمانی یکی از شخصیت های تاثیرگذار جمهوری اسلامی ایران بوده و هست. به بهانه سالروز شهادت ایشان در این مطلب به مرور زندگی نامه این شهید بزرگوار خواهیم پرداخت.

مروری بر زندگینامه سردار سلیمانی

بیستم اسفند ماه سال ۱۳۳۵ بود که قاسم سلیمانی در روستای قنات ملک واقع در شهرستان رابر از توابع استان کرمان چشم به جهان گشود. سلیمانی تا دوازده سالگی را در روستایشان سپری کرد و پس از آن برای کار به شهر کرمان رفت. او در نوجوانی مشغول کار بنایی بود و در هجده سالگی در اداره آب کرمان استخدام شد. سلیمانی در اوایل جوانی ازدواج کرد و حاصل این ازدواج پنج فرزند به نام های نرجس، حسین، فاطمه، زینب و رضا است.

سردار سلیمانی و انقلاب اسلامی

بحبوحه انقلاب اسلامی در زمان جوانی سردار سلیمانی از راه رسید. یکی و دو سال قبل از سال ۱۳۵۷ بود که سلیمانی از طریق یک روحانی به نام رضا کامیاب جذب نهضت بزرگ امام خمینی شد و در راهپیمایی ها و اعتصابات کرمان در زمان وقوع انقلاب نقش برجسته ای داشت. پس از انقلاب اسلامی نیز به فعالیت هایش ادامه داد و در زمان وقوع جنگ ایران و عراق نیز مسئولیت های مهمی را برعهده گرفت.

فعالیت های شهید سلیمانی در هشت سال جنگ تحمیلی

در سال ۱۳۵۹ قاسم سلیمانی عضو سپاه پاسداران شد و زمانی که جنگ میان ایران و عراق شروع شد، او در کرمان به آموزش گردان هایی پرداخت و آنها را راهی جبهه ها کرد. گردان هایی که حاج قاسم آموزش داده بود کمی بعد نام لشکر ۴۱ ثارالله را به خود اختصاص داد. در سال ۱۳۶۰ نیز حاج قاسم از طرف محسن رضایی، فرمانده وقت سپاه پاسداران به عنوان فرمانده این لشکر منصوب شد. سلیمانی در دوران دفاع مقدس فرماندهی عملیات های مهم والفجر ۸، کربلای ۴ و کربلای ۵ را بر عهده داشت.

سردار پس از جنگ

جنگ هشت ساله تمام شد اما جنگ سردار هنوز ادامه داشت. پس از امضای قطعنامه ۵۹۸ و پایان جنگ ایران و عراق، قاسم سلیمانی به کرمان بازگشت و در آن زمان به جنگ با اشراری پرداخت که از مرزهای شرقی ایران در حال هدایت شدن بودند. او همچنین با باندهای مواد مخدر در مرزهای ایران و افغانستان جنگیده بود.

در سال ۱۳۷۹ بود که آیت الله سید علی خامنه ای، فرمانده کل قوای نظامی جمهوری اسلامی ایران سلیمانی را به فرماندهی سپاه قدس منصوب کرد. همچنین در سال ۱۳۸۹ سلیمانی از سوی رهبر انقلاب درجه سرلشکری را دریافت کرد.

مبارزه با داعش و شکست آن از مهمترین فعالیت های حاج قاسم سلیمانی در دوران پس از دفاع مقدس به شمار می رود. داعش گروه سلفی بود که پس از سقوط صدام در منطقه خاورمیانه ظاهر شد و جمهوری اسلامی ایران نیز برای حفظ امنیت منطقه با این گروه وارد مبارزه شد. این گروه تا سال ۲۰۱۴ پیشروی های زیادی داشتند و موفق شدند تا شهر موصل را به تصرف خودشان در بیاورند و بغداد نیز تا مرز سقوط پیش رفت. قاسم سلیمانی در آن زمان با سازماندهی بخشی از نیروهای حشدالشعبی توانست عراق را از دست داعشیان نجات دهد.

در سی ام آبان ماه سال ۱۳۹۶ بود که سلیمانی در نامه ای خطاب به رهبر انقلاب، پایان داعش را اعلام کرد و از برافراشته شدن پرچم سوریه در ابوکمال خبر داد. سرانجام داعش از شهرهای سوریه و عراق محو شد. رهبر انقلاب در اسفند ماه سال ۱۳۹۷ نشان ذوالفقار را که بالاترین نشان نظامی ایران است، به سلیمانی اهدا کرد.

قاسم سلیمانی به عنوان یکی از محبوب ترین چهره های سیاسی و اجتماعی ایران شناخته می شود. او در سال ۲۰۱۸ توسط نظرسنجی تلفنی دانشگاه میرلند از مردم ایران با ۸۳ درصد رای در صدر چهره های محبوب اجتماعی و سیاسی ایران در آن سال قرار گرفت.

شهادت سردار

بامداد روز سیزدهم دی ماه سال ۱۳۹۸ بود که حاج قاسم سلیمانی با دستور مستقیم ترامپ طی حمله پهپادی آمریکا در فرودگاه بغداد به شهادت رسید. در این حمله ابومهدی المهندس از فرماندهان گروه حشد الشعبی به همراه ده تن دیگر به شهادت رسیدند.

در ۱۴ دی ماه پیکر شهید سلیمانی به همراه پیکرهای شهید ابومهدی مهندس در بغداد و کاظمین تشییع شد و هزاران نفر از مردم عراق این مراسم حضور یافتند. چهار روز بعد پیکر شهید سلیمانی و دیگر شهدا به ایران آمد و در شهرهای اهواز، مشهد، تهران،‌قم و کرمان تشییع شد. جمعیت چند میلیونی در تهران برای مراسم تشییع شهید سلیمانی شرکت کردند. این مراسم به عنوان شلوغ ترین مراسم تشییع پس از مراسم تشییع امام خمینی (ره) شناخته می شود.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.