رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

تا زمانی که منافع‌مان ایجاب کند دنبال احیای برجام خواهیم بود

سخنگوی‌ وزارت امور خارجه آمریکا در یک کنفرانس خبری به سوالاتی درباره برخی گزارش‌ها پیرامون وقفه در مذاکرات وین پاسخ‌ داد.

به گزارش اینتیتر به نقل از ایسنا، ند پرایس سخنگوی وزارت امور خارجه این کشور در یک کنفرانس خبری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به این که خبرگزاری رویترز گزارش داده است مقامات غربی می‌گویند تا حد زیادی امید به احیای توافق هسته‌ای را از دست داده‌اند، آیا ارزیابی او نیز همین طور است؟ گفت: ما همچنان باور داریم که بازگشتی دوجانبه به برنامه جامع اقدام عمل مشترک، در راستای منافع ملی ماست. در درجه اول به این خاطر که موجب اعمال دوباره محدودیت‌های دائمی و قابل راستی‌آزمایی بر برنامه هسته‌ای ایران می‌شود. دوباره موجب داخل جعبه گذاشتن برنامه هسته‌ای ایران می‌شود، برنامه‌ای که به طرق مختلفی از سال ۲۰۱۸ از قید و بندها رها شده و گام‌های بلندی رو به جلو برداشته است که برای ما و شرکای‌مان در جهان غیرقابل قبول است و ما به دنبال تغییر آنیم.

بیشتر بخوانید:

پرایس افزود: ما با تلاش‌هایمان و با گفت‌وگو با شرکای مان از جمله اتحادیه اروپا کار را پیش خواهیم برد تا وقتی که بازگشت دوجانبه به پایبندی به برجام در راستای منافع ما باشد، به آن برسیم. اگر به نقطه‌ای برسیم که مزایای عدم اشاعه‌ای بازگشت به پایبندی به برجام نتواند بر پیشرفت ایران در برنامه هسته‌اش غلبه کند، آن وقت تجدیدنظر خواهیم کرد و به دنبال رویه‌ای جایگزین خواهیم بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به این که آیا توضیح بیشتری درباره برخی گزارش‌ها دارد که مدعی شده‌اند انریکه مورا نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات وین پیشنهاد کرده برای رایزنی جهت شکستن بن بست مذاکرات به تهران سفر کند، بیان کرد: مجبورم شما را به دفتر آقای مورا ارجاع دهم، اما ما از نزدیک با او که هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا در مذاکرت است در تماسیم، او پیام‌ها[ی دو طرف] را منتقل می‌کند. ما از تلاش‌های او در راستای به نتیجه رساندن مذاکرات حمایت می‌کنیم.

او در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا آمریکا پیامی به ایران دارد که از طریق مورا منتقل کند، آیا آمریکا امتیازهای دیگری در مذاکرات احیای توافق هسته‌ای به ایران خواهد داد و واشنگتن مایل است راجع به چه موضوعات دیگری در چارچوب برجام مذاکره کند؟ اظهار کرد: من فکر می‌کنم کمی سوء برداشت شده است، حداقل در نحوه انتقال این مطلب. اما چیزی که ما گفته‌ایم این است که قرار نیست به طور علنی مذاکره کنیم. در عین حال، به وضوح گفته‌ایم تمرکزمان روی برجام است، روی توافق هسته‌ای‌. اگر ایران می‌خواهد مسائلی را مطرح کند که خارج از چارچوب برجام‌اند، پس مسلما ایران باید حاضر به امتیازدهی درباره این مسائل باشد، ماهیت مذاکره همین است.

پرایس همچنین در این راستا گفت: اما چیزی که روی آن متمرکزیم، برجام و آزمودن این طرح است که ببینیم می‌توانیم به بازگشتی دوجانبه به پایبندی برسیم یا نه. تا زمانی که منافع‌مان ایجاب کند، به این راه ادامه خواهیم داد.

اظهارات پرایس در پی این مطرح می‌شود که مذاکرات وین که از زمان روی کار آمدن دولت بایدن در سال ۲۰۲۱ در راستای احیای توافق هسته‌ای و لغو تحریم‌های ایران از طریق بازگشت آمریکا و ایران به پایبندی کامل به توافق هسته‌ای آغاز شد، در پی برخی تحولات اخیر در مناسبات سیاسی بین‌المللی در پی حمله روسیه به اوکراین، اعمال تحریم‌های متعدد واشنگتن علیه روسیه و کشمکش‌های تهران-واشنگتن بر سر برخی مسائل باقی مانده در مذاکرات، از جمله حذف نام سپاه پاسداران از این لیست که در دوران دولت دونالد ترامپ انجام شده بود، اخیرا تا اطلاع ثانوی متوقف شده است.

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در کنفرانس خبری اخیرش درباره احیای توافق گفت: باید پایه های فشار حداکثری که ترامپ علیه ایران کار گذاشته از بین برود. چرخه انتفاع اقتصادی ایران از برجام به صورت کامل لحاظ شود.

خطیب‌زاده با انتقاد از رویه دولت آمریکا افزود: ما تاکید بر این داریم که قوانین داخلی و سیاست داخلی آمریکا و انتخابات پیش رو در آمریکا نمی تواند تعیین کننده نتیجه گفت و گوها در وین باشد. آنها حقوق بین الملل را نادیده می‌گیرند و سعی می کنند مسائل را به مسائل داخلی کشورشان گره بزنند.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوالی تاکید کرد: ایران مسیر فعالیت های صلح آمیز هسته ای خود را با قدرت بدون توجه به شانتاژ های سیاسی و رسانه ای و خرابکاری ها ادامه می دهد.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.