نگاهی به فیلم‌هایی با موضوع امام رضا (ع)

فیلم‌هایی که تا به امروز درباره امام رضا (ع) ساخته شده‌اند را بیشتر بشناسید.

به گزارش اینتیتر به نقل از آی فیلم، همزمان با ولادت اختر هشتم امامت، امام رضا (ع) نگاهی به کارنامه مذهبی سینمای ایران در سیره امام رضا (ع) انداخته‌ایم. در مروری کوتاه نسبت به این موضوع، نام کارگردان‌های مطرح سینمای ایران از جمله رسول صادرعاملی، مجید مجیدی، حمید نعمت‌الله، مهدی کرم‌پور و… دیده می‌شود که صدرعاملی پیشرو آنهاست. همچنین در بین بازیگران می‌توان به افرادی، چون عزت الله انتظامی، خسرو شکیبایی، حامد بهداد، لیلا حاتمی و امین حیایی اشاره کرد.

هرشب تنهایی

«هرشب تنهایی» فیلمی از رسول صدرعاملی است که موضوع امام رضا (ع) در آن مطرح شده است.

عطیه نویسنده و مجری یک برنامه خانوادگی رادیو است. او هر روز به سؤالات شنوندگان این برنامه پاسخ می‌دهد و به آنها توصیه می‌کند با همسرشان چگونه باشند تا زندگی زناشویی بهتری داشته باشند. او بیمار است و دکترها به او گفته اند تنها چهار ماه دیگر زنده است و دو ماه هم از این چهار ماه گذشته و راضی به عمل جراحی هم نمی شود. به پیشنهاد همسرش، آنها برای زیارت به شهر مشهد می‌روند و ….
این فیلم محصول سال ۱۳۸۶ است و لیلا حاتمی، حامد بهداد و علی بکائیان در آن ایفای نقش کرده‌اند.

شب

«شب» فیلمی دیگر از رسول صدرعاملی است که دغدغه این کارگردان در پرداختن به سوژه‌ای مهم را نشان می‌دهد.

این فیلم در سال ۱۳۸۶ تولیده شده و داستان فردی به نام محسن را روایت می کند که روزهای آخر سربازی را می گذراند و قرار است سه روز دیگر داماد شود. او ماموریت می یابد تا متهمی را به نهبندان برساند؛ اما به قطار دیر می رسد و ناچار می شود مسیر را با ماشین برود. در مشهد به خرابی جاده برمی خورد و ناچار می شود همانجا بماند و به مسافرخانه سیدرضا می رود. نیمه‌های شب به دلیل مسمومیت به بیمارستان منتقل می شود و متهم را به سیدرضا می سپارد. سیدرضا ناچار می شود به متهم اعتماد کند و…

زنده‌یاد عزت‌الله انتظامی، زنده‌یاد خسرو شکیبایی و امین حیایی بازیگران اصلی این فیلم سینمایی هستند.

دعوتنامه

«دعوتنامه» به تهیه کنندگی و کارگردانی مهرداد فرید است و در خلاصه داستان آن آمده: دزدی های رضا، داستان‌های جدیدی را برای مالبختگان رقم می‌زند…

حمیدرضا آذرنگ، میترا حجار، شقایق فراهانی، شهاب شادابی و بهزاد جعفری بازیگران اصلی این فیلم را تشکیل می‌دهند.
فیلم درامی اجتماعی است که شهریور و مهر ۱۳۹۵ در تهران و مشهد فیلمبرداری شده است. مهرداد فرید درباره «دعوتنامه» گفته است: نمی‌دانم مرز مرگ و زندگی کجاست؟ اما می دانم جایی که نفرت پایان می یابد، عشق آغاز می شود.

مجیدمجیدی: آرزوی ساخت فیلمی درباره امام رضا(ع) را دارم

از دیگر تولیدات در این حوزه، به فیلم «در انتظار معجزه» می توان اشاره کرد. این پروژه هم فیلم دیگری از رسول صدرعاملی است که با موضوع امام رضا (ع) تولید شد. تله فیلم «بیا از گذشته حرف بزنیم» اثری به کارگردانی حمید نعمت الله، مستند «رضای رضوان» به کارگردانی مجید مجیدی، تله فیلم «روز هشتم» ساخته مهدی کرم‌پور، «زیارت» از تولیدات صادق میر کرمیار، «آوازه نقاره‌ها» به کارگردانی جواد مزدآبادی، تله فیلم «انتظار» ساخته اصغر هاشمی و تله فیلم «من و تو» ساخته زنده‌یاد پیام صابری از دیگر تولیدات مهم این حوزه است.

البته با رجوع به تاریخ اکثر این فیلم‌ها می‌بینیم که در سال‌های دور تولید شده‌اند و طی سال‌های اخیر نگاه‌های سینمایی درتولید اینگونه فیلم‌ها رو به افول رفته است. انتظار می‌رود در جامعه‌ای که پایه و اساس آن اسلام است فیلم‌های بیشتری با موضوع‌های مذهبی تولید شود.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.