همه چیز درباره تاریخچه باشگاه فوتبال استقلال تهران

کد خبر : ۲۸۶۷۳۰
همه چیز درباره تاریخچه باشگاه فوتبال استقلال تهران

همه چیز درباره تاریخچه باشگاه فوتبال استقلال تهران را در این مطلب بخوانید.

اینتیتر - آوا سپهر؛ باشگاه فوتبال استقلال تهران یکی از قدیمی ترین باشگاه های فوتبال کشور است. این باشگاه ابتدا با نام دوچرخه سواران کار خود را آغاز کرد و سپس به تاج تغییر نام داد. در این مطلب با تاریخچه باشگاه فوتبال استقلال تهران آشنا می شویم.

در سال ۱۳۲۴، یک گروه از دوچرخه‌سواران باسابقه که عناوین قهرمانی در کشور را کسب کرده بودند، تصمیم گرفتند یک مرکز برای گردهمایی‌های دوستانه ایجاد کنند و یک تشکل صنفی برپا کنند. در تاریخ ۴ مهر ۱۳۲۴، این گروه تشکیلی با نام "کلوب دوچرخه‌سواران" را در تهران و در یک دفتر در خیابان فردوسی تأسیس کردند. در ابتدا، فعالیت اصلی این باشگاه مربوط به دوچرخه‌سواری بود، اما بعداً رشته‌های دیگری مانند فوتبال نیز به فعالیت‌های باشگاه افزوده شد.

پنج ماه بعد، در اسفند همان سال، بازیکنانی از دو تیم "نادر" و "شهاب" به سرپرستی محمد جاودان و پرویز عمواوغلی به همراه بازیکنان دیگری مانند علی دانایی‌فرد، پطرس باباجان، حسین حراج‌چی، احمد صمدیان، پیر کارلو، حسنعلی منصور، تفرشی و پرویز عمواوغلی، تیم فوتبال کلوب دوچرخه‌سواران را تشکیل دادند. به این ترتیب، باشگاه فوتبال دوچرخه‌سواران شروع به فعالیت کرد و علی دانایی‌فرد به عنوان مربی انتخاب شد.

در تاریخ ۳۱ فروردین ۱۳۲۵، نخستین بازی فوتبال تاریخ باشگاه دوچرخه‌سواران برگزار شد. این بازی یک بازی دوستانه بین تیم دوچرخه‌سواران و تیم گیو بندرانزلی بود و با نتیجه ۱-۰ به سود تیم دوچرخه‌سواران به پایان رسید. سپس، در آذر ۱۳۲۵، باشگاه دوچرخه‌سواران در هفته اول جام باشگاه‌های تهران ۱۳۲۵ به مصاف تیم سرباز رفت و با نتیجه ۱-۳ شکست خورد.

در ادامه، در فصل اول حضورش در مسابقات رسمی، باشگاه دوچرخه‌سواران در هر دو جام باشگاهی و حذفی تهران به فینال رسید، اما در هر دو فینال به ترتیب در برابر تیم‌های سرباز و دارایی شکست خورد و مقام دوم را کسب کرد.

اما در فصل بعد، در هشتم خرداد ۱۳۲۷، باشگاه دوچرخه‌سواران موفق شد قهرمان مسابقات جام حذفی تهران ۲۷-۱۳۲۶ شود. این قهرمانی برای اولین بار عنوان رسمی تیم دوچرخه‌سواران بود.

در مهر ۱۳۲۸، با توافق بین پرویز خسروانی و مدیران تیم سرباز، باشگاه دوچرخه‌سواران منحل شد و بازیکنان آن به تیم دوچرخه‌سواران پیوستند. در زمستان همان سال، پرویز خسروانی تنها امتیاز باشگاه دوچرخه‌سواران را به دست آورد و سپس تصمیم گرفت نام باشگاه را تغییر دهد، زیرا باشگاه دوچرخه‌سواران در چندین رشته ورزشی فعالیت می‌کرد و نام آن دیگر مناسب نبود.

در تاریخ ۲۲ بهمن ۱۳۲۸، پس از بحث و رای‌گیری بین اعضای هیئت‌مدیره و با توصیه بازیکنان نظامی باشگاه، نام باشگاه به "باشگاه ورزشی تاج تهران" تغییر کرد و به ثبت رسید.

پس از انقلاب اسلامی سال ۱۳۵۷ هم نیز باشگاه تاج به باشگاه استقلال فوتبال تهران تغییر نام داد.

نظرات بینندگان