رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

واکسن‌نزده‌ها؛ عمده مبتلایان سرخک در کشور

رییس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت ضمن تشریح آخرین وضعیت شیوع سرخک در کشور، گفت: از خانواده‌ها می‌خواهیم اگر کودک زیر ۵ سالی دارند که تاکنون واکسن دریافت نکرده است، حتما سریع‌تر نسبت به واکسیناسیون فرزندشان اقدام کنند.

به گزارش اینتیتر به نقل از ایسنا، دکتر محسن زهرایی با اشاره به اینکه بیماری سرخک در یک نقطه محدود نخواهد ماند، گفت: این بیماری بسیار مسری است و به راحتی به افراد بویژه کسانی که ایمن نباشند، منتقل می‌شود. از ابتدای سال جاری میلادی یعنی از اوایل دی ماه ۱۴۰۰ تاکنون ۹۸ بیمار مبتلا به سرخک شناسایی کردیم که ۲۸ نفر ایرانی، ۶۶ نفر افغانستانی و چهار نفر پاکستانی بودند. این تعداد بیمار با بررسی بیش از ۳۰۰۰ مورد مشکوک به بیماری در سراسر کشور شناسایی شدند. این افراد از استان‌های مختلف کشور شناسایی شدند و اکثر استان‌ها یک مورد یا بیش از یک مورد مبتلا را داشتند.

بیشتر بخوانید:

واکسن‌نزده‌ها؛ عمده مبتلایان سرخک در کشور

وی با بیان اینکه این حجم بالای موارد ابتلا عمدتا در گروه سنی زیر ۱۰ سال بویژه در گروه سنی زیر ۵ سال هستند، افزود: در واقع بچه‌های زیر ۱۲ ماه که هنوز به سن واکسن نرسیدند و بعد در گروه سنی یک تا ۵ سال مبتلایانی هستند که عمدتا واکسن دریافت نکردند.

ابتلا به سرخک در اتباع خارجی بالاتر از ۲۰ سال
وی افزود: در اتباع خارجی مواردی از ابتلا حتی در گروه سنی بالاتر از ۲۰ سال هم داریم که این افراد هم عمدتا سابقه واکسیناسیون علیه سرخک را نداشتند. خوشبختانه طی مدت زمان ذکر شده (از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون) موارد سرخکی که منجر به فوت شده باشد، نداشته‌ایم.

تدارک واکسیناسیون سریع اتباع خارجی

او درباره برنامه تکمیلی واکسیناسیون سرخک در کشور، تصریح کرد: در حال برنامه‌ریزی هستیم که واکسیناسیون وسیع‌تری برای اتباع خارجی انجام دهیم که انجام این کار نیازمند برنامه‌ریزی و شناسایی گروه‌های هدف و محل استقرار آنها است تا با تامین واکسن مورد نیاز، این برنامه آغاز شود. فعلا به شکل محدود این کار برای کانون‌های زندگی اتباع خارجی بویژه‌ آنهایی که جدید وارد کشور می‌شوند در حال انجام است و اولویت اول ما این تازه‌واردان هستند.

رییس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت ادامه داد: طی یک ماه آینده که شرایط بهتر باشد این برنامه وسعت خواهد گرفت و احتمالا در تمامی مبادی مرزی جنوب شرقی اتباع خارجی را تحت واکسیناسیون قرار دهیم تا این اطلاعات ثبت و ضبط شده و در سابقه افراد بماند. در این برنامه اگر فرد در بدو ورود به کشورمان مدرک معتبری برای سابقه واکسن خود نداشته باشد، می‌بایست واکسن سرخک دریافت کند.

ضرورت واکسیناسیون کودکان علیه سرخک در ۱۲ و ۱۸ ماهگی

وی افزود: سرخک بیماری است که اگر خانواده‌ها به واکسیناسیون کودکان‌شان دقت کافی کنند و دو نوبت واکسن را در زمان مقرر ۱۲ و ۱۸ ماهگی به آنها تزریق کنند، جای نگرانی نخواهد داشت. درست است که مواردی داریم که درصد کمی از افرادی که قبلا واکسن زدند در مواجهه‌ بالا با فرد مبتلای شدید به سرخک، ‌ امکان ابتلا به این بیماری را دارند، اما این موضوع غیرشایع است و اگر هم مبتلا شوند، خفیف خواهد بود. در کل افرادی که دو نوبت واکسن بزنند دیگر نباید نگران ابتلا به سرخک باشند.

رییس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت ادامه داد: بنابراین از خانواده‌ها می‌خواهیم اگر کودک زیر ۵ سالی دارند که می‌دانند واکسن دریافت نکرده است، حتما نسبت به واکسیناسیون فرزندشان اقدام کنند.

زهرایی تاکید کرد: مشکلی که اکنون در کشور افغانستان بر مبنای مستندات سازمان‌های بهداشتی بین‌المللی وجود دارد، کمبود نیروی انسانی و کمبود منابع مالی است. بسیاری از افراد شاغل در حوزه بهداشت این کشورها که پرداختی‌هایشان از نهادهای بین‌المللی بوده است و این نهادها با توجه به سر کار آمدن دولت جدید طالبان پرداخت‌های خود را قطع کرده‌اند، در نتیجه نیروهای کار مشاغل خود را ترک کردند و خیلی از مراکز درمانی در این کشور با کمبود نیرو مواجه هستند که به دنبال آن واکسیناسیون و دریافت سایر خدمات درمانی به مشکل خورده است. دسترسی نادرست افراد به مواد غذایی و سوء تغذیه نیز مشکل دیگر این کشور است که این سوء تغذیه سبب می‌شود بیماری‌هایی از جمله سرخک حتی در فرم‌های شدید خود را بیشتر نشان دهند. بر این اساس کمبود واکسن مشکل اصلی این کشورها نیست و برنامه‌ریزی اجرای آن اشکال دارد.

او درباره برنامه واکسیناسیون سرخک کشور پاکستان نیز گفت: بر اساس اطلاعات منتشر شده قرار بود یک برنامه واکسیناسیون بزرگ کشوری در آبان‌ماه گذشته در این کشور انجام شود تا جمعیت زیادی از بچه‌ها واکسینه شوند، اما به نظر می‌رسد این برنامه نتوانسته با پوشش کامل انجام شود و هدف قطع همه‌گیری سرخک را شاهد نیستیم. از سوی دیگر در افغانستان هم قرار بود اواخر اسفندماه عملیات واکسیناسیون در ۴۷ شهرستان انجام شود که به نظر می‌رسد این عملیات هم نتوانسته به موفقیت برسد. با اتمام ماه مبارک رمضان قرار است این عملیات مجددا از سر گرفته شود و امیدواریم کشورهای همسایه بتوانند به سرعت برنامه واکسیناسیون سرخک را گسترش دهند تا جلوی انتشار بیماری گرفته شود.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.