رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

وقتی فریاد می کشیم چه اتفاقی در بدن مان رخ می دهد؟

در یک نظرسنجی که در سال ۲۰۱۸ صورت گرفته، ۲۲ درصد شرکت کنندگان ابراز خشم و ۳۹ درصد نیز ابراز نگرانی شدید کرده بودند.

به گزارش اینتیتر به نقل از روزیاتو، خشم گرچه یکی از حالت های روانی است که برای بقا به آن نیازمندیم اما با افزایش فشارهای روانی، اغلب کنترل آن را از دست می دهیم. خشم می تواند علائم فیزیکی زیادی هم داشته باشد که کمتر کسی از آن ها باخبر است.

بیشتر بخوانید:

در ادامه می خواهیم ببینیم در هنگام فریاد کشیدن چه اتفاقی در بدن ما رخ می دهد و چطور می توانیم خشم خود را تحت کنترل درآوریم.

۱- ضربان قلب و فشار خون بالا می رود

شاید متوجه شده باشید وقت هایی که صدایتان بالا می رود و در گیر و دار مشاجره ی شدیدی هستید، ضربان قلب تان بالا می رود. این بدان معنی است که فشار خون تان هم بالا می رود و به همین دلیل است که پریشان به نظر می رسید، صورت تان سرخ می شود و رگ هایتان بیرون می زند. تنفس تان هم سنگین تر و سریع تر می شود، امری که رسیدن اکسیژن و مواد مغذی به اندام های اصلی بدن را میسر می کند. در برخی موارد ممکن است متوجه شوید که دست ها و پاهایتان هم سردتر از معمول شده اند.

۲- دستگاه ایمنی بدن تان ضعیف می شود

محققان پی برده اند حتی یادآوری مشاجره ی شدیدی در گذشته، قدرت دفاعی دستگاه ایمنی بدن را به مدت ۶ ساعت کاهش می دهد. و این مسأله به ویژه در مورد کسانی صدق می کند که معمولاً فرد آرامی هستند و به ندرت عصبانی می شوند. کسانی که بسیار سریع خشمگین می شوند ممکن است متوجه شوند که بیشتر بیمار می شوند و دستگاه ایمنی ضعیف تری دارند. همه ی این ها، به علاوه یکی دیگر از عوارض خشم یعنی افزایش اضطراب، سلامت فرد را در بالاترین حد خطر قرار می دهد بدون آنکه خود از این مسأله آگاه باشد و زمانی به آن پی می برد که دیگر دیر شده است.

۳- خشم عوارض جسمانی زیادی دارد

وقتی خشمگین می شویم، مغز و بدن ما غرق در هورمون های اضطراب می شود و این هورمون ها روی سوخت و ساز بدن تأثیر می گذارند. به همین دلیل است که کسانی که درگیر خشم هستند، از سردرد، اضطراب، بی خوابی و حتی مشکلات گوارشی رنج می برند. مشکلات پوستی همچون اگزما هم ممکن است در هنگام خشم شدید بروز یابند. به همین دلیل، چنین افرادی در معرض خطر شدید سکته مغزی یا حمله قلبی هستند.

۴- حافظه تان ممکن است تحت تأثیر قرار گیرد

تنها ضربه به سر نیست که روی حافظه تأثیر می گذارد، بلکه قرارگیری در موقعیت هایی که با فشار روانی فزاینده ای همراه هستند هم همین اثر را دارد. یکی از این موقعیت ها، درگیری لفظی خشمگینانه با دیگران است، حالتی که در آن هر دو طرف کلمات خشنی را به زبان می آورند. پس از پایان مشاجره، یکی از دو طرف بحث یا هر دوی آن ها ممکن است آنچه اتفاق افتاده را به شکل دیگری به خاطر آورد یا برخی چیزها را به کلی فراموش کند.

۵- فریاد کشیدن می تواند باعث دردهای مزمن شود

فریاد کشیدن نه تنها برای کسی که مرتکب آن می شود، بلکه برای شنونده ی آن هم مضر است. این صدمه می تواند از سنین بسیار پایین آغاز شود. فریاد کشیدن بر سر کودکان می تواند به اشکال مختلف به آن ها صدمه بزند.

مشکلات رفتاری آن ها می تواند تشدید شود. تحقیقی نشان داد پدر و مادرهایی که زیاد بر سر فرزند ۱۳ ساله ی خود فریاد می کشیدند، متوجه تشدید رفتارهای بد فرزند خود طی سال بعدی شده بود.

روند رشد مغزی آن ها تغییر می یابد. کسانی که در دوران کودکی شان زیاد بر سر آن ها فریاد می کشیدند، از قرار معلوم ساختار مغزی متفاوتی دارند. این تفاوت در

برخی بخش های مغز است که صدا و زبان را پردازش می کنند.
ممکن است درگیر دردهای مزمن شوند. برخی مشکلات که ممکن است تا پایان عمر با آن ها همراه باشد، عبارتند از: درد پشت و گردن، سردرد و حتی آرتریت.

۶- فریاد کشیدن، شما را پیروز بحث نمی کند

تحقیقات نشان داده ما به این دلیل در حین مشاجره فریاد می کشیم که به محق بودن خودمان بسیار اطمینان داریم اما از شنیده شدن حرف هایمان مطمئن نیستیم. با این حال، آدم ها به ندرت با فریاد کشیدن، پریدن میان صحبت های دیگران و بی ارزش جلوه دادن ادعاهای آن ها، برنده ی مشاجره می شوند. به جای این کار باید به دقت گوش دهید، طرز فکر همدیگر را درک کنید و تفاوت های یکدیگر را بپذیرید. استدلال کردن و حفظ آرامش، تنها راه شنیده شدن صحبت هایمان و در نهایت، متقاعد کردن طرف مقابل است.

چطور جلوی فریاد کشیدن مان را بگیریم؟

این راهکارها ممکن است به کنترل خشم و داشتن یک مکالمه ی صحیح و عاری از عصبانیت کمک کند:

قبل از به زبان آوردن هر حرفی فکر کنید. راحت ترین کار به زبان آوردن یک حرف زشت و ناراحت کننده است که بعدها از آن پشیمان خواهید شد. اما آن حرف دیگر صدمه اش را زده و ممکن است طرف مقابل تان شما را نبخشد.

بعد از آرام شدن، استیصال خود را ابراز کنید. شما با این کار می توانید آنچه که برایتان آزاردهنده بوده را به شکلی صحیح و منطقی بیان کنید. این کار احتمال اینکه طرف مقابل به شما احترام بگذارید و به حرف هایتان گوش بسپرد را بیشتر می کند.

به خودتان استراحت دهید تا راه حلی پیدا کنید. اگر احساس درهم شکستگی می کنید، اجازه ندهید این حالت روانی شما را در خود غرق کند و به جایش به خودتان استراحت دهید. آنوقت سعی کنید عاقلانه فکر کنید و راه حلی برای مشکل تان پیدا کنید. اگر همه ی توجه تان را معطوف کنید، از پس هر چیزی برخواهید آمد.

کینه ای نباشید. بخشیدن دیگران می تواند شما را از همه ی خشم و فشار روانی ای که یک اتفاق تلخ برایتان به همراه داشته، رها کند. به خاطر داشته باشید که همه ی آدم ها چیزهایی می گویند و کارهایی می کنند که همیشه معنا و هدف خاصی ندارد و به دنبال بخشش هستند.

سعی کنید به مسائل بیشتر از دید طنز نگاه کنید. طنز به معنای تمسخر نیست و باید در تشخیص آن ها از یکدیگر با دقت عمل کنید. مواجه ی طنزآمیز با موقعیت های اضطراب آور کمک می کند خشم خود را مهار کنید و برخورد نتیجه بخش تری با مسائل زندگی تان داشته باشید.

تکنیک های ریلکسیشن را تمرین کنید. تنفس عمیق، گوش دادن به موسیقی های آرامش بخش و تکرار کلمات آرامش بخش می تواند خشم را مهار کند. می توانید این کارها را وقت آرامش در خانه یا وقت هایی که اتفاق اضطراب آوری رخ می دهد، انجام دهید.

از کمک خواستن ترس نداشته باشید. اگر دیدید که هیچ روشی کمک کننده نیست و نمی توانید به تنهایی خودتان را کنترل کنید، می توانید به یک متخصص مراجعه کنید. درست است که خودتان باید تلاش کنید اما متخصص شما را به گونه ای راهنمایی می کند که بتوانید از طریق بهترین روش ممکن به هدف خود دست یابید.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.