پلی‌استیشن ۵ میزبان اولین بازی با رزولوشن ۸K و نرخ فریم ۶۰

اولین بازی با قابلیت پشتیبانی از رزولوشن ۸K و نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه برای پلتفرم پلی اسیتشن ۵ منتشر شد. البته پلی استیشن ۵ هنوز از خروجی ۸K پشتیبانی نمی‌کند.

به گزارش اینتیتر به نقل از گیم فا، عنوان The Touryst که برای اولین بار در سال ۲۰۱۹ میلادی بر روی پلتفرم نینتندو سوییچ منتشر شد و بعد از آن در سال ۲۰۲۰ میلادی برای رایانه‌های شخصی و ایکس باکس در دسترس قرار گرفت، سرانجام در سپتامبر سال جاری میلادی برای پلی استیشن ۴ و پلی استیشن ۵ نیز عرضه شد. در یک مصاحبه و بررسی تخصصی با توسعه دهندگان این عنوان توسط رسانه‌ی دیجیتال فاندری (Digital Foundry) مشخص شد که این عنوان به صورت نیتیو با رزولوشن ۸K روی پلی استیشن ۵ پردازش می‌شود.

به گفته‌ی استودیوی توسعه دهنده‌ی این عنوان، شینان (Shin’en)، این امر از طریق برخی فناوری‌های مختلف نظیر super-sampling ،checkerboarding و یا AI upscaling بدست نیامده است و رزولوشن بازی ۸K به صورت کاملا نیتیو می‌باشد.

با این همه، مشکل اصلی در حال حاضر این است که علی رغم ظاهر شدن قابلیت پشتیبانی از رزولوشن ۸K روی بسته بندی پلی استیشن ۵ از زمان عرضه، این کنسول هنوز از خروجی ۸K پشتیبانی نمی‌کند. به این ترتیب، در حالی که بازی با وضوح ۸K اصلی پردازش می‌شود، اما در نهایت کیفیت تصویر خروجی آن به ۴K نزول می‌کند.

شینان در ادامه می‌گوید که نسخه‌ی ایکس باکس سری ایکس بازی نیز با وضوحی بالاتر از ۴K پردازش می‌شود. در حقیقت، این عنوان بر روی ایکس باکس سری ایکس با رزولوشن ۶K نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه پردازش شده و سپس در خروجی به ۴K تبدیل می‌شود. با این همه، نسخه‌ی پلی استیشن ۵ بازی همچنان از عمق و جزئیات بیشتری برخوردار است.

توسعه دهندگان در مصاحبه با دیجیتال فاندری تاکید کردند که زمانی که سونی بالاخره قابلیت پشتیبانی از خروجی ۸K را برای پلی استیشن ۵ با انتشار یک به‌روزرسانی جدید در آینده فعال کند، تنها کاری که باید انجام دهند این است که یک بهینه ساز کوچک منتشر نمایند و بدین شکل قابلیت رزولوشن ۸K بازی را فعال کنند.

همانطور که می‌دانید، سونی از ژوئیه‌ی ۲۰۲۰ میلادی شروع به تبلیغ و سرمایه گذاری روی برخی تلویزیون‌های مختلف با قابلیت پشتیبانی از رزولوشن ۸K و نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه کرده است. همچنین، بر روی بسته بندی پلی استیشن ۵ به وضوح نوشته شده است که این کنسول از قابلیت رزولوشن ۸K نیز پشتیبانی می‌کند.

با وجود این، نزدیک به ۱۱ ماه از انتشار رسمی پلی استیشن ۵ می‌گذرد و این کنسول هنوز نمی‌تواند سیگنالی بزرگتر از ۴K را در خروجی خود تولید کند. احتمال می رود که سونی با انتشار یک به‌روزرسانی قابلیت پشتیبانی از کیفیت تصویر ۸K را به پلی استیشن ۵ اضافه نماید. با این حال، باید منتظر ماند و دید که در آینده چه خواهد شد.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.