چرا باید برنامه نویسی یاد بگیرم؟

بسیاری از افراد به دنبال این هستند که بتوانند به جایگاه شغلی خوبی در دنیای تکنولوژی دست پیدا کنند. فعالیت در بستر اینترنت، نرم افزار و سایر شاخه های مرتبط امروزه در تمام جهان به عنوان دسته از مشاغل پردرآمد شناخته می شوند.

به گزارش اینتیتر، برنامه نویسی یکی از فنون دنیای مدرن است که پایه و اساس تغییرات بزرگ و تکنولوژیکی دنیای حال حاضر ماست. اما متاسفانه در کشور ما بسیاری از افراد هنوز از خود می پرسند: “چرا باید برنامه نویسی یاد بگیرم؟” ما از متخصصین دارکوب خواسته ایم که دلایل و ضرورت های یادگیری برنامه نویسی را بررسی کنند و آینده فردی که در این مسیر قدم می گذارد را بهتر درک کنند.

وضعیت برنامه نویسی در ایران

وضعیت کار در کشور ما خوب نیست و چالش های بسیاری بر سر راه کسب و کارهای اینترنتی یا بسترهای تکنولوژیکی است. این دسته از عوامل تا حد بسیار زیادی به وضعیت سیاسی و تصمیم گیری های بدون آینده نگری باز می گردد. اما نباید فراموش کرد که وضعیت استفاده از اینترنت در ایران با وجود همه این محدودیت ها رشد بسیار زیادی را تجربه کرده است. به شکلی که طی بررسی های انجام شده تاکنون ۷۱.۹ میلیون کاربر اینترنتی ثبت شده است و این به ما نشان می دهد این روزها اکثریت جامعه امکان استفاده از اینترنت را دارند.

اهمیت استفاده از اینترنت بعد از شیوع کرونا افزایش چشمگیری داشت و این افزایش استفاده قطعا روند دسترسی به محصولات، خدمات، اطلاعات و اخبار را برای همگان ساده تر خواهد کرد. اما  یادگیری برنامه نویسی در این شرایط چطور است؟ وقتی با افرادی که سالهاست در این زمینه صحبت می کنیم متوجه رضایت نسبی آنها از این زمینه شغلی می شویم.

چرا برنامه نویس شویم؟

زندگی در دنیای فناوری و ارتباطات باعث شده تا امروزه کسب و کارهای مختلف مانند برنامه نویسی وب، برنامه نویسی موبایل و… جایگاه مهمی بین قشرهای مختلف جامعه پیدا کنند. استفاده از سیستم های کامپیوتری، اینترنت و سایر تکنولوژی های مختلف در بخش های مختلف زندگی ما بسیار رواج پیدا کرده است.

کسب و کارهای اینترنتی، سیستم های امنیتی فروشگاه های بزرگ، سیستم های حسابداری، طراحی نرم افزار حسابداری برای کسب و کارهای مختلف، طراحی و توسعه بازی ها و نرم افزارهای قابل استفاده روی گوشی های هوشمند و… تنها بخش محدودی از کار برنامه نویسی هستند.

مزایای شغل برنامه نویسی چیست؟

 

برنامه نویسی

برنامه نویسی شامل زیر مجموعه گسترده ای از مشاغل می شود و هر کدام از این مشاغل بازار کاری مناسبی در دوره کنونی و حتی آینده خواهند داشت. برای درک این که چرا همه باید برنامه نویسی یاد بگیرند، باید با مزایایی که این کار به همراه دارد آشنا شوید.

  • بعد از آموزش برنامه نویسی و یادگیری اصول مختلف مربوط به آن روند تفکر شما برای انجام فعالیت های مختلف تغییر خواهد کرد. افراد برای حل کرد مسائل خود از قدرت منطق بالاتری برخوردار خواهند بود.
  • با یادگیری برنامه نویسی درک فرد نسبت به مسائل مختلف در مورد فناوری بیشتر خواهد شد و همین می تواند باعث شود تا موقعیت های کاری و کسب درآمد مختلفی در پیش روی او قرار بگیرند.
  • در صورتی که ایده خاصی برای فعالیت در بستر اینترنت داشته باشید، داشتن علم کافی در خصوص برنامه نویسی می تواند اجازه دهد که ایده های خود را راحتتر عملی کنید.
  • درآمد حاصل از شغل برنامه نویسی می تواند بسیار خوب باشد و تجربه نشان داده که پیشرفت در این عرصه برای شما امکان پذیر است.
  • امکان کار به صورت دورکاری و وارد شدن به جامعه فریلنسر

برنامه نویسی چیست؟

حال که لزوم یادگیری برنامه نویسی مشخص شد باید با ماهیت این کار و شاخه های مختلف آن آشنا شد. برنامه نویسی در اصل فعالیتی است که طی آن شما با استفاده از دستورات منطقی، با سیستم های کامپیوتری ارتباط برقرار می کنید. به عبارت دیگر برنامه نویسی علمی است که با استفاده از آن امکان دستور دادن به سیستم های کامپیوتری در اختیار کاربر قرار می گیرد. از آنجایی که کامپیوتر ها توانایی درک زبان ما را ندارند (یا حداقل فعلا این توانایی را ندارند)، باید به دنبال زبانی باشیم که بتوانیم دستورات خود را به مرکز پردازش یک سیستم کامپیوتری یا CPU برسانیم.

“امروزه انواع زبان برنامه نویسی برای اهداف مختلف کاربرد دارند، از همین رو فردی که قصد گذراندن دوره آموزش برنامه نویسی دارد، بهتر است از قبل مسیری که در آن قدم می گذارد را بشناسد”

به عنوان مثال آنهایی که قصد شروع فعالیت به عنوان برنامه نویس وب را دارند، باید سراغ آموزش php و آموزش html و css بروند. از سوی دیگر به عنوان مثال در شرایطی که قصد برنامه نویسی موبایل را دارید، گذراندن دوره های آموزش برنامه نویسی موبایل با react native برای شما گزینه بسیار خوبی خواهد بود.

برنامه نویس کیست؟

سوال مهمی که قبل از ورود به این عرصه باید بپرسید این است که “برنامه نویس کیست و من با گذراندن دوره های آموزش برنامه نویسی، تبدیل به چه کسی خواهم شد؟” برنامه نویس به فردی می گویند که به یک یا چند زبان برنامه نویسی به صورت کامل تسلط دارد. او با استفاده از دانش خود می تواند برای مسائلی که درون یک پروژه وجود دارند بهترین پاسخ را پیدا کند. سپس راه حل مورد نظر خود را به سیستم کامپیوتری مورد نظر ارائه می دهد و در نهایت کیفیت خروجی فرایند را بررسی می کند.

به زبان ساده تر برنامه نویس کسی است که سعی دارد روی سیستم های دارای پردازشگر مانند کامپیوتر یا گوشی هوشمند نرم افزاری را طراحی کند که امکان انجام وظایف گوناگون را دارد. یا برنامه نویس وب فردی است که با مناسبات و قوانین مربوط به راه اندازی یک وب سایت آشنایی دارد، برای همین می تواند سفارشات مشتری را تبدیل به یک وب سایت خدماتی، فروشگاهی یا شخصی کند.

معرفی زبان های برنامه نویسی آینده دار

برنامه نویسی

افرادی که قصد قدم گذاشتن در مسیر آموزش برنامه نویسی دارند، باید با زبان های برنامه نویسی بیشتر آشنا شوند. معمولا بهترین راه برای یادگیری برنامه نویسی به گفته افراد با تجربه این است که از پایه شروع کنید. یادگیری زبان های اصلی مانند C می تواند اجازه دهد تا با پایه و اساس زبان های برنامه نویسی دیگر آشنا شوید. از طرفی باید عرصه مورد نظر برای فعالیت را مشخص کنید به عنوان مثال فردی که قصد شروع کار خود در زمینه برنامه نویس وب را دارد، باید دوره های آموزشی متفاوتی را بگذراند که مهمترین آنها عبارتند از: «آموزش html و css، آموزش php و آشنایی با ابزارهای مختلف برای این کار.»

در ضمن برای برنامه نویسی موبایل روند کار متفاوت خواهد بود. پیشنهاد متخصصین دارکوب این است که برای قدم گذاشتن در این مسیر کار را با مشاهده آموزش برنامه نویسی موبایل با react native شروع کنید.  چرا که این زبان با سیستم های اندروید و IOS تا حد زیادی سازگار دارد و روند کار کردن با آن سریع و ساده خواهد بود.

نظر بزرگان در مورد برنامه نویسی چیست؟

سعی کنید نام ۵ مرد ثروتمند جهان را در ذهن خود مرور کنید؛ قطعا همه این اسامی متعلق به افراد فعال در عرصه تکنولوژی بوده اند. همین مورد تا حد زیادی جبهه ثروتمندان و بزرگان جهان را در مورد برنامه نویسی برای ما مشخص خواهد کرد. بیل گیتس، مارک زاکربرگ، جف بزوس و… همگی در مورد برنامه نویسی آگاهی کافی دارند و با دانش زیادی که در این زمینه داشته اند توانسته اند درآمد های نجومی به دست آوردند.

اما در این میان می توان گفت جایزه بهترین نقل قول در مورد برنامه نویسی به استیو جابز، موسس شرکت اپل می رسد که گفته است: در این کشور همه باید یادگیری برنامه نویسی را جدی بگیرند، چرا که این کار به انسان فکر کردن را آموزش می دهد.

نتیجه گیری

حال که فهمیدید برنامه نویسی چیست و یادگیری برنامه نویسی چه مزایایی را می تواند به همراه داشته باشد، نوبت به آن میرسد که با دقت تصمیم گیری کرده و در این مسیر قدم بگذارید. بهترین روش برای شروع به کار آن است که حتما با افرادی که در این زمینه آگاهی و تجربه بیشتری دارند مشورت کنید. قطعا فردی که در بازار کار برنامه نویسی فعالیت مستمر داشته، می تواند مسیر بهتری را برای آینده شما در این عرصه نشان دهد.

در پایان نیز از متخصصین شرکت دارکوب تشکر می کنیم که اطلاعات مفیدی در مورد یادگیری برنامه نویسی و سایر مسائل اساسی مربوط به آن را در اختیار خوانندگان ما قرار دادند.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.