چگونه نه بگوییم؟

چگونه نه بگوییم؟ چطور برای دیگران حد و مرز مشخص کنیم؟ نه گفتن چه فوایدی برای ما دارد؟ برای دریافت پاسخ این سوالات، پیشنهاد میکنیم مطلب زیر را مطالعه کنید.

به گزارش اینتیتر به نقل از سایکولوژی تودی، آیا تاکنون احساس کرده اید که مردم فقط انتظار دارند شما با هر آنچه می گویند همراهی کنید، حال تفاوتی ندارد آن چیز برای شما مفید باشد یا نه؟ اگر جوابتان به این سوال بله است، باید بگوییم که شما تنها نیستید. تله مورد پسند بودن دیگران همه جا وجود دارد، به ویژه اینکه خانم ها به دلیل تربیت منفعلانه ای که داشتند، بیشتر در معرض این تله قرار دارند. نه گفتن برای بسیاری از افراد سخت است و این می تواند در عزت نفس آنها تغییراتی ناخوشایند را ایجاد کند.

چگونه نه بگوییم؟

خبر خوب این است که زمانی که از تله مورد پسند بودن دیگران آگاه شوید، می توانید در مواقعی که نه گفتن برایتان سخت می شود، این تله را شناسایی کرده و آن را غیرفعال کنید و در نهایت به تعیین حد و مرز شخصیتان با دیگران بپردازید. اما چگونه؟ برای انجام این کار ابتدا باید با این واقعیت رو به رو شویم که نیازهای خودمان همیشه در اولویت قرار دارد. در واقع بدبختی ما زمانی آغاز می شود که به نظرات و نیازهای دیگران بیش از نیازهای خودمان اولویت می دهیم.

به صورت طبیعی انگار که ما به گونه ای برنامه ریزی شده ایم که نیازهای دیگران را در اولویت قرار دهیم. زیرا همیشه به ما گفتند که این کار جزو فضیلت های اخلاقی به شمار می رود. اما واقعیت این است که فضیلت ذکر شده هزینه های سنگینی را برایمان به دنبال داشته است. فضیلت واقعی زمانی معنا پیدا می کند که ما ابتدا به نیازهای خودمان رسیدگی کنیم و سپس به دیگران که مسئول تامین نیازهای خودشان هستند احترام بگذاریم. با رهایی از چنگال نیازها و خواسته های دیگران،نه تنها خودمان بلکه آنها را نیز آزاد می کنیم. تعیین محدودیت ها و حد و مرز به دیگران نشان می دهد که آنها سرنوشت خود را به عهده دارند. شما کسی نیستید که سرنوشت آنها را رقم بزند. به عهده گرفتن این نقش برای هر دو طرف مضر است.

پس از نه گفتن یا چه واکنش هایی روبرو می شویم؟

زمانی که شروع به تمرین می کنید تا برای دیگر افراد محدودیت بگذارید و به آنها نه بگویید، به طور مستقیم یا غیرمستقیم با رفتارهای منفعلانه و پرخاشگرانه و واکنشهای شدید عاطفی آنان روبرو خواهید شد. انتظار کینه و سرزنش شدن را از جانب آنها داشته باشید. زیرا این نشانه مطمئنی است که در مسیر درست قرار دارید. افرادی که مایل به نادیده گرفتن نیازها و بهترین علایق شما هستند، تعیین محدودیت تان را درک نخواهند کرد. لازم به ذکر است شما در قبال واکنشهای دیگران مسئولیتی ندارید. نه گفتن و تعیین حد برای شما در هر شرایطی بهتر است. چگونگی پاسخ دیگران به عهده خود آنهاست.

این نکته را در نظر داشته باشید که اگر کسی با نه گفتن و تعیین حد و مرز شما تحریک پذیر شد، آن را شخصی نگیرید. همانطور که شما حق دارید یک حد تعیین کنید و نه بگویید، آنها نیز حق واکنش عاطفی نسبت به آن را دارند. این بدان معنا نیست که شما کار اشتباهی انجام داده اید. بهترین راه برای تعیین محدودیت های واقعی و نه گفتن این است که در تلاش خود برای احترام به نیازهای خودتان باشید.

نه گفتن چه فوایدی دارد؟

با تعیین محدودیت ها و نه گفتن به دوستتان ، شریک زندگیتان و یا یکی از اعضای خانواده تان، اجازه دهید تا بیشتر با شما همدلی داشته باشند و به نیازهایتان احترام بگذارند.

اگر در یک موقعیت کاری از خود دفاع می کنید یا محدودیت هایی تعیین می کنید، به یاد داشته باشید که یک کارمند هستید. این بدان معنا نیست که شما ملزم به حل مشکلات شرکت هستید. این نکته را در نظر داشته باشید که لازم نیست توضیحات شخصی خود را برای تعیین محدودیت با کارفرما توضیح دهید مگر اینکه در انجام این کار احساس امنیت کنید.

زمانی که که شروع به اجرای حق نه گفتن و تعیین محدودیتها برای دیگران می کنید، حقوق شخصیتان را به عنوان یک انسان به خودتان یادآوری کنید. شما حق دارید بدون توضیح نه بگویید و همینطور برای افرادی که به سلامتی عاطفی شما لطمه می زنند محدودیت هایی را تعیین کنید. به یاد داشته باشید که نیازهایتان، مهم و شایسته اولویت بندی هستند.

 

نویسنده: Teyhou Smyth, Ph.D., LMFT
مترجم: سحر زمانی

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.