۶ فیلم هوشمندانه که لایق توجه بیشتری هستند

اکثر فیلم‌هایی که امروزه در هالیوود ساخته می‌شود یک هدف اصلی دارد: درآمدزایی. در همین راستا ما هرروز شاهد شکل‌گیری دنیاهای سینمایی، ساخت دنباله‌ها و پیش‌درآمدها و امثال آن هستیم. در میان ۱۰ فیلم پرفروشی که طی ۱۵ سال اخیر اکران شده‌اند، ۹ تا به یک فرانچایز مرتبط است و اثری مستقل نیست.

به گزارش اینتیتر به نقل از ویجیاتو، در نتیجه می‌توان گفت فیلم‌های اورجینال و خالص بسیار کمیاب شده‌اند و حتی کمتر از آن، فیلم‌های هوشمندانه با شخصیت‌های چندلایه و داستان‌پردازی پیچیده هستند. بنابراین بهتر وقتی با آثاری مواجه می‌گردیم که مخاطب را هیپنوتیزم و مسحور می‌کنند، باید احترام خاصی برایشان قائل شویم. مشخصا تعداد آثار هوشمندانه و جذاب کم نیست اما در این مقاله فقط به ۶ تای آن‌ها می‌پردازیم:

بیشتر بخوانید:

۶. The Prestige (پرستیژ)

کریستوفر نولان با فیلم پرستیژ مخاطبان را به قرن بیست میلادی در لندن می‌برد، جایی که دو شعبده‌باز به نام‌های رابرت انگیر (هیو جکمن) و آلفرد بوردن (کریستین بیل) برای غلبه بر یکدیگر دست به کارهای خطرناکی می‌زنند.

پرستیژ فضاسازی و اتمسفر شگفت‌انگیزی دارد و با جزئیات باورنکردنی و تنوع تاکتیکی، مدام مخاطبان را به کنجکاوی وادار می‌کند. درست زمانی که فکر می‌کنید به ماجرا پی برده‌اید، با یک پیچش عجیب داستانی مواجه می‌شوید که همه چیز را دگرگون می‌کند. فیلم کریستوفر نولان هیچ‌گاه دست از به چالش کشیدن مخاطب برنمی‌دارد و دارای جذابیتی فوق‌العاده است.

۵. Prisoners (زندانیان)

فیلم سینمایی «زندانیان» با مهارت هرچه بیشتر توازن میان واقع‌گرایی و کابوس را برقرار ساخته و حتی ساده‌ترین صحنه‌ها را پر از ترفندهای هوشمندانه و احساسات قدرتمند کرده است.

کارگردانی دنیس ویلنوو تاریکی و سردی خاصی دارد و وی موفق شده برخی از بهترین عملکردها را از هیو جکم و جیک جیلنهال بگیرد. گرچه باید اعتراف کرد ۴تمام تیم بازیگری Prisoners کم‌نقص عمل می‌کند تا ماجراها، نگرانی‌ها و ترس‌های کاراکترها بی‌نهایت باورپذیر باشد.

۴. Shutter Island (جزیره شاتر)

Shutter Island مارتین اسکورسیزی را در رهاترین و آزادترین شکل ممکن به نمایش می‌گذارد؛ این فیلم بدون اینکه دنبال معذرت خواهی از کسی باشد، با هیجان هرچه بیشتر تراژدی و حزن را فریب می‌دهد تا به حقیقت برسد. لئوناردو دی‌کاپریو در نقش مارشال تدی دنیلز ظاهر می‌شود که باید یک مرکز درمانی مخصوص بیماران روانی را بازرسی کند. این مرکز در یک جزیره دورافتاده و مرموز جای گرفته و مسئله اصلی ناپدید شدن یک بیمار در آن است.

این تریلر (Thriller) روانشناختی و مرموز هوشمندی شگفت‌انگیزی دارد و عناصر آثار روانشناختی مدرن را با آثار نوآر کلاسیک ترکیب می‌کند. جزئیات در جزیره شاتر اهمیت فراوانی دارند و هر لحظه به حس ترس و گنگی مخاطب می‌افزایند.

۳. Black Swan (قوی سیاه)

ناتالی پورتمن حسابی در تریلر روانشناختی Black Swan از دارن آرونوفسکی می‌درخشد. این فیلم داستان نینا سایرس، یک بالرین را روایت می‌کند که ایفای نقش مهم Swan Queen در Swan Lake (از چایکوفسکی) را برعهده می‌گیرد.

قوی سیاه به زیبایی ما را به دنیای جاه‌طلبی‌ها و عقده‌های یک هنرمند می‌برد. فیلم آرونوفسکی در جایگاه مناسب بعضا مخاطب را مضطرب و گاهی هم مخاطب را سرشار از شور و نشاط می‌کند و هیچ‌گاه طبیعت و ذات هیجان‌انگیز خود را از دست نمی‌دهد. Black Swan نهایتا همه چیز را به یک اجرای تئاتر جنون‌آمیز و باشکوه می‌رساند که در آن شاهد هنرنمایی بی‌نقص ناتالی پورتمن و فیلم‌برداری فوق‌العاده هستیم.

۲. Mulholland Drive (جاده مالهالند)

دیوید لینچ با Mulholland Drive یک فیلم هیجانی و سوررئال ارائه کرده که درباره شخصیتی به نام بتی المز (با بازی نائومی واتس) است. بتی یک بازیگر باانگیزه هالیوودی است که در لس آنجلس زندگی می‌کند و یک زن مبتلا به فراموشی به نام لارا را ملاقات می‌کند. این زن قبلا دچار تصادف شدید شده و اکنون در حال بهبودی است.

Mulholland Drive مخاطبان را وارد یک فضای مرموز و سرشار از شعف می‌کند، در حالی که همزمان قصد دارد به گوشه‌های پنهان هالیوود برود و سینما را به شکلی عمیق و متفاوت مورد بررسی قرار دهد. هر صحنه از فیلم هراسی پنهان و عجیب دارد و طنز سیاه چاشنی فوق‌العاده‌ای برای ایجاد توازن بوده است.

۱. Pulp Fiction (پالپ فیکشن)

فیلم پالپ فیکشن از کوئنتین تارانتینو به عقیده اکثریت منتقدان یکی از تاثیرگذارترین آثار سینمایی تاریخ است. این فیلم آمریکای پست مدرن را با جسارت و شدت هرچه تمام‌تر با مجلات، مواد مخدر، الکل، روابط جنسی و زبان عامیانه و خیابانی به تصویر می‌کشد.

دیالوگ‌های هوشمندانه و منحصر به‌ فرد در کنار بقیه عناصر کاری کرده پالپ فیکشن برخی از فراموش نشدنی‌ترین لحظات هالیوود را رقم بزند. فیلم‌نامه نویسی، فیلم‌برداری، کارگردانی و بازیگری پیشگام افرادی چون جان تراولتا و ساموئل ال. جکسون همگی در کنار هم Pulp Fiction را به اثری متمایز و ماندگار تبدیل کرده‌اند.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.