آخرین اخبار از بیمه شدگان تامین اجتماعی امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

آخرین اخبار از بیمه شدگان تامین اجتماعی امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ را در این مطلب بخوانید.

به گزارش اینتیتر به نقل از ایرنا، سازمان تامین اجتماعی به‌دلیل تنوع و گستردگی خدمات و تعهدات خود و تعداد بالای جامعه هدف تحت پوشش که حدود ۸۰ درصد شاغلان کل کشور و در مجموع بیش از ۴۷ میلیون بیمه‌شده و مستمری‌بگیر اصلی و تبعی را در برمی‌گیرد، همواره سعی در حفظ و تکریم حقوق ذی‌نفعان و جلب رضایت آنها به‌عنوان شرکای اجتماعی خود داشته و دارد و رعایت مرّ قوانین و مقررات، مهم‌ترین راهکار برای رسیدن به این هدف است.

پوشش ۷۵ درصدی بیمه‌های اجتماعی در جمعیت ۸۶ میلیون نفری امروز کشور در حالی است که پیش از پیروزی انقلاب فقط ۲۰ درصد از جمعیت ۳۵ میلیون نفری آن مقطع تحت پوشش بیمه‌های اجتماعی بودند. این دستاورد بسیار بزرگ انقلاب اسلامی در حوزه اجتماعی است که عموماً در هیاهوی بوق‌های رسانه‌ای معاند، مورد غفلت قرار می‌گیرد البته براساس اصل ۲۹ قانون اساسی که اجرای کامل آن در سیاست‌های کلی تأمین‌اجتماعی از سوی رهبر معظم انقلاب ابلاغ و امر شده است؛ همه مردم باید از موهبت بیمه اجتماعی و بیمه درمانی بهره‌مند شوند. خوشبختانه در بیمه‌های درمانی پوشش تقریباً ۱۰۰درصدی مردم با طرح دولت سیزدهم و دستور آیت الله رئیسی، محقق شده و هر کس هم که تاکنون زیر پوشش بیمه درمان قرار نگرفته است در اولین مراجعه به مراکز درمانی و روی تخت بیمارستان باید بیمه شود و هزینه بیمه افراد فاقد تمکن مالی را هم دولت متقبل کرده است.

افزایش ۲ میلیون نفری بیمه‌شدگان جدید تامین اجتماعی

مدیرکل امور بیمه‌شدگان سازمان تامین‌اجتماعی اعلام کرد: از ابتدای دولت سیزدهم با اجرای طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی در مجموع بیش از ۲ میلیون قرارداد بیمه‌ای جدید با ماهیت اختیاری منعقد شده که تقویت منابع این سازمان را به دنبال داشته است.

مهدی شکوری، توسعه پوشش بیمه‌های اجتماعی در میان اقشار مختلف مردم را از دستاوردهای انقلاب اسلامی برشمرد و افزود: شناسایی بیمه شدگان جدید علاوه بر گسترش چتر حمایتی تامین‌ اجتماعی، سبب تقویت منابع سازمان و کاهش بخشی از چالش ناترازی منابع و مصارف در این صندوق بازنشستگی شده است.

پوشش بیمه توافقی برای ۷ گروه جدید

مدیرکل امور بیمه‌شدگان سازمان تامین اجتماعی با ارائه گزارشی از عملکرد این سازمان در دولت سیزدهم اظهار داشت:‌ در این مدت هفت گروه جدید از اقشار فاقد پوشش بیمه‌ای در قالب بیمه توافقی تحت پوشش این سازمان قرار گرفتند همچنین با برقراری بیمه هفت هزار و ۷۰۹ نفر از قالیبافان و شاغلان صنایع‌دستی واجد شرایط، این گروه جایگزین افرادی شدند که به‌ علل مختلف از جمله اشتغال در سایر مشاغل از زمره بیمه‌شدگان این گروه خارج شده بودند.

وی ادامه داد: سنگ بنا و مشروعیت اجتماعی دولت‌ها در گرو پیاده‌سازی مقوله عدالت اجتماعی است که این مهم به‌عنوان یکی از اهداف متعالی نظام جمهوری اسلامی ایران در اسناد و قوانین بالادستی کشور تبیین شده است.

شکوری با بیان اینکه تحقق آرمان عدالت اجتماعی در سال‌های پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی در حوزه بیمه‌های اجتماعی تجلی بیشتری داشته است، یادآور شد: اصل ۲۹ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نخستین راهبرد کلان در حوزه تامین‌اجتماعی است. در واقع برخورداری آحاد جامعه از حمایت‌های بازنشستگی، از کار افتادگی، فوت، درمان و دیگر حمایت‌های اجتماعی درج شده در اصل ۲۹ قانون اساسی و تاکید مجدد این موضوع در سیاست‌های کلی تامین‌اجتماعی ابلاغی رهبر معظم انقلاب تبلور اهمیت و اهتمام نظام مقدس جمهوری اسلامی به توسعه پوشش بیمه‌ای تامین‌ اجتماعی است.

ضریب ۷۳ درصدی پوشش بیمه‌های اجتماعی

مدیرکل امور بیمه‌شدگان سازمان تامین اجتماعی گفت: در بیش از چهار دهه گذشته، با توجه به فعالیت‌ها و اقدامات گسترده در این حوزه، شاهد توسعه کمی و کیفی در پوشش بیمه‌ای و خدمات به بیمه‌شدگان بوده‌ایم؛ به‌طوری که ضریب پوشش بیمه‌های اجتماعی در میان جمعیت کشور در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی، بسیار پایین و حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد جمعیت بود که امروز به حدود ۷۳ درصد رسیده است.

شکوری با اشاره به اینکه سازمان تامین‌اجتماعی اکنون حدود ۷۰ تا ۷۵ درصد از پوشش بیمه‌های اجتماعی در کشور را محقق کرده است، گفت: در دولت مردمی سیزدهم نیز موضوع افزایش پوشش بیمه‌ای با جدیت دنبال شده و در حدود دو سال و نیم اخیر رشد و توسعه کمی و کیفی پوشش بیمه‌ای با هدف شناسایی افراد و گروه‌های فاقد بیمه و طراحی و تدوین برنامه‌ها و انواع قالب‌های بیمه‌ای جدید برای جذب افراد موصوف به‌عنوان یکی از برنامه‌های تحولی اصلی این سازمان دنبال شده است.

وی ادامه داد: در دهه‌های اخیر با وجود توسعه چتر بیمه‌ای به آحاد جامعه، همچنان بخش‌هایی از جامعه فاقد پوشش بیمه اجتماعی هستند که باید این افراد شناسایی شده و با کمک دولت و همراهی سازمان تامین‌اجتماعی تحت پوشش قرار گیرند.

این مقام مسئول در سازمان تامین اجتماعی، افزایش حجم تعهدات و ناترازی منابع و مصارف را از چالش های این سازمان در ابتدای فعالیت دولت سیزدهم عنوان کرد و افزود: سازمان تامین اجتماعی بیش از ۵۳ درصد پوشش بیمه‌ای جامعه و ارائه خدمات به بالغ بر ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر مستمری‌بگیر و ۱۶ میلیون بیمه‌شده را بر عهده دارد.

شکوری گفت: یکی از اقدامات مهم سازمان تامین اجتماعی در دولت سیزدهم، حفظ ضریب پشتیبانی در حد قابل قبول و خلق منابع جدید و پایدار بوده تا بتواند در مدیریت چالش ناترازی منابع و مصارف به سازمان کمک کند و این امر با توسعه پوشش بیمه‌ای امکان‌پذیر است.

وی افزود: در این راستا گسترش چتر بیمه‌ای در همه ابعاد مورد توجه سازمان قرار گرفت و علاوه بر اینکه گسترش فعالیت‌های بازرسی در حوزه کارگاه‌های کشفی، منجر به جذب بیمه‌شدگان جدید در بخش بیمه اجباری شد، طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی نیز طراحی و اجرا شد و شمول پوشش بیمه به اقشاری چون زنان خانه‌دار و نیز دانشجویان تسهیل شود.

مدیرکل امور بیمه‌شدگان سازمان تامین اجتماعی گفت: با طراحی و اجرای طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی، در سال ۱۴۰۱ به‌صورت تقریبی حدود یک میلیون بیمه‌شده جدید در چارچوب بیمه زنان خانه‌دار، دانشجویان و حرَف و مشاغل آزاد به جمع افراد تحت پوشش تأمین‌اجتماعی اضافه شد و در سال‌جاری نیز هدف‌گذاری جذب یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر را داریم که تا پایان آذر حدود ۷۴۰ هزار نفر جذب بیمه‌شده جدید محقق شده است.

وی افزود: در مجموع از سال ۱۴۰۰ تا آذر سال جاری، در این طرح بیش از ۲ میلیون قرارداد جدید با پرداخت حق بیمه در قالب بیمه زنان خانه‌دار، دانشجویان و صاحبان حرف و مشاغل آزاد منعقد شده و افزایش قابل توجه تعداد بیمه‌شدگان جدید، کمک کرده است تا چالش‌ ناترازی منابع و مصارف تاحد زیادی مدیریت شود.

مدیرکل امور بیمه‌شدگان سازمان تامین اجتماعی با اشاره به اینکه راهبرد افزایش بیمه‌شدگان و توسعه پوشش بیمه‌ای در آینده نیز با جدیت بیشتر و با هدف گسترش پوشش بیمه‌ای به همه افراد فاقد بیمه در دستور کار سازمان تأمین اجتماعی است، گفت: در دوره مدیریت جدید سازمان تامین‌ اجتماعی علاوه بر طرح بیمه اجتماعی فراگیر خانواده، اقدامات بسیار مهم دیگری در حوزه رشد تعداد بیمه‌شدگان در ابعاد گوناگون رقم خورده است.

شکوری گفت: در این ارتباط با بازنگری مقررات پوشش بیمه‌ای کارفرمایان، این امکان فراهم شده که بخش مهمی از جامعه کارفرمایان حقوقی با انتخاب دستمزد مورد درخواست و تمایل خود و پرداخت حق بیمه متناسب با آن، از مزایای قانونی پوشش بیمه‌ای برخوردار شوند.

به گفته وی، بیمه ورزشکاران، مربیان ورزشی و فعالان عرصه ورزش و شاغلان میادین و غرفه‌های میوه و تره‌بار مورد توجه قرار گرفت و در مجموع اکنون بیش از ۳۲ گروه مشمول بیمه‌های توافقی هستند که توافق با هفت گروه از آنان در دو سال اخیر صورت گرفته است.

بیمه توافقی هنرمندان، روزنامه‌نگاران و نویسندگان

شکوری گفت: به تازگی بر اساس تفاهم با صندوق اعتباری هنر نیز این امکان فراهم شد که هنرمندان، روزنامه‌نگاران و نویسندگان نیز در قالب بیمه توافقی به جمع بیمه‌پردازان تامین اجتماعی بپیوندند. بیمه توافقی یادشده در واقع براساس جدول و سازوکار تعیین‌شده که حق انتخاب دستمزد بالاتری را در اختیار هنرمندان مشمول قرار می‌دهد تا از مزایای بهتر و جامع‌تری بهره‌مند شوند.

مدیرکل امور بیمه‌شدگان سازمان تامین اجتماعی افزود: توسعه پوشش بیمه به کسب‌وکارهای مجازی و بیمه شاغلان پلتفرم‌های این حوزه به‌صورت جدی در دستور کار تامین اجتماعی قرار دارد.

به گفته وی، در این ارتباط جلسات و نشست‌های مشترکی با اداره کل ذیربط معاونت روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، متولیان حوزه اصناف، همکاران بخش حقوقی تامین‌اجتماعی و دیگر بخش‌های مرتبط برگزار شده است و چگونگی ترغیب و تشویق شاغلان این‌گونه مشاغل برای استفاده از پوشش بیمه‌ای دنبال می‌شود.

شکوری یادآور شد: خوشبختانه ظرفیت‌های قانونی خوبی در این زمینه وجود دارد و به این واسطه به‌دنبال ایجاد سازوکار توسعه پوشش بیمه‌ای از این طریق برای شاغلان مورد نظر هستیم.

پرداخت ۱۰ هزار میلیاد تومان در حوزه بیمه بیکاری

مدیرکل امور بیمه‌شدگان سازمان تامین اجتماعی گفت: در کنار رشد تعداد بیمه‌شدگان، ارتقای کیفیت ارائه خدمات به جامعه بیمه‌شدگان نیز همواره در دستور کار قرار داشته است؛ در زمینه ارائه حمایت های قانونی در حوزه بیمه بیکاری در ۹ ماهه اول امسال جمع حدود ۱۰ هزار میلیاد تومان برای حدود ۱۷۰ هزار نفر مشمول پرداخت شده که معادل ۱۲۰۰ میلیارد تومان پرداختی در این حوزه در هر ماه است.

وی ادامه داد: همچنین در سال‌جاری افزایش ۵۰ درصدی تعرفه لوازم کمک پزشکی مانند سمعک، عینک، لنز، دندان مصنوعی و دیگر موارد انجام شد. در این حوزه از سال ۱۴۰۰ تا ۹ ماهه سال‌جاری بالغ بر هزار میلیارد تومان کمک هزینه به بیمه‌شدگان پرداخت شده است. در این مدت علاوه بر این، بالغ بر ۵۳۰۰ میلیارد تومان غرامت دستمزد ایام بیماری به بیمه‌شدگان مشمول و نیز ۱۴۰۰ میلیارد تومان کمک هزینه ازدواج به‌عنوان هدیه تامین‌اجتماعی به افراد مشمول پرداخت شده است. در حوزه کمک‌هزینه کفن و دفن نیز در مدت اشاره شده بیش از ۶۵۰ میلیارد تومان به خانواده بیمه‌شدگان متوفی پرداخت شده است.

افزایش پرداختی کمک هزینه بارداری از ۶ ماه به ۹ ماه

مدیرکل امور بیمه‌شدگان سازمان تامین اجتماعی درباره اقدامات انجام شده در اجرای قانون جوانی جمعیت در حوزه بیمه‌ای نیز گفت: در سال‌های اخیر شاهد افزایش پرداختی کمک هزینه بارداری از ۶ ماه به ۹ ماه بوده‌ایم که صرف‌نظر از عدم تخصیص منابعی که در این زمینه به سازمان تأمین‌اجتماعی تعهد شده بود، در فاصله سال‌های ۱۴۰۰ تا پایان ۹ ماهه امسال بالغ بر ۴ هزار میلیارد تومان درخصوص باقیمانده سه ماه اشاره شده پرداخت و این امکان نیز فراهم شده است که بیمه‌شدگان در مرخصی زایمان، به‌طور ماهانه کمک‌هزینه یادشده را دریافت کنند.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.