رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

آیا انقلابی در درمان سرطان در راه است؟

۴ پزشک از طریق تزریق داروی «دوستارلیماب» موفق به درمان سرطان روده شدند، به بررسی این دستاورد پزشکی پرداختیم بر اساس مطالعه‌ای که در مجله پزشکی نیوانگلند منتشر شده است، ۱۲ بیمار که همگی به سرطان رکتوم (راست روده) مبتلا بودند، پس از مصرف داروی «دوستارلیماب» طی یک دوره شش ماهه، وارد مرحله بهبودی شدند. این خبر که چند روز پیش منتشر شد مثل بمب سرو صدا کرد اما کمتر کسی به بازگویی چگونگی ماجرا پرداخت.

به گزارش اینتیتر به نقل از خراسان ،ایمونوتراپی یا ایمنی درمانی ،خبر در جامعه پزشکی این گونه منتشر شد: «سرطان رکتوم پس از استفاده آزمایشی از ایمونوتراپی ناپدید می شود» ایمونوتراپی به سیستم ایمنی بدن شما کمک می کند تا با سرطان مقابله کند. ایمونوتراپی از گلبول های سفید خون و اندام ها و بافت های سیستم لنفاوی تشکیل شده است.

بیشتر بخوانید:

در این تحقیق برای اولین بار بررسی شد که آیا ایمونوتراپی به تنهایی می‌تواند سرطان رکتوم را که به بافت‌های دیگر گسترش نیافته بود، در بیمارانی که تومورشان حاوی یک جهش ژنتیکی خاص است، شکست دهد؟

بهبود ۱۰۰ درصد سرطان رکتوم

جالب است بدانید در هر مورد، سرطان رکتوم پس از ایمونوتراپی ناپدید شد.هیچ یک از بیماران که تا دو سال بدون سرطان بوده اند نیازی به درمان های استاندارد مثل پرتو درمانی، جراحی یا شیمی درمانی پیدا نکردند و سرطان در بدنشان عود نکرد.

کمک به سیستم ایمنی برای غلبه بر سرطان رکتوم

سلول های ایمنی حاوی محافظی هستند که از حمله آن‌ها به سلول های طبیعی جلوگیری می کند. سلول‌های سرطانی می‌تواند این محافظ را از بین ببرد و سلول‌های ایمنی را خاموش کند و به تومور اجازه پنهان شدن و رشد بدهد.مهارکننده ها می‌توانند به افراد مبتلا به تومورهای کولورکتال( سرطان روده بزرگ ) که گسترش یافته اند کمک کنند. محققان می‌گویند:«ما فکر کردیم، بیاییم قبل از متاستاز سرطان به عنوان اولین خط درمان، آن را امتحان کنیم.»

تزریق وریدی دوستارلیماب

اغلب بیماران دارای سرطان رکتوم از اختلال عملکرد روده و مثانه، بی اختیاری، ناباروری و اختلال عملکرد جنسی رنج می‌برند بنابراین بسیاری از روش‌های سرطان رکتوم سعی می‌کند تا حد امکان تومور را با شیمی‌درمانی و پرتودرمانی کوچک کند تا جراحی را تسهیل کند.این بار دانشمندان برای کوچک شدن تومور از روش دیگری استفاده کردند و به بیماران به مدت شش ماه هر سه هفته یک بار مهارکننده دوستارلیماب (جمپرلی) را به صورت داخل وریدی تجویز کردند.

دیگر علایمی وجود ندارد

نتایج پزشکان را شگفت‌زده کرد. دکتر سرچک می‌گوید: «ایمونوتراپی تومورها را خیلی سریع‌تر از آن چه انتظار داشتم کوچک کرد.» او ادامه می‌دهد: «بیماران تنها پس از دو یا سه بار درمان به مطب من آمدند و می‌گفتند :دوباره احساس عادی بودن می‌کنم.»یکی دیگر از محققان این پژوهش به نام دکتر دیاز می‌گوید: «اولین بیمار به درمان پاسخ کاملی داشت و به هیچ درمان دیگری نیاز نداشت. سپس بیمار دوم نیازی به جراحی یا پرتودرمانی پیدا نکرد . سپس سومی و خیلی زود من دهمین بیمار را دیدم که پاسخ کاملی به درمان داد و این باورنکردنی بود.» او ادامه می‌دهد: «مهم ترین بخش تحقیق این بود که هر یک از بیماران فقط نیاز به ایمونوتراپی داشتند. برای کسی تابش پرتو انجام ندادیم و کسی تحت عمل جراحی قرار نگرفت و آن‌ها عملکرد طبیعی روده، مثانه، باروری و عملکرد جنسی خود را حفظ کردند.»

امید به جهانی بدون سرطان ؟

دکتر دیاز می گوید :«امیدوار است این نوک کوه یخ باشد» و ادامه می‌دهد:«ما در حال بررسی هستیم که آیا همین روش ممکن است به درمان سرطان‌های دیگر کمک کند. هم اکنون مشغول بررسی بیماران مبتلا به سرطان معده،پروستات و پانکراس هستیم.»دکتر دیاز اصطلاحی را برای این روش جدید ابداع کرده و آن را درمان «ایمونوابلاتیو» به معنی استفاده از ایمونوتراپی به عنوان جایگزین جراحی، شیمی درمانی و پرتودرمانی برای حذف سرطان نامیده است.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.