آخرین اخبار جنگ روسیه و اوکراین در پنجم فروردین

در این گزارش،‌ آخرین اخبار جنگ روسیه و اوکراین در پنجم فروردین به صورت لحظه به لحظه به روزرسانی خواهد شد.

اینتیتر – سحر زمانی؛ درگیری های روسیه و اوکراین به یک ماه رسید. در سی روز گذشته،‌ اتفاقات مهمی در شرق اروپا صورت گرفته و نگرانی کشورها را نسبت به وقوع جنگ جهانی سوم افزایش داده است. روسیه برای جلوگیری از تهدیدات ناتو دست به پیشروی در اوکراین زد. کشورهای اروپایی و آمریکا هر چند که این حمله را پیش بینی می کردند اما غافلگیر نیز شدند.

پس از شروع جنگ، تحریم های گسترده ای از جانب آمریکا و کشورهای اروپایی علیه روسیه وضع شد. از تحریم های سیاسی و اقتصادی گرفته تا تحریم های ورزشی،‌ سینمایی و شبکه های اجتماعی. آمریکا نفت روسیه را تحریم کرد و اروپا نیز به دنبال جایگزین برای تامین نفت می گردد. اما تامین گاز همچنان چالش بزرگی برای اتحادیه اروپا به شمار می رود. پوتین نیز از این چالش علیه اروپایی ها استفاده کرده و به دنبال بازی دادن آنهاست.

اوکراین که از قبل از وفوع جنگ امید عضویت در ناتو را در سر می پروراند، اکنون با توجه به فقدان حمایت های ناتو، از عضویت در آن ناامید شده است و به دنبال راه هایی برای رسیدن به صلح با پوتین است. در ادامه آخرین اخبار جنگ روسیه و اوکراین در پنجم فروردین به صورت لحظه به لحظه به روزرسانی خواهد شد. با ما همراه باشید.

کاخ سفید: آمریکا و ناتو درحال برنامه ریزی اضطراری برای حمله احتمالی روسیه هستند

جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا اعلام کرد که آمریکا و ناتو درحال برنامه ریزی اضطراری برای حمله احتمالی روسیه هستند. مشاور امنیت ملی آمریکا روز جمعه به وقت محلی در مصاحبه با خبرنگاران در هواپیمای “ایرفورس وان” تایید کرد که کاخ سفید یک تیم با عنوان”تیم ببر” متشکل از کارشناسان برای انجام برنامه ریزی اضطراری در صورت حمله شیمیایی روسیه، ایجاد کرده است.

سازمان ملل: در ماریوپل گور دسته‌جمعی با ۲۰۰ جسد شناسایی کرده‌ایم

سازمان ملل متحد اعلام کرد با استفاده از اطلاعات ماهواره‌ای، یک گور دسته‌جمعی را در شهر محاصره شده ماریوپل در جنوب اوکراین شناسایی کرده است. رئیس تیم ناظران حقوق بشر سازمان ملل در اوکراین، در این باره گفت تخمین می‌زند این گور مدفن حدود ۲۰۰ نفر باشد. وی با این حال اضافه کرد این بدان معنا نیست که همه اجساد تلفات غیرنظامی بوده‌اند.‌‌

وزارت دفاع روسیه: نیروی دریایی اوکراین دیگر وجود ندارد

به گزارش مهر،‌ وزارت دفاع روسیه در گزارش روزانه خود اعلام کرد که اراضی قابل توجهی از لوهانسک و دونتسک از کنترل نیروهای اوکراینی خارج شده اند و ۲۷۶ منطقه مسکونی تحت کنترل روسیه درآمده است.

این وزارتخانه همچنین اعلام کرد که طی ماه گذشته، تلفات نیروهای اوکراینی به حدود ۳۰ هزار نفر رسیده است.

علاوه بر این، گفته می‌شود که نیروی هوایی و سیستم دفاع هوایی اوکراین عملا به طور کامل منهدم شده و نیروی دریایی این کشور دیگر وجود ندارد.

اردوغان از پوتین خواست “آبرومندانه” از اوکراین خارج شود/ ترکیه قصد ندارد روسیه را تحریم کند

به گزارش دویچه وله، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه از ولادیمیر پوتین همتای روس خود خواست “آبرومندانه” از اوکراین خارج شود. اردوغان خطاب به پوتین گفت: «شما اکنون معمار گامی باشید که باید به سوی صلح برداشته شود».

اردوغان تاکید کرد قطع رابطه با روسیه برای ترکیه غیرممکن است و کشورش قصد ندارد روسیه را تحریم کند.

رئیس‌جمهور ترکیه همچنین گفت در نشست اضطراری سران کشورهای عضو ناتو در بروکسل در خصوص “تلاش‌های دیپلماتیک فشرده ترکیه برای دستیابی به آتش‌بس و صلح” گفت‌وگو کرده است.

قرار است اردوغان با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه پیرامون “ارزیابی مذاکرات ناتو” گفتگو کند.

سفیر ایران: همکاری‌هایی با روسیه برای دور زدن شبکه سوئیفت آغاز کرده ایم

کاظم جلالی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه گفت: روسیه و ایران برای اتصال سیستم‌های بین بانکی خود به منظور دور زدن شبکه تراکنش‌های مالی سوئیفت همکاری‌های را با هم آغاز کرده اند. وی افزود: «ما در این راستا تلاش می‌کنیم و گام‌های زیادی را برداشته ایم»

لاوروف: اگر روس‌هراس باشید، مجاز به انجام هرکاری هستید

وزیر امور خارجه روسیه با بیان اینکه تلاش برای منزوی کردن یا منزوی نشان دادن روسیه بی فایده است، گفت: اگر شما روس‌هراس باشید، مجاز به انجام هرکاری هستید؛ همان طور که در هشت سال گذشته این کار در اوکراین مشهود بوده است.

هواپیمای جو بایدن در۱۰۰ کیلومتری مرز اوکراین به زمین نشست

هواپیمای جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در شهر ژشوف (لهستان) در ۱۰۰ کیلومتری مرز اوکراین به زمین نشست.

کرملین خواستار توضیحات درباره نقش پسر بایدن در آزمایشگاه‌های بیولوژیک اوکراین شد

به گزارش ایرنا، سخنگوی کرملین روز جمعه در نشستی خبری اعلام کرد که مسکو خواستار توضیحات بیشتری درباره دخالت هانتر بایدن پسر جو بایدن رییس جمهوری آمریکا در تامین مالی آزمایشگاه‌های بیولوژیک در اوکراین است.

مدودف: تحریم‌های غرب، کرملین را تکان نخواهد داد

به گزارش ایسنا، رئیس جمهور سابق و معاون رئیس شورای امنیت روسیه امروز (جمعه) تاکید کرد، باور اینکه تحریم‌های غرب علیه کسب و کارهای روسیه می‌تواند تاثیری بر دولت مسکو داشته باشد، “احمقانه” است.

آمریکا ۱۵ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی مایع در اختیار اتحادیه اروپا قرار می‌دهد

به گزارش انتخاب، اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا بر سر تشکیل یک «کار گروه ویژه» برای تلاش در جهت کاستن از وابستگی اروپا به گاز روسیه به توافق رسیدند. این توافق زمینه ارسال دست کم ۱۵ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی مایع یا «ال. ان. جی» را از سوی ایالات متحده برای کشور‌های عضو اتحادیه اروپا تا پایان سال جاری میلادی فراهم خواهد کرد.

اردوغان: ناتو مرگ مغزی نشده بود / نفتالی بنت به ترکیه می‌آید

رئیس‌جمهور ترکیه در گفتگو با خبرنگاران: ناتو مرگ مغزی نشده بود. بیانیه [امانوئل ماکرون] بسیار تاسف بار بود.

با رؤسای جمهور اوکراین و روسیه گفتگوی تلفنی درباره نشست ناتو خواهم داشت.

«نفتالی بنت» نخست وزیر اسرائیل شاید در آینده نزدیک به ترکیه بیاید.

تأیید حضور نظامیان آمریکایی در اوکراین

گروهی از سربازان آمریکایی تایید کردند که به عنوان بخشی از نیروهای مسلح این کشور در خاک اوکراین حضور دارند.

سربازان آمریکایی ویدئویی را از خود منتشر کردند که حضور آنها در جبهه جنگ اوکراین را نشان می‌دهد.

نظامی آمریکایی می‌گوید: «ما در اینجا ساختمان‌های در حال سوختن، سلاح‌ها، موشک‌ها و بسیاری چیزهای سرگرم‌کننده دیگر داریم که این روز را به یک روز عالی تبدیل خواهد کرد.»

عقب نشینی نیروهای روسیه در شمال شرقی اوکراین

نیروهای ارتش روسیه در شمال شرقی اوکراین پس از تحمل خسارات فراوان مجبور به عقب‌نشینی شدند.

ستاد فرماندهی ارتش اوکراین این خبر را سحرگاه جمعه ۲۵ مارس اعلام کرد. عقب‌نشینی بخشی از نیروهای روسیه به داخل خاک این کشور از سوی اوکراین رصد شده است.

پیش از این دولت کی‌یف اعلام کرده بود که جبهه جنگ چهار هفته پس از حمله روسیه “عملا بی‌تحرک” شده است.

به گفته مشاور زلنسکی، نیروهای روسیه در اکثر جبهه‌ها تجهیزات و منابع کافی برای حملات بیشتر ندارند و عملا در جای خود متوقف شده‌اند.

به گفته آرستویچ ارتش روسیه برای تامین سوخت، غذا و مهمات مشکل دارد. با این وجود روسیه همچنان به ایسژوم در خارکیف، مارینکا و ماریوپل در دونتسک و حاشیه سمت راست ساحل دنیپرو در خرسون حمله می‌کند.

در بخش‌های دیگر به گفته مشاور زلنسکی مهاجمان به حالت دفاعی درآمده‌اند.

این اخبار به طور مستقل نمی‌تواند تایید شود.

روسیه: مرکز آموزش نیروهای خارجی در اوکراین را نابود کردیم

وزارت دفاع روسیه روز جمعه اعلام کرد که با استفاده از موشک‌های اسکندر یک مرکز که در آن مزدوران خارجی برای جنگ با این کشور در اوکراین فعال بود را از بین برده‌ است.

رئیس دفتر زلنسکی: پیشرفتی در مذاکرات با روسیه داشتیم

به گزارش ایسنا، رئیس دفتر رئیس جمهوری اوکراین اظهار کرد، پیشرفتی در مذاکرات با روسیه حاصل شده و گمان می‌کند که دیدار روسای جمهور این دو کشور به زودی انجام می‌شود.

مکرون: در صورت ادامه جنگ اوکراین قحطی اجتناب ناپذیر است

به گزارش انتخاب،‌ امانوئل مکرون روز پنجشنبه در جریان نشست گروه ۷ پیشنهاد «طرحی اضطراری برای امنیت غذایی و مبارزه با خطرات قحطی که بواسطه جنگ اوکراین در جهان ایجاد خواهدشد» را مطرح کرد. رئیس جمهوری فرانسه با هشدار به روسیه گفت که «در صورت ادامه جنگ در اوکراین بین ۱۲ تا ۱۸ ماه دیگر در برخی از نقاط جهان از جمله در شمال آفریقا قحطی اجتناب ناپذیر خواهد بود.»‌‌

مقام ارشد روس: قدرت هسته‌ای باید در جنگ اوکراین به ما کمک کند

به گزارش انتخاب، دیمیتری روگوزین، رئیس شرکت دولتی روسکوسموس روسیه در یک گفتگوی تلویزیونی گفت که زرادخانه هسته‌ای این کشور شامل سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی همراه با موشک‌های بالستیک قاره پیما باید به روسیه در جلوگیری از مداخله غرب در جنگ اوکراین کمک کند. فدراسیون روسیه قادر است هر متجاوز یا هر گروه متجاوز را در عرض چند دقیقه از هر فاصله‌ای به صورت فیزیکی نابود کند.‌‌

آمریکا چندین نهاد مستقر در چین، کره شمالی و روسیه را تحریم کرد

به گزارش فارس، دولت جو بایدن ۵ فرد و نهاد مستقر در روسیه و کره شمالی و یک نهاد مستقر در چین را به اتهام کمک به برنامه تسلیحاتی چین و سوریه در فهرست تحریم قرار داده است.

انفجار مهیب در نزدیکی کی‌یف

به گزارش ایرنا، برخی منابع می‌گویند یک مخزن سوخت در نزدیکی پایتخت اوکراین مورد هدف قرار گرفته است.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.