ادعای جنجالی نخست‌وزیر اسبق ایتالیا: فرانسه می‌خواست قذافی را ترور کند اشتباها هواپیمای مسافربری ایتالیا را زد، باعث «کشتار اوستیکا» شد!

نخست‌وزیر اسبق ایتالیا اظهار کرد، موشک جنگنده فرانسوی که قرار بود در راستای دسیسه‌ ترور معمر قذافی به هواپیمای دیکتاتور سابق لیبی اصابت کند در سال ۱۹۸۰ به اشتباه هواپیمای مسافربری پرواز «۸۷۰ ایتاویا» ایتالیا را هدف گرفت و باعث «کشتار اوستیکا» شد.

به گزارش اینتیتر به نقل از ایسنا، جولیانو آماتو نخست‌وزیر اسبق ایتالیا اظهار کرد، موشک جنگنده فرانسوی که قرار بود در راستای دسیسه‌ ترور معمر قذافی به هواپیمای دیکتاتور سابق لیبی اصابت کند در سال ۱۹۸۰ به اشتباه هواپیمای مسافربری پرواز “۸۷۰ ایتاویا” ایتالیا را هدف گرفت و باعث “کشتار اوستیکا” شد.

به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، جولیانو آماتو، که دو دوره نخست وزیر ایتالیا بود، از امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه خواست صحبت‌های او درباره علت سقوط هواپیمای مسافربری پرواز ۸۷۰ ایتاویا در ۲۷ ژوئن ۱۹۸۰ را که باعث کشته شدن تمامی ۸۱ مسافر این پرواز داخلی ایتالیا شد، تایید یا رد کند.

آماتو در مصاحبه با نشریه لارپوبلیکا گفت، مطمئن است که نیروی هوایی فرانسه این هواپیمای مسافربری را زمانی که قرار بود یک هواپیمای ارتش لیبی را هدف بگیرد، به صورت تصادفی هدف قرار داده است.

آماتو در این مصاحبه اذعان کرد که سند و مدرک محکمی برای اثبات حرفش ندارد اما ادعا کرد که ایتالیا از قبل به قذافی درباره این دسیسه فرانسه اطلاع داده بود بنابراین دیکتاتور سابق لیبی که قرار بود از نشستی در یوگسلاوی به طرابلس برگردد، سوار هواپیمای ارتش لیبی نشد.

بعد از آنکه هواپیمای پرواز ۸۷۰ ایتاویا در ۲۷ ژوئن ۱۹۸۰ در مسیر بولونیا به پالرمو در نزدیکی جزیره اوستیکا سقوط کرد، علت این سقوط یک راز حل نشده در ایتالیای دوران مدرن باقی ماند. در سالهای اخیر برخی گفتند که انفجار بمب کار گذشته شده در این هواپیمای مسافربری باعث سقوط آن شد در حالی که عده‌ای دیگر گفته‌اند بررسی قطعات جمع آوری شده هواپیما از کف دریا نشان دهنده اصابت یک موشک به آن بوده است.

ردگیری آثار رادر هم از فعالیتهای هواپیماهایی در حوالی آن بخش از حریم هوایی که در آن این سقوط رقم خورد، حکایت داشتند.

یک تئوری دیگر درباره سقوط این هواپیمای مسافربری ادعا می‌کند که به صورت تصادفی حین تلاش ناتو برای ترور یک سیاستمدار لیبیایی “مهم” و در زمان یک جنگ هوایی بین هواپیماهای ارتشهای لیبی، فرانسه و آمریکا به صورت تصادفی سرنگون شده است.

آماتو در این مصاحبه گفت: “معتبرترین روایت، مسئول بودن نیروی هوایی فرانسه با همدستی آمریکا و کسانی که در یک جنگ هوایی در آسمان آن منطقه در عصر ۲۷ ژوئن شرکت می‌کردند، در سقوط این هواپیما است.”

آماتو خاطرنشان کرد، ناتو برنامه ریخته بود تا با شبیه سازی یک رزمایش با شرکت تعداد زیادی هواپیما، موشکی را به سمت هواپیمایی که قرار بود قذافی در آن باشد شلیک و او را ترور کند.

بعد از این سقوط، مقام‌های فرانسه، آمریکا و ناتو وجود هر گونه فعالیت نظامی در آسمانها در آن شب را رد کردند.

آماتو اظهار کرد، عصر آن روز موشکی از سوی جنگنده‌ فرانسوی برخاسته از یک ناو هواپیمابر، احتمالا از ساحل جنوب کورسیکا، شلیک شد.

ماکرون که حالا ۴۵ سال دارد در زمان وقوع این سقوط کودکی خردسال بود.

آماتو به روزنامه لارپوبلیکا گفت: ” ن از خودم سوال می‌کنم چرا رئیس جمهور جوانی مثل ماکرون در حالی که سنش به تراژدی اوستیکا قد نمی‌دهد، نمی‌خواهد این شرمساری که بر فرانسه سنگینی می‌کند را برطرف کند. او می‌تواند به دو شیوه این کار را انجام دهد، یا ابراز کند که این نظریه بی اساس است یا در صورتی که این نظریه تایید شد عمیقا از ایتالیا و خانواده‌های قربانیان این حادثه به نمایندگی از دولت کشورش عذرخواهی کند.”

آماتو که ۸۵ ساله است، گفت، در سال ۲۰۰۰ که نخست وزیر وقت ایتالیا بود نامه‌ای برای بیل کلینتون و ژاک شیراک، روسای جمهوری وقت آمریکا و فرانسه نوشت و آنها را تحت فشار گذاشت تا درباره آنچه که اتفاق افتاده روشنگری کنند اما در پاسخ به درخواستش تنها سکوت دریافت کرد.

جورجیا ملونی، نخست وزیر کنونی ایتالیا گفت، آماتو باید چنانچه اسناد و مدارک محکمی در اثبات ادعایش دارد ارائه کند تا دولت او بتواند تحقیقات بیشتر را پیگیری کند. ملونی در بیانیه‌ای که توسط دفترش منتشر شد گفت، صحبتهای آماتو “ارزش توجه” دارد اما متذکر شد که طبق گفته خود آماتو، ارزیابی‌هایش “حاصل استنتاج شخصی” هستند.

این نخستین بار نیست که یک نخست وزیر اسبق ایتالیا صحبت از دست داشتن فرانسه در این حادثه می‌کند. فرانچسکو کسیگا، رئیس جمهور اسبق ایتالیا که در سال زمان رخداد آن سقوط نخست وزیر بود، در مصاحبه‌ای تلویزیونی در سال ۲۰۰۸ موشک شلیک شده از سوی جنگنده فرانسوی که قرار بوده یک هواپیمای نظامی لیبی را هدف بگیرد مقصر این سقوط خواند و فهمیده بود که شاخه نظامی سرویس‌های مخفی ایتالیا به قذافی از قبل درباره وجود توطئه‌ای برای ترورش اطلاع داده بودند.

چند هفته بعد از سقوط هواپیمای پرواز ۸۷۰ ایتاویا، لاشه یک جنگنده میگ لیبی و جسد متلاشی شده خلبانش در کوهستان دوردست کالابریا پیدا شد.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.