رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

از سیر تا پیاز بیت کوین

بیت کوین به عنوان اولین ارز دیجیتال دنیا، نه تنها یکی از خبرسازترین موضوعات اقتصادی در سال‌های اخیر محسوب می‌شود بلکه زمینه‌ را برای تولد ارزهای رمزگذاری شده‌‌ی دیگر فراهم ساخته است.

به گزارش اینتیتر به نقل از تابناک، داستان رمزآلود شکل‌گیری بیت کوین و هویت نامشخص خالق آن یعنی ساتوشی ناکاموتو پس گذشت ۱۰ سال از تولد آن هنوز از موضوعات داغ دنیای اقتصاد است. ارزهای رمزگذاری شده که با بیت ‌کوین در سال ۲۰۰۸ متولد شدند از فناوری خاصی به نام بلاک چین استفاده می‌کنند. ماینینگ یا استخراج بیت کوین یا هر ارز دیجیتالی دیگری را باید اصلی ترین روش برای درآمدزایی خواند؛ ماینرها یا استخراج کنندگان پول های رمزنگاری شده با اختصاص منابع خود به شبکه و تضمین سلامت و صحت تراکنش‌ها، پاداش دریافت می‌کنند.

بیت کوین اولین ارز دیجیتال یا به بیان بهتر رمزارزی به شمار می‌رود که زیرساخت و تعریفی جدید از پول را در دنیای اقتصاد ارائه کرده است. ناکاموتو در ۳۱ اکتبر سال ۲۰۰۸ با انتشار مقاله‌ای به تشریح ساختار بیت کوین به عنوان اولین پول رمزنگاری شده پرداخت. مقاله‌ی ناکاموتو چندین اصل اساسی را برای حفظ سلامت شبکه‌ی بیت کوین تشریح کرده بود که از جمله‌ی مهم‌ترین این اصول باید به بنیان شبکه‌ی بیت کوین براساس اصل بی اعتمادی اشاره کرد.

شبکه‌ی بلاک چین به عنوان فناوری اصلی بیت کوین و اغلب پول های رمزنگاری شده امروزی، براساس بی اعتمادی بنا شده و هیچ نهاد مرکزی برای نظارت بر تراکنش‌ها در آن وجود ندارد. بلاک چین یا زنجیره‌ی بلوکی به پایگاه داده‌ای اطلاق می‌شود که اطلاعات تمام تراکنش‌های شبکه در آن ثبت شده و در اختیار تمام گره‌های شبکه قرار می‌گیرد. در شبکه‌ی بلاک‌چین، ماینرها با اختصاص انرژی، قدرت پردازشی و زمان سلامت شبکه را تامین می‌کنند و در ازای اختصاص این منابع، پاداش خود را در قالب ارز دیجیتال دریافت می‌کنند، از این‌رو است که سلامت شبکه مبتنی بر بلاک چین همواره توسط نودها یا ماینرها تامین می‌شود.

از جمله‌ی اصلی‌ترین فناوری‌های بکار رفته در ساختار ارزهای دیجیتال و مخصوصا بیت کوین باید به فناوری رمزنگاری SHA در کنار فناوری امضای دیجیتال مبتنی بر کدگذاری غیرمتقارن اشاره کرد که از وجود دو کلید خصوصی و عمومی برای هر کاربر استفاده می‌کند. هر چند سایر ارزهای دیجیتال نظیر اتریوم تغییراتی را در شبکه بلاک چین خود ایجاد کرده و مفاهیمی نظیر DApp یا اپلیکیشن‌های توزیع یافته را ارائه کرده‌اند، اما بنیان این ارز دیجیتال همان مفهومی است که توسط ساتوشی ناکاموتو بنا نهاده شده است.

قیمت بیت کوین، اتریوم و دیگر ارزهای دیجیتال پس از رشدی شدید در سال جاری با افت قابل توجهی روبرو شدند. ماین کردن و معدن‌کاوی ارزهای دیجیتال و ایجاد مزرعه‌های ماینینگ در سراسر جهان برای کسب درآمد از این سیستم به کار گرفته می‌شود؛ اما سرمایه‌گذاری روی این ارزها می‌بایست با دقت فراوان و درنظر گرفتن تمام جوانب آن صورت گیرد. تعاریف اصول بلاک‌چین، آگاهی از تغییرات قیمت و آشنایی با انواع ارزهای دیجیتال تنها بخشی از مقالات مرتبط با این موضوع جذاب است که ما در زومیت برای شما درنظر گرفته‌ایم.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.