استقبال رئیس سازمان محیط‌زیست از واردات خودروهای کارکرده

رییس سازمان محیط‌زیست در جریان اظهارات رسانه‌ای خود، از موافقت این سازمان با واردات خودروهای کارکرده خبر داد.

به گزارش اینتیتر به نقل از دیجیاتو، رییس سازمان محیط‌زیست در جریان اظهارات رسانه‌ای خود، از موافقت این سازمان با واردات خودروهای کارکرده خبر داد. به گفته علی سلاجقه، واردات خودروهای خارجی دست دوم باعث می‌شود تا سطح آلایندگی نسبت به شرایط فعلی کاهش یابد. طرح واردات خودروهای دست‌دوم اخیرا توسط شورای نگهبان مورد تایید قرار گرفت. این طرح با موافقت هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام، به یک قانون تبدیل شد.

براساس قانون واردات خودروهای کارکرده، انواع اتومبیل‌های دست دوم خارجی با عمر پنج سال و کمتر شانس ورود به کشور را دارند. البته واردات این خودرو به دریافت گواهی از سازمان استاندارد و محیط‌زیست مشروط شده است. طی مدت اخیر شاهد تعلل بیش از حد سازمان استاندارد در بحث واردات خودروهای صفرکیلومتر بودیم. بنابراین بعید نیست که در آینده نه چندان دور، این سازمان هزاران دستگاه خودرو کارکرده وارداتی را در گمرک معطل کند.

واردات خودروهای کارکرده در راستای کمک به محیط زیست

براساس طرح واردات خودروهای دست‌دوم، واردات انواع اتوبوس خارجی دست دوم نیز مجاز شمرده است. این طرح در صورت اجرای صحیح، کمک قابل توجهی به ناوگان حمل و نقل درون‌شهری و برون‌شهری کشور خواهد کرد. بسیاری از شرکت‌های فعال در حوزه ساخت اتوبوس طی دهه‌ گذشته به تعطیلی کشانده شده‌اند. از این رو خرید یک اتوبوس نو در شرایط امروزی به هزینه‌های بسیاری نیاز دارد. با واردات تعداد قابل توجهی اتوبوس کارکرده، قیمت این خودروها در بازار به تعادل می‌رسد و البته بسیاری از خودروهای فرسوده ناوگان درون‌شهری و برون‌شهری، امکان جایگزینی با نسخه‌های جدیدتر را خواهند داشت.

رئیس سازمان محیط‌زیست در ادامه سخنان خود گفت: تراز آلایندگی شهر تهران گاهی به حدی می‌رس که وارد آستانه خطر می‌شویم. در این حالت استفاده از وسایل نقلیه جایگزین که آلایندگی کمتری تولید می‌کنند، به رفع مشکل آلودگی کمک خواهد کرد. سلاجقه ادامه داد: از واردات خودروهای خارجی و خودروهای زیر ۵ سال کارکرد با توجه به مباحثی که در حوزه کاهش آلایندگی هوا با توجه به کیلومتر پیمایشی که مدنظر قرار گرفته شده وجود دارد، حمایت می‌کنیم.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.