اولین پرداختی برای تعدیل حقوق بازنشستگان ۱۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان بود

او نگران بار مالی و نحوه محاسبه افزایش است حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی وی در راستای اجرای تناسب بر اساس قانون برنامه هفتم توسعه بیان کرد: این امر بستگی به محاسبات بیمه ای بر اساس حق بیمه افراد، سنوات پرداخت بیمه، مبنای پرداخت حق بیمه، زمان برقراری مستمری دارد.

به گزارش اینتیتر به نقل از بانک اول، او نگران بار مالی و نحوه محاسبه افزایش است حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی وی در راستای اجرای تناسب بر اساس قانون برنامه هفتم توسعه بیان کرد: این امر بستگی به محاسبات بیمه ای بر اساس حق بیمه افراد، سنوات پرداخت بیمه، مبنای پرداخت حق بیمه، زمان برقراری مستمری دارد. و محاسبه میانگین دو سال آخر تاسیس حقوق. در قانون تامین اجتماعی دو ماده ۹۶ و ۱۱۱ برای تناسب داریم که مستمری افراد نباید کمتر از حداقل دستمزد باشد، در نتیجه محاسباتی وجود دارد که بر اساس آن سازمان تناسب با همکاری آن تشکیل می شود. شرکای اجتماعی یعنی سازمان های بازنشستگی و به تایید هیئت مدیره. به هیأت مدیره و هیأت امنا فرستاده می شود و بعد طبق قانون به هیأت وزیران می رود. در نتیجه نمی توان برآورد دقیقی از بار مالی اجرای تناسب برای بازنشستگان تامین اجتماعی و میزان افزایش حقوق ها داشت اما به گفته آقای حاجی بابایی ۱۷۰ همات از بدهی های دولت به اجتماعی پرداخت می شود. امنیت و ۳۰ درصد از این مبلغ صرف سازمان می شود. سازگار خواهد شد.

اما این کارشناس بهزیستی و تامین اجتماعی درباره تعدیل حقوق ها که چند سالی است در انتظار آن بوده است، اظهار داشت: حداقل حقوق کارگران و کارمندان هر سال یک شیب رشد می کرد؛ البته این موضوع در سال ۲۰۱۸ با افزایش قیمت در سال ۲۰۱۸ همراه بود. حقوق سایر سطوح درآمد نیز با شیب خاص خود افزایش یافت. در گذشته این دو شیب متناسب با یکدیگر بودند، یعنی می گفتند میزان افزایش حقوق مزدبگیران و سایر سطوح درآمدی مثلاً ۲۰ درصد بوده و در نتیجه میزان رشد حقوق ها بوده است. حداقل حقوق بگیران با رشد حقوق سایر سطوح درآمدی متعادل بود، اما این افزایش در شیب حقوق حداقل دستمزدها حدود یک دهه است که وجود دارد. نسبت به افزایش حقوق سایر سطوح درآمد افزایش یافته است. در نتیجه پس از گذشت چند سال، مستمری بگیران سایر سطوح درآمدی به کف مستمری دریافتی رسیدند و این نقطه شروع نارضایتی بود، زیرا این افراد (سایر سطوح درآمدی) گفتند که ما حق بیمه را با سطح حقوق بالا پرداخت کردیم. و حقوق ما در سال برقراری مستمری بازنشستگی نسبت به افرادی که از حقوق و رتبه اداری کمتری برخوردار بودند، بیشتر بود، اما اکنون حقوق ما با فردی که از نظر حقوقی با ما برابری نداشت، برابر شده است.

وی آغاز این ماجرا و رشد سرسام آور حقوق حداقل حقوق بگیران در دوران ریاست جمهوری احمدی نژاد را خواند و اظهار داشت: در دولت احمدی نژاد نکته ای در خصوص رشد سرسام آور نزولی سایر سطوح درآمدی مطرح شد به این معنا که دستمزد حداقل دستمزدها نسبت به سایر سطوح رشد بیشتری دارد. درآمد کسب کرد و این باعث شد که سطوح دیگر بعد از چند سال به کف حقوق بچسبند و اینجا بود که بحث تناسب مطرح شد. بنابراین گفته شد این دسته از افراد نسبت به همسالان خود عقب ماندگی هایی دارند که باید با تعدیل این مشکل برطرف شود و اینجا بود که برای اولین بار انتظار تعدیل حقوق ایجاد شد.

متغیرهای حقوق بازنشستگان بر اساس تورم

این کارشناس تامین اجتماعی تورم را یکی دیگر از عوامل ایجاد انتظار تناسب حقوق ها دانست و گفت: برخی متغیرها خارج از صندوق ها هستند، تورم قدرت خرید مستمری بگیران صندوق ها را کاهش داده و این انتظار تناسب را ایجاد کرده است.

به گفته وی، یکسری عوامل جانبی نیز در این موضوع دخیل هستند که ربطی به صندوق ها ندارد. مانند متغیرهای فرهنگی و اجتماعی؛ بنابراین در گذشته و تا یکی دو دهه پیش، فردی که بازنشسته می شد و مستمری می گرفت، فرزند مجرد یا غیر شاغل در خانه نداشت، بنابراین طبیعتا مستمری دریافتی بازنشسته به خانواده کوچکتری تعلق می گرفت. اما در حال حاضر با افزایش سن ازدواج و افزایش بیکاری فرزندان، مستمری پرداختی پاسخگوی بعد خانواده مستمری بگیران نیست و لاجرم علاوه بر افزایش حقوق سالانه، این انتظار را نیز ایجاد کرده است. افزایش حقوق با کمک تناسب

حیدری با اشاره به تامین منابع مالی برای اجرای تناسب حقوق بازنشستگان با کارگران، به ایسنا گفت: تعدادی از صندوق های بازنشستگی کشور به منابع دولتی یا دستگاه های اجرایی مرتبط با آنها متصل هستند؛ این درحالی است که برخی از صندوق های بازنشستگی کشور به منابع دولتی مرتبط هستند. الان حدود ۱۸ صندوق داریم که به آنها صندوق های کارمندی می گویند که صندوق های دوطرفه هستند، یعنی کارمند نقش بیمه شده را دارد و دولت هم نقش کارفرما و هم نقش حاکمیتی دارد. منابع این صندوق ها یا مستقیماً توسط دولت پرداخت می شود یا به یک دستگاه اجرایی متصل است و این دستگاه اجرایی تأمین کننده منابع است، بنابراین برای تطبیق با منابع دستگاه دولت هزینه می کنند به طوری که در بودجه سال آینده ۳۳۰ همت. برای ۴ صندوق ملی، لشکری، فولاد و وزارت اطلاعات به آنها کمک شده است.

وی ادامه داد: زمانی که منابع و اعتبارات دولتی به صندوق های کارکنان می رود و حقوق و مستمری آنها افزایش می یابد، این انتظار برای تامین اجتماعی و بیمه روستایی نیز ایجاد می شود تا برای بیمه شدگان این صندوق ها تناسب اجرا شود، اما تفاوت تامین اجتماعی و صندوق ملی و لشگری این است که تامین اجتماعی از منابع دولتی استفاده نمی کند (چون سه جانبه گرایی مدیریت می شود)، بنابراین مجبورند هزینه تناسب را از منابع خود تامین و هزینه کنند.

پرداخت معوقات مستمری بگیران

این کارشناس تامین اجتماعی با تاکید بر اینکه تامین اجتماعی مشکل نقدینگی دارد و بیشتر آن به دلیل عدم پرداخت حق بیمه از سوی دولت به تامین اجتماعی است، گفت: اکنون اگر تامین اجتماعی بخواهد تناسب را اجرا کند این امر تا حد زیادی انجام می شود. افزایش کسری این صندوق او انجام می دهد؛ در اینجا یک راه حل میانه ای از سوی دولت قبل اجرا شد به این صورت که وقتی دولت به صندوق های کارمندان کمک بلاعوض می کرد، به دولت گفته می شد که حداقل بیایید بدهی خود را پرداخت کنید. سازوکار اجرایی، پرداخت بدهی در قالب واگذاری اموال، سهام و دارایی بود که در بودجه سال ۱۴۰۳ نیز آمده است که کمیسیون تلفیق در این خصوص مصوبه داده است. این در حالی است که اگر دولت ها حق بیمه خود را به موقع و هر ساله به سازمان تامین اجتماعی پرداخت می کردند، این سازمان می توانست از منابع خود تناسب را اجرا کند، اما در حال حاضر با این ویژگی ها و بدون منابع مالی، بودجه سنگینی دارد. کسری در صورت اجرا و تبدیل به نقدینگی می شود.

حیدری در خصوص دارایی ها و سهام قابل واگذاری به سازمان تامین اجتماعی در قبال رد بدهی دولت، با توجه به تجربه این سازمان از واگذاری سهام و شرکت های زیان ده از دولت های گذشته، گفت: در گذشته، با توجه به تجارب این سازمان در واگذاری سهام و شرکت های زیان ده از سوی دولت های گذشته، سازمان تامین اجتماعی در سال ۲۰۱۸ با شرکت تامین اجتماعی مواجه شد. دولت ها سهامی دادند که از نظر گوشت و استخوان مختلط بود. برخی از سهام خوب و برخی با بازدهی پایین یا با حاشیه سود پایین را واگذار کردند، اما بهتر بود تامین اجتماعی در گذشته که چنین سبد سرمایه گذاری را دریافت می کرد، سهام زیان ده یا کم بازده را به تدریج از آن حذف می کرد. گردش خون، یا با یک کلینیک شرکتی. تغییر، ادغام یا تجمیع شد تا به نحوی از حالت بازده پایین خارج شود.

وی ادامه داد: الان دولت یا بسته سهام خوب و بد را با هم می دهد یا اگر سهام خوب بدهد گرانتر می دهد و این روشی است که دولت ها استفاده می کنند. در ایران، حتی شرکت‌هایی که بازدهی پایینی دارند، از نظر ارزش افزوده یا نرخ ارزش ذاتی و ارزش جایگزینی، باز هم ضرر چندانی برای سازمان ندارند، مشروط بر اینکه تامین اجتماعی بتواند به سرعت آنها را تبدیل، تجمیع یا ادغام کند. کلینیک شرکتی یا با تغییر پلتفرم، فناوری خود را تغییر دهید. اما در نهایت تامین اجتماعی مجبور به پذیرش واگذاری دارایی ها و سهام می شود و در غیر این صورت بهترین حالت برایش دریافت نقدی بدهی است.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.