ایرانی‌ها چقدر از موبایل استفاده می‌کنند؟

برای آن‌ها که زمان پیش از ورود تلفن‌همراه، شیوه زندگی را به یاد دارند، تحولات دو دهه اخیر شگفت‌انگیز است، گرچه آن‌ها که متولد نسل ارتباطات کنونی هستند.

به گزارش اینتیتر به نقل از جام جم، تازه‌ترین آمار‌ها حاکی از نفوذ ۷۶درصدی استفاده از این وسیله هوشمند در جهان است؛ عددی نزدیک به شش میلیارد انسان در کره خاکی. این موضوع تنها به داشتن تلفن‌همراه هوشمند محدود نشده است و روز به روز استفاده از این وسیله ارتباطی هم میان افراد افزایش پیدا می‌کند. بخوانید… گلکسی A55 و A34؛ شمارش معکوس برای ملاقات با میان‌رده‌های سامسونگ گوشی با برند جعلی نوکیا در ایران فروخته می‌شود؟ افراد موفق صبح‌ها چه کار‌هایی انجام نمی‌دهند؟

برای آن‌ها که زمان پیش از ورود تلفن‌همراه، شیوه زندگی را به یاد دارند، تحولات دو دهه اخیر شگفت‌انگیز است، گرچه آن‌ها که متولد نسل ارتباطات کنونی هستند. چندان تصوری از اهمیت وجود این وسیله در کشورمان ندارند. این وضعیت در سراسر جهان هم مصداق دارد، به این معنا که ورود تلفن‌همراه به زندگی آدم‌ها شیوه و سبک زندگی آن‌ها را تغییر داده است و هر ساله تعداد بیشتری از تلفن‌همراه استفاده می‌کنند.

تازه‌ترین آمار‌ها حاکی از نفوذ ۷۶درصدی استفاده از این وسیله هوشمند در جهان است؛ عددی نزدیک به شش میلیارد انسان در کره خاکی. این موضوع تنها به داشتن تلفن‌همراه هوشمند محدود نشده است و روز به روز استفاده از این وسیله ارتباطی هم میان افراد افزایش پیدا می‌کند. ضمن این‌که کاربری تلفن‌همراه هم دیگر محدود به تماس تلفنی نیست و به معنای تام کلمه خود یک «همراه» تمام‌عیار است. از راه افتادن مناسبات مالی و بانکی و پرداخت قبوض گرفته تا فعالیت‌های گسترده اقتصادی و به راه‌انداختن کسب و کار‌های مهم بر بستر آن.

البته که همه این محسنات معایبی هم دارد که آرام‌آرام پیامد‌های آن به چشم می‌آید. به‌عنوان نمونه در یک فقره آماری مشخص شده‌است که بیش از ۳۰‌درصد مردم بالای شش ساعت در روز از تلفن‌همراه خود استفاده می‌کنند؛ عددی که با توجه به سبک زندگی کنونی رقم بالایی است. در مقایسه با همین آمار باید بدانیم میزان گفتگو در خانواده ایرانی نزدیک به ۱۵‌دقیقه در روز است. نتایج پژوهشی که توسط محققان دانشگاه مک‌گیل کانادا انجام شده، نشان می‌دهد کاربران ایرانی از بین ۲۴ کشور مورد بررسی در رتبه ششم اعتیاد به استفاده از تلفن همراه قرار دارند.

کشور‌های چین، عربستان سعودی و مالزی در رده‌های اول تا سوم هستند. یکی از داده‌های عجیب این پژوهش در این مورد است که مشخص شده به‌طور میانگین یک کودک در ۱۰‌سالگی صاحب نخستین گوشی هوشمند خود می‌شود. طبق پژوهش‌ها، احتمال بروز مشکلات ذهنی ازجمله استرس و افسردگی در نوجوانانی که زمان زیادی از روز خود را صرف کار با تلفن‌همراه می‌کنندبه‌مراتب بالاتر از دیگران است.

به نظر می‌رسد یکی از اصلی‌ترین علل اعتیاد جوانان به تلفن‌همراه محدود شدن بخش زیادی از سرگرمی‌های آن‌ها به فضای مجازی و کم‌هزینه بودن وقت‌گذرانی در این فضا نسبت به سایر فعالیت‌ها باشد. در پژوهش دیگری که در ایران صورت گرفته هم مشخص شده که حدود نیمی از کودکان اغلب اوقات خود را با استفاده از تلفن‌همراه سپری می‌کنند!

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.