بازیگرانی که صحنه را پرفروغ می‌کنند

روزهای آغازین آبان ماه با حضور جمعی از بازیگران شناخته شده بر صحنه تئاتر همراه شده، به این امید که در میانه پاییز، صحنه تئاتر کشور گرم‌تر شود .

به گزارش اینتیتر به نقل از ایسنا، مدتی است که بازیگرانی چون رضا کیانیان، مجید مظفری، محمود بصیری، رسول نجفیان، سیامک صفری، سجاد افشاریان، فرزاد حسنی، عموهای فیتیله‌ای و … در تماشاخانه‌های گوناگون تهران به ایفای نقش می‌پردازند و در چند روز پیش‌رو همکاران دیگرشان چون امیر غفارمنش، الناز شاکردوست، امیر مهدی ژوله، امیر کربلایی‌زاده، الیکا عبدالرزاقی و … نیز به آنان می‌پیوندند.

این گزارش نگاهی دارد به حضور بخشی از بازیگران شناخته شده در سالن‌های تئاتر.

تالار وحدت که در میان برنامه‌های مختلف خود، گاهی هم میزبان آثار نمایشی می‌شود، این روزها شاهد اجرای موسیقی نمایش «کلنل» است که با بازی سیامک صفری، رحیم نوروزی، کاظم سیاحی، نازنین بیاتی و … روی صحنه می‌رود و در کنار این بازیگران، محمد معتمدی خواننده سنتی، به عنوان بازیگر و نیز خواننده در این نمایش حضور دارد.

این نمایش نوشته محمد نقایی است که با کارگردانی امیر بشیری به عنوان یک کنسرت تئاتر که موضوعی تاریخی دارد، روی صحنه می‌رود.

در توضیح این نمایش آمده: محمد تقی خان را اولین بنیان‌گذار سرودملی ایران و نخستین خلبان ایرانی می‌شناسند. او را با القاب و صفاتی چون کلنل، شاعر، مترجم، وطن‌پرست، قهرمان ملی و … خطاب می‌کنند. مانند تصنیفی که عارف قزوینی برای او، به نام «کلنل» سرود و در سال ۱۳۰۱ در صحنه گراند هتل اجرا کرد.

زندگی محمد تقی خان، زندگی بسیار پرفراز و نشیبی است که به بخش مهمی از تاریخ معاصر کشورمان گره خورده است. این نمایش، عاشقانه‌ای از زندگی اوست. قهرمانی که بعد از یک قرن، هنوز نامش زنده مانده است و می‌شود برای امروز و فردایمان، به زیست سلحشورانه او مراجعه کرد.

نمایش «کلنل» هر شب ساعت ۱۸ اجرا می‌شود.

رضا کیانیان دیگر بازیگر با سابقه‌ای است که این روزها با نمایش «پدر» نوشته فلوریان زلر و کار آروند دشت آرای در کنار بازیگران جوان‌تری چون سعید چنگیزیان، مارین ون هولک، شیدا خلیق و … روی صحنه است.

نمایش «پدر» قصه‌ای دردناک درباره رابطه یک پدر و دختر است که پدر دچار بیماری آلزایمر شده است. این اثر نمایشی هر شب ساعت ۱۸ و سی دقیقه در تالار اصلی مجموعه تئاتر شهر روی صحنه می‌رود.

الناز شاکردوست دیگر بازیگر مشهوری است که با بازی در نمایش «آواز عاشقانه دختر دیوانه» نوشته طلا معتضدی و کارگردانی مشترک آروند دشت‌آرای و مارین ون‌هولک از ۷ آبان‌ماه با اجرای محدود روی صحنه تالار اصلی تئاترشهر می‌رود.

او در این نمایش در کنار نوید پورفرج، خسرو پسیانی و مارین ون‌هولک به ایفای نقش می‌پردازد.

نمایش «آواز عاشقانه دختر دیوانه» براساس رمان «ریش آبی» نوشته «آمیلی نوتوم» و ترجمه «ویدا سامعی» توسط طلا معتضدی نوشته شده است و از ۷ آبان‌ماه ساعت ۲۰:۳۰ با مدت زمان ۹۰ دقیقه و قیمت بلیت ۱۰۰ تا ۲۵۰ هزارتومان به صحنه می‌رود.

در مجموعه تئاتر شهر دو بازیگر جوان دیگر با نمایشی با عنوان «حقایقی درباره سگ‌ها و گربه‌ها» روی صحنه می‌روند.

محمد هادی عطایی و ویدا جوان بازیگران این نمایش هستند.

داستان نمایش که متن آن نوشته محمد منعم است و محمد هادی عطایی خود کارگردانی آن را بر عهده دارد، درباره زن و شوهری است که در انتظار به دنیا آمدن فرزند خود هستند اما ماجراهایی غیرمنتظره رخ می‌دهد و …

این اثر نمایشی هر شب ساعت ۱۸ و سی دقیقه در تالار سایه مجموعه تئاتر شهر اجرا دارد.

اما تالار چهارسو در چند روز آینده میزبان دو چهره شناخته‌شده دیگر می‌شود؛ امیر مهدی ژوله و الیکا عبدالرزاقی. قرار است با نمایش « این دنیا یه کنسرت ریکی مارتین به من بدهکاره» روی صحنه بروند.

متن این نمایش نوشته و کار سهند خیرآبادی است که در توضیح آن آمده است: «مهران مردی میانسال است که تصمیم گرفته بحران‌های زندگی خود را با مخاطبان در میان بگذارد و …»

این اثر نمایشی از روز نهم آبان ماه ساعت ۲۰ در تالار چهارسو میزبان تماشاگران تئاتر خواهد بود.

اما سجاد افشاریان دیگر بازیگر شناخته شده‌ای است که این روزها در تالار استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه می‌رود.

او به عنوان نویسنده و بازیگر نمایش «تنهایی و تن‌هایی وطن‌هایی» به کارگردانی کیومرث مرادی در این اثر نمایشی حضور دارد. این نمایش برداشتی آزاد از نمایشنامه «پیکر زن همچون میدان نبرد در جنگ بوسنی» نوشته ماتئی ویسنی یک است که هر شب ساعت ۱۸ اجرا دارد و در خلاصه داستان آن آمده : « ما تنها نیستیم، کم هم نیستیم، جهان لبریزه از آدم‌هایی که یه جایی یه لحظه‌ای موتورشون خاموش شده، مهم اینه که برن رو چال سرویس، تعمیر شن، موتورشون و روشن کنن، بعد بزنن دهن این دنیایی که می‌خواستن یا نمی‌خواستنش رو سرویس کنن.»

اما حضور چهره‌های شناخته شده در تئاتر تنها به نمایش‌های بزرگسال مربوط نمی‌شود. در تالار هنر که ویژه تماشاگران کودک تعریف شده، دو نمایش با حضور عموهای فیتیله‌ای روی صحنه است که هر دو با استقبال تماشاگران رو به رو شده‌اند.

نمایش «دوره‌گردها» به کارگردانی علی فروتن نمایشی شاد و آهنگین است و برای کودک و خانواده طراحی شده است. در این نمایش، کودکانی با شرایط متفاوت با این گروه روبه‌رو شده و اتفاق‌های ویژه‌ای را در کنار هم رقم می‌زنند. این نمایش سعی دارد به‌صورت غیرمستقیم موارد مختلف رفتاری را با رویکرد روان‌شناسی بررسی کند.

متن این نمایش نوشته زیبا ‌برجی‌فلاح است و حمید گلی و علی فروتن به عنوان دو تا از عموهای فیتیله‌ای در کنار تعدادی دیگر از بازیگران در آن بازی می‌کنند.

این نمایش هر روز ساعت ۱۷ و سی دقیقه اجرا دارد.

در کنار آن، این دو بازیگر با بازی در نمایش «سیندرلا» کار مریم کاظمی هم در تالار هنر روی صحنه می‌روند.

«سیندرلا» نوشته دیوید وود است که با ترجمه حسین فدای حسن و کارگردانی مریم کاظمی اجرا می‌شود.

این نمایش که داستانی نو به قصه کهن سیندرلا دارد، هر شب ساعت ۱۹ میزبان کودکان و خانواده‌های آنان است.

فرزاد حسنی دیگر چهره شناخته شده‌ای است که گاهی هم با بازی در یک اثر نمایشی روی صحنه می‌رود. او این روزها مشغول بازی در نمایش «کمدی گمنام» در عمارت نوفل لوشاتو است.

نمایش «کمدی گمنام» نوشته و کار علی اصغری است که با بازی فرزاد حسنی و حسین پورکریمی اجرا می‌شود و در خلاصه داستان آن آمده:

«دو دوست قدیمی و هنرور سینما در سال‌های پس از انقلاب ۱۳۵۷ گمان می‌کنند که ممنوع‌الکار شده‌اند و بدین سبب دست به هر کاری می‌زنند.»

این نمایش هر شب ساعت ۲۱ در عمارت نوفل لوشاتو روی صحنه می‌رود.

با اجرای نمایش «بنگاه تئاترال» بازیگرانی چون مجید مظفری، رسول نجفیان، محمود بصیری و … روی صحنه می‌روند.

این نمایش نوشته علی نصیریان است که با کارگردانی هادی مرزبان اجرا می‌شود.

«بنگاه تئاترال» که حدود ۵۰ سال قبل و در دهه ۴۰ توسط خود نصیریان به صحنه رفته بود، یک نمایش تخت‌حوضی و فولکلور قدیمی است که در اجرای آن از تکنیک‌های نمایش‌های سنتی ایرانی بهره گرفته شده است. مرزبان پیش از این ۲ بار این نمایش را به صحنه برده که روی هم رفته نزدیک به ۱۰۰ اجرا داشته است.

این اثر نمایشی هر شب ساعت ۲۱ و سی دقیقه در سالن شماره یک پردیس تئاتر شهرزاد میزبان تماشاگران تئاتر است.

در همین سالن شهره سلطانی، دیگر بازیگر باسابقه تئاتر در نمایش «دایره و دلقک» به نویسندگی، طراحی و کارگردانی مرتضی سخاوت به ایفای نقش می‌پرداخت و هدا ناصح، دیگر بازیگر تئاتر یکی از همبازی‌های او در این نمایش بود. اجرای این اثر نمایشی، شامگاه جمعه ۵ آبان ماه به پایان رسید.

امیر غفارمنش و امیر کربلایی زاده دیگر بازیگرانی هستند که در روزهای آینده روی صحنه می‌روند.

این دو بازیگر از دهم آبان ماه با همراهی جوانه دلشاد در نمایش «شام خداحافظی» به ایفای نقش می‌پردازند.

نمایش «شام خداحافظی» نوشته مشترک ماتیو ‌دولاپورت و الکساندر دولاپتولی است که با ترجمه شهلا حائری و کارگردانی شیماه خاسب روی صحنه می‌رود و در توضیح آن آمده:

نمایش «شام خداحافظی» مفهوم دوستی و روابط انسان‌ها را در دنیای امروزی زیر سؤال می‌برد و به این مقوله می‌پردازد که چرا با کسانی معاشرت داریم که تمایلی به ادامه ارتباط با آنها نداریم ولی از روی عادت یا از روی شرم شهامت گسستن رابطه‌ها را نداریم و در انتها، داستان نمایش ارزش انسان‌ها و روابط‌شان با یکدیگر را به چالش می‌کشد و به واکاوی پیوندهای میان انسان‌ها در بستر طنز می‌پردازد.

این نمایش که سال گذشته روی صحنه رفت و با استقبال تماشاگران رو به رو شد، امسال برای دومین بار از دهم آبان ماه ساعت ۱۹ و سی دقیقه در سالن ملک روی صحنه می‌رود.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.