بررسی تخصصی وسایل حمل دریایی

لندیگراف یا لندینگ کرافت landing craft نوعی وسیله حمل و نقل دریایی است که با این نام‌ها خوانده می‌شود؛ و در گذشته تنها در جهت انتقال نیروهای نظامی دریایی مورد بهره‌برداری قرار می‌گرفته است از این رو به آن ناوچه آبی خاکی نیز گفته می‌شود.

لندیگراف در گذشته‌های دور و در ابتدای امر تنها کاربردهای نظامی داشته است اما امروزه کاربرد و بهره‌برداری از آن در سطوح و زمینه‌های مختلفی توسعه یافته است چرا که در صنعت حمل و نقل دریایی و از جمله حمل کانتینری نقش بسیار مهمی دارد.

در این مقاله تلاش داریم لندیگراف را معرفی کرده و با کاربردها معایب و مزایای آن به خوبی آشنا شویم.

لندیگراف‌ها به دلیل شرایط و ویژگی‌هایی که دارند تنها در شرایط جوی مناسب اجازه حرکت در آب‌ها و دریاها را دارند بنابراین پیش از حرکت لندی گراف‌ها باید از مساعد بودن شرایط آب و هوایی اطمینان حاصل کرد به نحوی که در صورت نامساعد بودن شرایط جوی برنامه حرکت لندیگراف‌ها تغییر کرده یا به تاخیر می‌افتد این برنامه حرکت از قبل توسط شرکت‌های حمل و نقل دریایی بین المللی و یا مسئولین اسکله اعلام شده و تحت زمانبندی مشخصی اقدام می‌شود.

بهره‌برداری از لندینگ کرافت‌ها در ایران با توجه به دسترسی کشور ما به راه‌های آبی و با در نظر گرفتن مشخصات لندینگ کرافت همچون فرم ساده بدنه و امکان حمل و نقل انواع بارها، متداول است به همین دلیل بسیاری از کالاهای صادراتی به کشورهای عربی از طریق لندینگ کرافت صورت می‌گیرد چرا که همانطور که مورد اشاره قرار گرفت امکان حمل و نقل سریع‌تر و تخلیه راحت‌تر با استفاده از لندینگ کرافت منجر به محبوبیت این شناور جهت حمل و نقل بارها و کالاها می‌شود.

بسیاری از کشورهای عربی واردات مواد غذایی به کشور خود را تنها با استفاده از کانتینرهای یخچالی امکان‌پذیر کرده‌اند و بنابراین بهترین گزینه جهت حمل این نوع کانتینرها لندینگ کرافت است.

این نکته نیز قابل توجه است که حمل مسافر با استفاده از لندینگ کرافت در دریا غیرمجاز است اما امکان انتقال خودروها و مسافران در ایام خاصی مانند تعطیلات نوروز صورت می‌پذیرد.

تاریخچه لندیگراف

در بررسی تاریخچه لندیگراف در nikpadco باید به کاربردهای نظامی این وسیله حمل و نقل دریایی اشاره کرد؛ در واقع اولین کاربردهای لندی گراف در جنگ جهانی اول نمود پیدا کرد چرا که در منازعات و درگیری‌های بسیار شدید میان چاناق قلعه و امپراتوری عثمانی و همچنین نیروهای ائتلافی انگلستان، فرانسه و آنزاک‌ها لندی گراف نقش بسیار موثری در جابجایی و حمل و نقل نفرات ادوات و تجهیزات نظامی مربوط به طرفین جنگ در جبهه‌های مختلف می‌شد.

پس از جنگ جهانی اول و در جنگ جهانی دوم نیز استفاده از این وسیله در جهت جابجایی نفرات و ادوات نظامی به طرز چشمگیری توسعه پیدا کرد. امروزه نیز این وسیله حمل و نقل همچنان کاربردهای نظامی دارد اما لندی گراف‌های جدید که در حوزه نظامی مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند صرفاً برای کاربردهای نظامی طراحی و ساخته می‌شوند و دارای تجهیزات منحصر به فردی هستند.

مزایای استفاده و بهره برداری از لندیگراف

امروزه بسیاری از کشورها جهت واردات و صادرات اقلام و کالاهای مختلف از مسیرهای آبی از لندیگراف استفاده می‌کنند.

با توجه به دسترسی بیشتر کشورهای جهان به راه‌های آبی و همچنین ارزان بودن حمل و نقل دریایی و مناسب بودن آن به جهت حمل کالاهای حجیم‌تر و سنگین‌تر، حمل و نقل دریایی گزینه مناسبی برای تجار و صادرکنندگان اقلام و کالاهای مختلف شناخته می‌شود، ایران نیز به دلیل دسترسی به راه‌های آبی بخش بسیاری از مبادلات کالاهای خود را از طریق راه‌های دریایی و شناورهایی همچون لندی گراف انجام می‌دهد.

لندی گراف با توجه به ویژگی‌ها و خصیصه‌هایی که دارد امکان جابجایی انواع بار در وزن‌ها و حجم‌های مختلف و گوناگون را فراهم می‌کند، این وسیله حمل و نقل با دارا بودن فرم ساده و بدنه محکم و حفاظت از کالاها در برابر تماس با آب به عنوان یک گزینه مطمئن جهت حمل و نقل کالاهای گوناگون در آب‌های کم عمق می‌باشد.

مهمترین مزیت برخورداری و استفاده از لندیگراف افزایش سرعت قابل توجه جابجایی بار و تسریع مراحل تخلیه و بارگیری و آسان‌سازی این فرایند حمل و نقل دریایی است.

لندیگراف‌ها تحمل وزنه بالایی دارند و تجهیزات سنگین و بار کالاهای سنگین‌تر را به راحتی می‌توان با به کار بردن این شناور جابجا کرد.

همچنین در خصوص مسیرهای کوتاه مانند مسیرهای میان جزایر و کانال‌ها یا رودخانه‌های باریک که امکان عبور کشتی‌های بزرگ را ندارند لندیگراف به عنوان یک گزینه مناسب جهت حمل بار توسط شرکت‌های حمل و نقل انتخاب می‌شود.

مزیت دیگر لندیگراف جهت انتخاب به عنوان یک وسیله حمل و نقل ارزان بودن آن به نسبت هزینه‌های جابجایی کالاها با کشتی‌های بزرگتر است چرا که با توجه به رواج جابجایی و حمل و نقل کالاها با استفاده از لندینگ کراف عموماً هزینه‌های کمتری به تجار و شرکت‌های حمل و نقل تحمیل می‌کند.

استفاده از لندیگراف به عنوان یک شناور در جهت تسهیل جابجایی کالاها و مدیریت امور اداری مربوط به آنها بسیار اثرگذار بوده و نقش موثری دارد.

همچنین امکان حمل کانتینرهای یخچال‌دار با استفاده از لندینگ کرافت‌ها وجود دارد چرا که همانطور که توضیح دادیم لندینگ کرافت‌ها عموما توانایی تحمل وزن بالا در محموله‌های گوناگون را دارند.

امروزه کاربرد لندیگراف در جهت حمل و نقل کالاهای سنگین مانند خودرو ماشین آلات سنگین کامیون کانتینر و مواد فله‌ای و عمده مورد بهره‌برداری و استفاده قرار می‌گیرد.

چرا که با توجه به مزایایی که برای آنها و بهره‌برداری از آنان مثال زدیم شرایط را جهت جابجایی کالاهایی سنگین و حجیم فراهم می‌آورد.

بررسی تخصصی وسایل حمل دریایی

معایب استفاده از لندینگ کرافت

علاوه بر مزایایی که در رابطه با استفاده از لندینگ کرافت‌ها مثال زدیم و به آن اشاره کردیم استفاده از لندیگراف همیشه هم توصیه نمی‌شود چرا که محفظه یا اتاق مخصوص جهت نگهداری برخی کالاها را نداشته و به همین دلیل جهت حمل برخی کالاها مناسب نیست.

بنابراین ممکن است برخی کالاها با احتمال بروز خطرات در حین جابجایی مواجه شوند مثلا کالاهایی که نیاز به حفاظت و نگهداری ویژه‌ای دارند و از آسیب پذیری بالایی برخوردارند گزینه مناسبی جهت جابجایی با لندیگراف نیستند؛ البته استفاده از پوشش‌ها و سایبان‌های پلاستیکی جهت محافظت از کالاها در برابر باد و باران و تغییر شرایط جوی امکان‌پذیر است.

بررسی تفاوت لندیگراف با بارج

لندیگراف ماهیتی متفاوت از بارج دارد گرچه ممکن است در مواردی کاربردهای مشابه یا یکسان داشته باشند؛ از جمله تفاوت‌های مهم لندی گراف و بارج آن است که ساختار این دو با یکدیگر متفاوت است چرا که لندی گراف نوعی قایق کوچک است که جهت حمل و نقل کالاهای سبک و افراد و در آب‌های کم عمق مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

همچنین ساختار آن‌ها از چوب و فلز و پلاستیک ساخته شده و بنابراین بسیار سبک بوده و به راحتی حمل و نقل می‌شود و در مناطق کم عمق مانند مناطق ساحلی و رودخانه‌ها بسیار کاربردی و محبوب است در حالی که بارج به نوعی کشتی ساخته شده از فلز است و قابلیت حمل و نقل در آب‌های عمیق را دارد و در جهت حمل و نقل کالاها و بارهای سنگین مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد، حمل و نقل بارج‌ها به نسبت لندی گراف سخت‌تر بوده و به همین جهت از کشتی‌های باربری و کشتی‌های حامل نفت برای حمل و نقل آنها استفاده می‌شود.

شباهت‌های ظاهری شناورهای لندیگراف و بارج گاهاً منجر می‌شود که افراد آنها را با کاربردی یکسان شناسایی کنند اما در واقع تفاوت‌های عمده‌ای بین آنها وجود دارد و بارج با کمک نیروهای یدک‌کش حرکت می‌کند در حالی که حرکت لندی گراف هیچ گونه نیازی به محرکه‌های خارجی ندارد و نیروی مورد نیاز خود را از قدرت موتور داخلی تامین می‌کند با توجه به ابعاد و وزن کمتر لندیگراف نسبت به بارچ‌ها سرعت بیشتری دارند و جهت کاربرد در مسیرهای طولانی‌تر مناسب‌تر است.

به طور کلی هر دوی این شناورها ویژگی‌های منحصر به فردی داشته و در صنعت حمل و نقل کاربرد مخصوص خود را دارد.

در جهت حمل و نقل لندیگراف از حمل و نقل دریایی استفاده می‌شود که به صورت تک تک یا جمعی و با بهره‌برداری از کشتی‌های باربری به مقصد حمل می‌شوند لندیگراف‌ها به دلیل دارا بودن سرعت بالا ایجاد قدرت اطمینان و قابلیت حمل آسان و تحمیل هزینه‌های مقرون به صرفه‌تر در صنعت حمل و نقل جایگاه مناسبی داشته و مورد استقبال تجار و فعالین در صنعت حمل و نقل است.

بررسی تخصصی وسایل حمل دریایی

شرایط خرید یا اجاره لندیگراف

امکان خرید لندیگراف برای همه افراد فراهم نیست چرا که با توجه به هزینه‌های بالا و قیمت بسیار گران این شناور دسترسی به آن برای همگان فراهم نیست.

مهمترین دلیل افزایش قیمت لندیگراف به کارگیری تکنولوژی و تجهیزاتی است که در ساخت آن مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد و به همین جهت بسیاری از شرکت‌ها در پی اجاره این شناور دریایی برمی‌آیند تا از افزایش هزینه‌های مربوط به حمل و نقل کالاها و بارهای خود پیشگیری کنند.

به راحتی می‌توان با در نظر گرفتن حجم و وزن بار و محموله مورد نظر خود لندیگراف متناسب با ظرفیت مد نظر را انتخاب کرد و برای اجاره آن اقدام کرد.

لندیگراف‌ها در ابعاد و اندازه‌های مختلف و طول و عرض‌های متفاوتی وجود دارند بنابراین انتخاب لندی گراف مناسب و متناسب با بار و محموله خود یکی از اقدامات مهم صادر کنندگان است که می‌تواند از ورود هرگونه ضرر و زیان پیشگیری کند.

پیش از اقدام به اجاره لندی گراف و با در نظر گرفتن ابعاد و وزن محموله خود توجه به سلامت ایمنی و فنی شناور دریایی نیز حائز اهمیت است چرا که بروز هرگونه مشکل فنی یا نقص در این شناور ممکن است خسارات بسیاری را همراه داشته باشد و این خسارات تنها محدود به ضرر و زیان‌های مالی وارده به اقلام و کالاها و بار محموله نمی‌شود و ممکن است ضررهای جانی برای خدمه و دریانوردان نیز داشته باشد بنابراین اقدام به خرید یا اجاره لندیگراف مطمئن تنها از طریق شرکت‌های با اعتبار بالا و شناخته شده توصیه می‌شود.

با توجه به مزایایی که در خصوص استفاده از لندیگراف در حمل و نقل کالاها و اقلام گوناگون توضیح دادیم استفاده از این شناور دریایی در صنعت حمل و نقل بسیار حائز اهمیت بوده و توجه بسیاری از شرکت‌ها را در خصوص طراحی و ساخت لندیگراف جلب کرده است، قیمت گذاری طراحی و تولید لندی گراف با توجه به معیارها و پارامترهای گوناگونی تعیین می‌شود به عنوان مثال ظرفیت ابعاد طول و عرض ارتفاع و میزان آبخور آن در تعیین قیمت اثرگذار است اما به عنوان مهمترین عامل تعیین قیمت در لندیگراف‌ها ظرفیت حمل کانتینر است.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.