برقراری آتش‌بس در قره‌باغ؛ ارمنی‌ها شروط باکو را پذیرفتند

منابع مختلف از برقراری آتش بس در قره باغ به دنبال موافقت ارمنی های ساکن این منطقه مورد مناقشه با شروط جمهوری آذربایجان خبر می دهند.

به گزارش اینتیتر به نقل از شفقنا، شبکه خبری «العربیه» عربستان سعودی ظهر امروز (چهارشنبه) از خبرگزاری «رویترز» نقل کرد که ارمنی های ساکن منطقه قره باغ، با خواسته های جمهوری آذربایجان برای توقف عملیات نظامی گسترده خود در این منطقه مورد مناقشه با ارمنستان موافقت کردند تا آتش بس میان دو طرف برقرار شود.

بنا بر گزارش رویترز، مقامات جمهوری خودخوانده «آرتساخ» در قره باغ که از حمایت ارمنستان برخوردار بوده با این حال فاقد مشروعیت بین المللی است، با درخواست انحلال ارتش خود و خلع سلاح کامل نیروهای آن موافقت کردند و قرار است فردا (پنج شنبه) نیز با مقامات جمهوری آذربایجان برای بررسی ادغام دوباره در این کشور، دیدار کنند.

شبکه خبری «آر تی عربی» روسیه نیز در این باره گزارش داد که با میانجی گری فرماندهی نیروهای حافظ صلح این کشور در قره باغ، مقامات جمهوری آذربایجان و جمهوری خوانده آرتساخ بر سر برقراری آتش بس در این منطقه مورد مناقشه از ساعت ۱۳ به وقت محلی (۱۲:۳۰ به وقت تهران) به توافق رسیدند.

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان با صدور بیانیه ای، در این باره اعلام کرد: با عنایت به درخواست نمایندگان ساکنان ارمنی قره باغ که از طریق یگان حافظ صلح روسیه دریافت گردید، بر سر توقف عملیات ضد تروریستی در ۲۰ سپتامبر در ساعت یک ظهر توافق شد.

این وزارتخانه در ادامه بیانیه خود تاکید کرد که در چارچوب توافق به دست آمده، یگان های مسلح ارمنستان خاک جمهوری آذربایجان در قره باغ را ترک می کنند، ارتش جمهوری خوانده آرتساخ منحل می شود و همه «گروه های مسلح غیر قانونی» نیز تسلیحات، مهمات و تجهیزات سنگین خود را تحویل خواهند داد.

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان همچنین خاطر نشان ساخت که نیروهای ارتش این کشور در جریان عملیات نظامی گسترده خود در قره باغ که دیروز (سه شنبه) آغاز شده بود، کنترل بیش از ۹۰ پایگاه نظامی ارمنی در این منطقه مورد مناقشه را به دست گرفتند.

وزارت دفاع روسیه نیز به نوبه خود در بیانیه ای، اعلام کرد که فرماندهی نیروهای حافظ صلح این کشور در سطح مناسب با طرف های آذربایجانی و ارمنستانی و نمایندگان منطقه قره باغ در تماس نزدیک است و با طرف های درگیر در مورد جلوگیری از خونریزی و رعایت قوانین بشردوستانه در مورد غیر نظامیان گفت و گو می کند.

بنا بر گزارش خبرگزاری «نووستی» روسیه، این وزارتخانه ضمن تاکید بر این که یگان های حافظ صلح روسیه با توجه به وخامت اوضاع، به انجام وظایف خود در قره باغ ادامه می دهند و برای ارائه تمامی کمک های امکان پذیر به ساکنان غیر نظامی این منطقه تلاش می کنند، عنوان کرد که در حال حاضر دو هزار و ۲۶۱ غیر نظامی از جمله هزار و ۴۹ کودک در پایگاه نیروهای حافظ صلح هستند و مواد غذایی و خدمات پزشکی ضروری در اختیار آنها قرار می گیرد.

شایان ذکر است که جمهوری آذربایجان دیروز حمله گسترده به مناطق تحت کنترل نیروهای جمهوری خودخوانده آرتساخ در قره باغ را آغاز کرده و «الهام علی‌اف»، رئیس جمهوری این کشور نیز ساعاتی پیش در گفت و گوی تلفنی با «آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه آمریکا خاطر نشان ساخت که تنها در صورتی به عملیات نظامی خود پایان می دهند که نیروهای جدایی طلب ارمنی سلاح های خود را زمین بگذارند.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.