تأثیر سرما روی باتری تلفن همراه

همان‌گونه گرمای زیاد در فصل تابستان می‌‌تواند سبب اختلال در تلفن همراه شود، سرما هم می‌تواند تأثیراتی بر این وسیله الکترونیکی بگذارد اما با رعایت نکاتی می‌توان از نتایج احتمالی آن جلوگیری کرد.

به گزارش اینتیتر به نقل از اطلاعات، همان‌گونه گرمای زیاد در فصل تابستان می‌‌تواند سبب اختلال در تلفن همراه شود، سرما هم می‌تواند تأثیراتی بر این وسیله الکترونیکی بگذارد اما با رعایت نکاتی می‌توان از نتایج احتمالی آن جلوگیری کرد.

در حال حاضر بسیاری از سازنده‌ها، از باتری‌های لیتیوم ـ یونی استفاده می‌‌کنند که با نام‌های باتریLi-ionیاLIB شناخته می‌شود. این باتری‌ها اندازه‌های متنوعی دارند اما بیشتر باتری‌های گوشی‌های هوشمند، در اندازه‌های کوچک و فرم مستطیل هستند؛ در برخی از گوشی‌‌های هوشمند نیز از باتری‌های لیتیوم ـ پلیمری استفاده می‌شود.

درباره نحوه فعالیت باتری‌های لیتیوم ـ یونی به‌طور خلاصه می‌ توان گفت باتری‌های لیتیوم ـ یونی با جابه‌جا کردن یون‌ها بین قطب منفی و مثبت برای شارژ یا تخلیه شارژ کار می‌‌کنند.

هوا یا به‌طور دقیق‌تر دما، می‌تواند در چگونگی جابه‌جایی یون‌ها بین الکترودها مؤثر باشد. اگر هوا بسیار سرد شود، یون‌ها حرکت نمی‌‌کنند و باتری کار نخواهد کرد. البته نکته کلیدی این است برای چنین شرایطی، هوا باید واقعاً خیلی سرد باشد.

فعالیت باتری‌های لیتیوم ـ یونی در دماهای متفاوت بدین ترتیب است که در دمای کمتر از ۴۰درجه سانتی‌گراد زیر صفر، فعالیت باتری متوقف می‌‌شود، در دمای کمتر از ۲۰درجه سانتی‌گراد زیر صفر، درصدی از شارژ باتری‌های لیتیوم ـ یونی تخلیه می‌شود، در دمای بیشتر از صفر درجه سانتی‌گراد، باتری لیتیوم ـ یونی بدون مشکل شارژ خواهد شد، در دمای بیشتر از ۴۵درجه سانتی‌گراد، باید از شارژ کردن باتری‌های لیتیوم ـ یونی پرهیز کرد، در دمای بیشتر از ۶۰درجه سانتی‌گراد نیز باتری لیتیوم ـ یونی شروع به تخلیه شارژ می‌کند.

دمای مناسب برای شارژ باتری‌های لیتیوم‌ ـ یونی بین ۱۰درجه و ۳۰درجه سانتی‌گراد است درحالی‌که میزان شارژ مناسب که باید در باتری ذخیره شده باشد، بین ۴۰تا ۸۰درصد است؛ اگر این توصیه‌ها جدی گرفته شود، می توان اطمینان حاصل کرد عمر باتری افزایش می‌یابد.

علاوه بر موارد ذکر شده باید توجه داشت که باتری‌های لیتیوم‌ ـ یونی گاهی به‌طور خودکار شروع به تخلیه شارژ می‌کنند که این موضوع البته بین تولیدکنندگان مختلف متفاوت است اما معمولاً هر ماه بین ۱.۵تا ۲درصد رخ می‌‌دهد که به دما نیز بستگی دارد و بالأخره متوسط طول عمر یک باتری، بین ۵۰۰تا هزار چرخه است و هر چرخه، زمانی است که باتری به اتمام رسیده و دومرتبه شارژ شده است.

بنابراین بهترین راه برای جلوگیری از خاموش شدن دستگاه این است که آن را از سرد شدن بسیار دور نگه داشت؛ اما اگر این موضوع غیرقابل‌اجتناب است، کارشناسان توصیه می‌‌کنند که گوشی را در یک فضای عایق‌بندی شده یا در جیب قرار داد تا با گرمای بدن تماس داشته باشد.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.