رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

توصیه‌های تغذیه‌ای در ایام روزه داری

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت گفت: در ماه مبارک رمضان پیروی از برنامه غذایی متنوع و متعادل توصیه می‌شود.

به گزارش اینتیتر به نقل از ایلنا، درمان و آموزش و پزشکی، احمد اسماعیل زاده به بیان توصیه‌هایی برای تغذیه در ماه مبارک رمضان پرداخت و گفت: در افرادی که در طول روز فعالیت بیشتری دارند، نوع غذاهایی که در وعده سحری مصرف می‌شود با تامین انرژی و مواد مغذی مورد نیاز بدن نقش مهمی در حفظ کارایی و جلوگیری از کم آبی بدن، ضعف و خستگی دارد.

وی با بیان اینکه مصرف زیاد قند، نمک و چربی موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن می‌شوند. افزود: در وعده غذایی سحر در ایام ماه مبارک رمضان بهتر است از غذاهای کم حجم و غنی از مواد مغذی که کم نمک، کم چرب و کم شیرین هستند استفاده شود. همچنین مقدار مناسبی از سبزی‌های مختلف (سبزی خوردن و سالاد) مصرف شود چراکه سبزی‌ها با دارا بودن مواد مغذی مختلف و آب، علاوه بر تامین ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن، از تشنگی و خشکی گلو جلوگیری می‌کنند.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت تاکید کرد: مصرف مواد غذایی شیرین در وعده سحری توصیه نمی‌شود چون مواد غذایی شیرین با تحریک انسولین و ورود سریع قند خون به داخل سلول‌ها و در نتیجه افت قند خون موجب گرسنگی زودرس می‌شود.

اسماعیل زاده یادآور شد: توصیه می‌شود در وعده سحر، سبزی‌هایی که آب بیشتری دارند و در طول روز از تشنگی و کم آبی بدن جلوگیری می‌کنند مثل کاهو، خیار و گوجه فرنگی مصرف شود. از سوی دیگر نوشیدنی‌های خیلی شیرین مثل نوشابه‌های گازدار، شربت‌ها و چای خیلی شیرین و چای پررنگ هم موجب تشنگی، خشکی دهان و گلو در طول روز می‌شوند بنابراین توصیه بر این است که این نوشیدنی‌ها در وعده سحر مصرف نشوند. چای پررنگ می‌تواند موجب دفع آب بدن وکم آبی در طول روزه داری شود.

وی خاطرنشان کرد: غذاهای پر پروتئین مثل انواع کباب، جوجه کباب، ماهی و غذاهای پرروغن مثل کتلت و کوکو، سوسیس و کالباس، پیتزا، کله پاچه و هم چنین غذاهای چرب و سرخ شده و پر ادویه موجب احساس تشنگی و خشکی دهان در طول روز می‌شوند که بهتر است در وعده سحر مصرف نشوند. به طور کلی غذاهای ساده و سبک مثل انواع پلو و خورشت در حجم کم برای وعده سحر می‌تواند مناسب باشد.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.