جلوگیری از مصرف مازوت در نیروگاه شازند به یک مطالبه عمومی در استان مرکزی تبدیل شده است

معاون عمرانی استاندار مرکزی گفت: جلوگیری یا کاهش مصرف مازوت در نیروگاه شازند به یک مطالبه عمومی در استان مرکزی تبدیل شده است.

به گزارش اینتیتر به نقل از تسنیم، علی اکبر اسدی عصر امروز در نشست کارگروه کاهش آلودگی هوای اراک با اشاره به تاکیدات سیستم قضایی، اداری و دانشگاهی مبنی بر جلوگیری یا کاهش مصرف مازوت در نیروگاه حرارتی شازند، اظهار داشت: جلوگیری یا کاهش مصرف مازوت در نیروگاه حرارتی شازند به یک مطالبه در استان تبدیل شده و تاکنون چندین مکاتبه با مجاری مختلف انجام شده تا این مطالبه مردم اراک و شازند محقق شود.

وی افزود: نباید تمام تمرکز به سمت مازوت سوزی جلب شود، بلکه باید باقی مسائل و موارد آلاینده همچون آلایندگی پتروشیمی و پالایشگاه، معاینه فنی و جریمه صنایع آلاینده را مدنظر داشت، قرار گرفتن یک واحد از نیروگاه در شرایط اورهال نیز اتفاقی مثبت است و از هیچ کوششی دریغ نشده است، مصوبه شورای عالی امنیت ملی در واقع به مانند قانون است ولی باید از متن مصوبه و ظرفیت‌ها به نفع استان استفاده شود.

سرپرست معاونت عمرانی استانداری مرکزی تصریح کرد: براساس بررسی‌های انجام شده در سال ۹۶ نیز ۴۳ درصد سهم آلودگی هوای اراک ناشی از وسایل نقلیه و خودرویی است و نباید این سهم نادیده گرفته شود، در کل استان با توجه به درجه هوا ۲۱ میلیون مترمکعب گاز صرف می‌شود که روزانه ۷ میلیون مترمکعب گاز در بخش خانگی و ۴.۵ میلیون متر مکعب در بخش صنایع مصرف می‌شود.

اسدی ادامه داد: اگر چهار واحد نیروگاه فعال باشد روزی ۸ میلیون مترمکعب گاز نیاز است و در واقع مصرف روزانه نیروگاه برابر با مصرف خانگی است و برای جلوگیری از مصرف مازوت در نیروگاه باید مصرف خانگی به شدت کاهش پیدا کند و صرفه جویی قابل ملاحظه‌ای در بخش خانگی وجود داشته باشد.

وی با اشاره به افزایش مصرف گاز در کشور نسبت به پنج سال گذشته گفت: افزایش مصرف گاز موجب ناترازی شده است و سبب شد که مصرف سوخت نیروگاه، مازوت باشد، استاندار مرکزی همواره این مسائل را با جدیت مدنظر داشته اما برخی از مسائل از اختیار استان خارج است و زمانی که حجم مشخصی از انرژی از جمله گاز در اختیار داریم، باید براساس این حجم مشخص، شرایط را مدیریت کرد و چاره ای جز این امر نخواهد بود.

هیچ تمایلی به استفاده از مازوت نداریم

عبدالرضا تقوی، مدیرعامل تولید نیروی برق منطقه مرکزی نیز در این نشست اظهار داشت: مازوت سوزی در نیروگاه حرارتی شازند از بیستم آذرماه آغاز شده در حالی که پیش از آن نیز اراک درگیر آلودگی هوا بوده است. آلایندگی نیروگاه شازند امری پذیرفتنی است، اما نباید تمام آلودگی هوای اراک را به نیروگاه ربط دهیم چراکه تصمیم گیری‌ها را دچار اشتباه می‌کند.

وی افزود: امسال همکاری بسیار زیادی در راستای کاهش آلایندگی انجام گرفت و مقرر شد اورهال واحد ۴ از ابتدای مهرماه شروع و تا آخر اسفندماه نیز ادامه داشته باشد و مازوت سوزی نیز نسبت به سال گذشته یک ماه به تعویق افتاد و به مدت ۱۲۰ روز انجام می‌شود به طوری که اورهال این واحد کاهش ۲۵ درصدی مازوت را در نیروگاه شازند را به همراه داشته‌ است.

مدیرعامل تولید نیروی برق منطقه مرکزی تصریح کرد: همچنین پایش آنلاین دودکش های نیروگاه در دستور کار قرار گرفته و قرارداد ۱۰۰ میلیارد ریالی آن منعقد شده و در حال تجهیز کارگاه هستیم، از بیستم آذرماه تامین سوخت گاز نیروگاه متوقف شد، هرچند که خواهان مصرف گاز هستیم چراکه مازوت با ۲.۵ تا ۳ درصد گوگرد تمام تجهیزات و اورهال را تحت تاثیر قرار داده و استهلاک را تا ۵۰ درصد افزایش می‌دهد.

تقوی بیان کرد: هیچ تمایلی به استفاده از مازوت نداریم چراکه پایه سوخت نیروگاه گاز است، هر یک از واحدهای نیروگاه شازند در شبانه روز یک میلیون و ۷۰۰ هزار لیتر مازوت مصرف می‌کنند و روزانه ۵ میلیون و ۱۰۰ هزار لیتر مازوت استفاده می‌شود.

مصرف گاز نیروگاه شازند اراک معادل مصرف بخش خانگی استان مرکزی است

مهدی کمال آبادی، مدیرعامل شرکت گاز استان مرکزی نیز در این نشست اظهار داشت: ۲۰ تا ۲۱ میلیون متر مکعب گاز در استان مرکزی مصرف می‌شود که یک سوم آن توسط نیروگاه شازند مصرف می‌شود مصرف گاز نیروگاه شازند اراک معادل مصرف بخش خانگی استان مرکزی است.

مدیرعامل شرکت گاز استان مرکزی افزود: هفت میلیون متر مکعب گاز در بخش خانگی و ۴.۵ میلیون متر مکعب در بخش صنعت به جز نیروگاه مصرف می‌شود و کاهش مصرف مازوت در نیروگاه شازند نیازمند صرفه جویی در بخش خانگی است.

اگر مازوت سوزی نیروگاه نبود، شاید هوای اراک شب گذشته به شرایط پاک می‌رسید

غلامرضا مرادی، مسئول واحد پیش بینی هواشناسی استان مرکزی اظهار داشت: جریان وزش باد تا عصر روز گذشته به سمت اراک نبود، اما از اوایل شب گذشت باد به سمت اراک جریان گرفت و تمام آلاینده‌های نیروگاه عملا در هوای اراک تخلیه شد و سنجنده ها نیز افزایش آلاینده‌ها را به نمایش گذاشتند.

وی افزود: اگر مازوت سوزی نیروگاه نبود، شاید وضعیت هوای اراک در شب گذشته به شرایط پاک می‌رسید، یک مشکل که در اراک وجود دارد و شب گذشته خود را نشان داد این است که نیروگاه و همه منابع آلاینده منطقه شازند مستقیما در هوای اراک تاثیرگذار هستند و همین که این آلودگی وارد دشت اراک شود، در تمام مناطق توزیع می‌شود و این امر ضرورت مکانیابی درست صنایع را بیش از هر زمان دیگری نشان می‌دهد.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. مسعود می گوید

    سلام آلودگیش مال ما اراکیهاست ،اسمش مال شازندیهاوسودش مال تهرانیها

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.