حرفهای وزیر ارتباطات، آدم را یاد قصه آلیس در سرزمین عحایب می اندازد

افزایش ۸۰برابری سرعت اینترنت، جدیدترین اظهارنظر وزیر ارتباطات است که امید داده کاربرها می‌توانند با امکانات بیشتری در اینترنت فعالیت کنند.

به گزارش اینتیتر به نقل از هم میهن، این درحالی‌است که کاربران شبکه‌های اجتماعی مدت‌هاست با فیلترینگ گسترده دست‌وپنجه نرم می‌کنند و عملاً هر سایت و پلتفرم خارجی، بدون روشن‌بودن فیلترشکن در دسترس نیست. افزایش ۸۰برابری سرعت اینترنت صرفاً برای سایت‌های داخلی؟ همچنین پرتاب فضانورد ایرانی به فضا، دیگر موضوعی است که او مطرح کرد.

حامد بیدی، مدیرعامل پلتفرم کارزار درخصوص ادعای وزیر ارتباطات گفت: «مهمترین مسئله‌ای که باید در موردش صحبت کنیم این است که چیزی که ما از آن استفاده می‌کنیم، تقریباً شباهتی به اینترنت ندارد. بسیاری از پلتفرم‌ها و شبکه‌های اجتماعی قابل استفاده در دنیا، در کشور ما فیلتر هستند. همان نیمچه سایت‌هایی که وجود دارند نیز با اختلالات بسیاری همراه است. آن موضوعی که آقای زارع‌پور مبنی بر ۸۰برابر سرعت اینترنت اشاره کرد، درواقع منظور ایشان به شبکه ملی اطلاعات برمی‌گردد. سایت‌های داخلی صرفاً افزایش سرعت خواهند داشت.»

بیدی در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: «شاید با تخصیص بودجه ۸۰برابر شدن سرعت در شبکه ملی اطلاعات، شدنی باشد اما اراده حاکمیت این است که نسبت به شبکه ملی اطلاعات، توجه بیشتری شود. به این موضوع باید توجه کنیم که اینترنت فقط به‌عنوان یکی از سرویس‌هایی است که روی شبکه ملی اطلاعات در اختیار کاربران قرار گرفته است.»

بعد از مطرح‌شدن افزایش ۸۰برابری اینترنت، ادعای دیگر وزیر ارتباطات از قبلی هم کمی عجیب‌تر بود. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: کپسول زیستی، کپسولی برای اعزام فضانورد به فضا برای انجام تحقیق فضایی است، البته اکنون در مراحل اولیه هستیم تا بتوانیم در پنج‌سال آینده به‌سمت اعزام فضانورد ایرانی به فضا، پیش برویم.

پژمان نوروزی، طراح فضاهای علمی و مدرس نجوم ، پیرامون ادعای وزیر ارتباطات مبنی بر فرستادن فضانورد ایرانی به فضا تا ۵سال آینده گفت: «براساس سابقه‌ اظهارنظر برخی از مسئولان که گاهی علمی نیست، اگر بخواهیم تحلیل کنیم چنین موضوعی ازسوی وزیر ارتباطات می‌تواند یک بلوف باشد اما نکته مهم این است که مطرح‌کردن جمله‌هایی چون «فرستادن فضانورد ایرانی به فضا» باتوجه به اینکه به صورت دقیق و با جزئیات مطرح و بیان نشده، بی‌معنی است. چراکه به‌صورت دقیق اعلام نشده فرستادن انسان به فضا یعنی چه؟ صرفاً قرار است انسان را سوار کپسول کنیم و از مرز ۱۰۰کیلومتری سطح زمین بالاتر بفرستیم؟ یا قرار است اتفاق دیگری رخ دهد؟ چنین ادعاهایی باید دقیق و تحلیلی باشد تا بتوان درموردش صحبت کرد.»

پژمان نوروزی در بخش دیگری از توضیحاتش گفت: «هر دولتی باید یک نقشه‌راه بزرگ داشته باشد که براساس آن الگو قدم بردارد. مشابه کاری که کشور هندوستان انجام می‌دهد. دولت هند اصلاً کاری ندارد چه موضوعی در دنیا ترند می‌شود بلکه براساس برنامه خودش و براساس نقشه راهی که ترسیم کرده، کار را پیش می‌برد. آنچه ما در سال‌های گذشته در ایران مشاهده کردیم، ثابت می‌کند اصلاً نقشه راه وجود ندارد. مثل داستان آلیس در سرزمین عجایب که خرگوشی از آلیس پرسید کجا می‌روی؟ آلیس گفت، مسیرش مشخص نیست. خرگوش هم گفت، پس از هر سمت و مسیری بروی، درست است چراکه هدف مشخصی نداری.»

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.