خالق «باربی» یک کودک کار بود! | عروسک باربی چگونه جان گرفت؟

باربی همواره چیزی بیش از یک عروسک بوده است. از رسوخش به زبان‌ها و فرهنگ‌های مختلف بگیرید تا همان فیلم سینمایی که ۲۰۲۳ ساخته شد. باربی مدت‌هاست که دیگر نام دختر تولیدکننده این عروسک نیست؛ اما زمانی بود که مادر و فرزندی تصمیم گرفتند به تقلید از نام باربارا، عروسکی بسازند و نامش را بگذارند: باربی.

به گزارش اینتیتر به نقل از اقتصادنیوز، باربی همواره چیزی بیش از یک عروسک بوده است. از رسوخش به زبان‌ها و فرهنگ‌های مختلف بگیرید تا همان فیلم سینمایی که ۲۰۲۳ ساخته شد. باربی مدت‌هاست که دیگر نام دختر تولیدکننده این عروسک نیست؛ اما زمانی بود که مادر و فرزندی تصمیم گرفتند به تقلید از نام باربارا، عروسکی بسازند و نامش را بگذارند: باربی.

عروسک‌ها از زمان ماقبل تاریخ بخشی از زندگی انسان بوده‌اند و در ادعایی بزرگ‌تر تاریخ ارتباط انسان با اشیا را عروسک‌های سنگی و چوبی می‌ساختند؛ اما ایده تولید عروسک پلاستیکی به شکل امروزی از بعد از جنگ جهانی دوم شروع شد. دقیقاً در سال ۱۹۴۵ روث هندلر، به همراه همسرش، الیوت، شرکت اسباب‌بازی‌سازی مَتِل را در پارکینگ خانه‌ای در کالیفرنیای جنوبی تاسیس کرد. شاید آن زمان هیچ‌کدام از آن دو نفر فکر نمی‌کردند؛ که روزی ارزش شرکتشان به حدود هفت میلیارد دلار برسد.

زندگینامه

روث هندلر فرزند جنگ جهانی اول بود. او در ۱۹۱۶ در خانواده مهاجران یهودی-لهستانی به دنیا آمد. روث دهمین و کوچک‌ترین فرزند خانواده بود و از شش‌ماهگی با سرپرستی خواهرش بزرگ شد. کار کردن در سن کم به او هم جسارت داد، هم نگاه اقتصادی! روث در ۱۷سالگی در دانشکده هنر عاشق الیوت شد و شش سال بعد از این تاریخ با هم ازدواج کردند و به کالیفرنیا بازگشتند.

از قاب عکس به عروسک

شرکت متل در ابتدای تاسیس قاب عکس می‌فروخت. دو سال پس از تاسیس تغییر کاربری داد و وارد حوزه عروسک شد. سال ۱۹۵۹ برای اولین‌بار باربی را تولید کرد و سال ۱۹۶۰ چتی کتی معروف را روانه بازار کرد و با این دو محصول، چنان انقلابی در بازار به وجود آورد که سه سال بعد از سال ۱۹۶۰، سهامش در بورس نیویورک عرضه شد. همه این دستاوردها مدیون طراحی و تولید باربی بود. تولیدی مناقشه‌برانگیز! چرا که تا پیش از سال ۱۹۵۹ دست‌کم در آمریکا کسی فکر نمی‌کرد که تولید عروسکی که شبیه انسان‌های بالغ است، برای کودکان جذاب باشد. اما چند اتفاق باعث شد که عزم هندلر برای تولید باربی جزم شود.

جرقه تولید باربی

به گفته خود روث هندلر جرقه‌های اصلی تولید باربی زمانی به ذهنش رسید که دخترش باربارا و دوستانش با عروسک‌های کاغذی بازی می‌کردند و در سناریوی بازی، خودشان را جای آن عروسک‌های کاغذی می‌گذاشتند. این جان‌بخشی به یک کاغذ و تمایل کودکان به انجام اعمال بزرگسالانه توجه روث را برانگیخت. اما گویی روث هربار که…

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.