دستگاه یو پی اس

کسب‌وکارهای معدودی هستند که ممکن است به جریان برق نیاز نداشته باشند ولی امروزه بیش از ۹۹ درصد آن‌ها به جریان برق نیاز دارند و قطع برق می‌تواند ضررهای مال زیادی به آن‌ها وارد کند.

به گزارش اینتیتر، یو پی اس یا ups نوعی باتری است که به عنوان برق اضطراری استفاده می‌شود. باتری یو پی اس هنگامی که برق قطع می‌شود یا ولتاژ آن پایین‌تر از حد لازم است فعال می‌شود. این دستگاه‌ها با توجه به هدفی که دارند، در ظرفیت‌های مختلفی تولید می‌شوند. در بعضی از موارد مثل دوربین مداربسته، ممکن است نیاز باشد تا برق اضطراری برای چند ساعت کار کند؛ اما در بعضی از موارد مثل دیتا سنترهای بزرگ تنها نیاز است تا دستگاه یو پی اس چند دقیقه برق رسانی کند تا ژنراتورهای برق شروع به کار کنند.

 

همچنین می‌شود این سیستم‌ها را طوری برنامه ریزی کرد که در صورت تمام شدن باتری، به سرورها اطلاع بدهد تا کار خود را متوقف کنند و به نوبت خاموش شوند. یک محافظ ولتاژ از سیستم در برابر شک‌های الکتریکی محافظت می‌کند. اما یک باتری یو پی اس کامپیوترها را هنگام قطعی برق روشن نگه می‌دارد. این دستگاه‌ها معمولاً از سیستم در برابر شُک‌های الکتریکی محافظت می‌کنند اما فقط مدل‌های خاصی از تنظیم ولتاژ پشتیبانی می‌کنند.

توپولوژی یو پی اس‌ها

توپولوژی‌های هر دستگاه نشان دهنده سطح محافظت آن است. مثلاً برق اضطراری یک سرور حتماً یکی از این مدل‌ها است.

دستگاه یو پی اس

Offline ups

این دستگاه‌ها یکی از متداول‌ترین سیستم‌های برق اضطراری است. نحوه کار آن به این صورت است که در حالت عادی انرژی را از منبع برق جریان مستقیم ac که همان جریان شهری است می‌گیرد و با آن برق مجموعه را تأمین می‌کند. اما بلافاصله پس از اینکه متوجه قطع جریان، افزایش  یا کاهش ولتاژ برق شود، روی باتری یو پی اس سوئیچ می‌کند. این مدل باتری‌ها برای سیستم‌های کامپیوتری سطح پایینی مثل دستگاه POS و سیستم‌های امنیتی مناسب است.

line interactive

این مدل از یو پی اس‌ها سیستم را از نوسانات برق مثل افزایش یا کاهش ولتاژ بدون استفاده از باتری محافظت می‌کند. این دستگاه‌ها یک تبدیل کننده دارند که به صورت اتوماتیک جریان‌های ضعیف و قوی را بدون باتری تنظیم می‌کند. این دستگاه برای کامپیوترهای رومیزی، سیستم‌های گیمینگ، تجهیزات سالن تئاتر، لوازم شبکه و سرورهای پایین تا میان‌رده مناسب است.

Online ups

یو پی اس‌های آنلاین یکی از پیشرفته‌ترین و گران‌ترین این دستگاه‌ها است. در این مدل، اینورتر دائماً در حال تولید انرژی پاک از سوی باتری است و تجهیزات کامپیوتری هیچگاه به جریان برق مستقیم وصل نمی‌شوند. این دستگاه برق AC ورودی را به برق DC تبدیل کرده و سپس دوباره آن را به AC تبدیل می‌کند. این نوع باتری‌ها با تکنولوژی که دارند، برق DC صددرصد ایزوله و محافظت شده تولید می‌کنند. همچنین زمان انتقال این دستگاه‌ها برابر صفر است. چرا که هیچ‌وقت نیازی به سوئیچ روی برق DC ندارند. این دستگاه‌ها وظیفه محافظت از تجهیزات حساس کامپیوتری، دیتاسنترها، سرورهای سطح بالا، مراکز بزرگ مخابراتی و تجهیزات ذخیره‌سازی و تجهیزات پیشرفته شبکه را در برابر قطع برق، جریان برق ضعیف و قوی، افزایش و کاهش ولتاژ، جریان‌های بالا و شدید، نویز فرکانس و تغییر فرکانس را دارند. البته این دستگاه‌ها دارای فن هستند و برای حذف صدای آن‌ها می‌توانید محل جداگانه‌ای را برای آن در نظر بگیرید.

عوامل تأثیرگذار در قیمت دستگاه یو پی اس

باتری‌های برق اضطراری، بسته به نوع توپولوژی که دارند قیمتشان فرق می‌کند. مثلاً قیمت دستگاه یو پی اس ماژولار بیشتر از سیستم‌های سنتی مبتنی بر ترانسفورماتور (مبدل) است. البته ممکن است سیستم‌های سنتی قیمت خرید پایین‌تری نسبت به نوع ماژولار داشته باشند اما بعضی از فاکتورها هستند که می‌توانند هزینه‌ها را افزایش دهند. مثلاً باتری‌هایی که بر اساس مبدل کار می‌کنند، بزرگ‌تر و سنگین‌تر از نوع ماژولار هستند و هزینه‌های انتقال و نصب بیشتری دارند. این نوع باتری‌ها به خاطر حجم بیشترشان، فضای بیشتری را اشغال می‌کنند. در عوض این فضا می‌تواند برای رک‌های سرور استفاده شود که درآمدزا هستند. همچنین این باتری‌ها به علت ارزان قیمت بودنشان گرمای بیشتری تولید می‌کنند که هزینه‌های سرمایش سرور روم را افزایش می‌دهد. البته باید ذکر کنم که این موضوع کاملاً بستگی به مورد استفاده شما دارد. اگر قرار است برای موارد گران قیمتی مثل سرورهای پردازشی و رده‌بالا استفاده کنید، استفاده از یو پی اس ماژولار و مدرن‌تر برای شما ارزان‌تر تمام می‌شود. اما اگر کاربرد چندان خاص و پیشرفته‌ای ندارید می‌توانید از باتری‌های ارزان‌تر استفاده کنید.

دستگاه یو پی اس

جریان خروجی سینوسی

خروجی این دستگاه‌ها بسته به مدل آن می‌تواند سینوسی یا شبیه‌سازی‌شده باشد. جریان سینوسی، باکیفیت‌ترین نوع خروجی است. جریان برق سینوسی همان جریان متناوب برق شهری است که به صورت یکنواخت، منظم و صاف تحویل سیستم داده می‌شود. ممکن است که با خود بگویید پس چرا از برق شهری معمولی استفاده نمی‌شود؟ مگر همان ویژگی‌ها را ندارد؟ بله برق شهری همین ویژگی‌ها را دارد اما به خاطر نوسانات ولتاژ برق ممکن است که به دستگاه‌های کامپیوتری حساسی مثل سرورها آسیب برسد یا در اثر قطع برق به صورت ناگهانی خاموش شوند. این کار برای تجهیزات کامپیوتری بسیار مضر است و می‌تواند باعث خسارات مالی هنگفتی شود. همچنین این دستگاه‌ها تضمین می‌کنند که تجهیزات کامپیوتری حساسی که به آن‌ها متصل هستند هنگام سوئیچ از برق شهری به برق باطری خاموش نمی‌شوند.

جریان خروجی سینوسی شبیه‌سازی‌شده

این دستگاه‌ها همان‌طور که از نامش پیداست، یک جریان برق خروجی شبیه به جریان سینوسی تولید می‌کند. این دستگاه با تولید یک پالس الکتریکی، سعی در ایجاد جریان برق سینوسی می‌کند تا بتواند انرژی باتری را تأمین کند و برق ارزشمند باتری را برای قطعاتی که به جریان سینوسی نیاز ندارند نگه دارد. تکنولوژی که برای ساخت این گونه باتری‌ها به کار می‌رود ارزان‌تر از مدل قبلی است و در باتری‌های یو پی اس استندبای و لاین اینترکتیو به کار می‌رود.

بهترین فروشگاه برای خرید UPS

فروشگاه اینترنتی رسام یو پی اس، تخصصی‌ترین مرکز فروش و تعمیر UPS در ایران است. این شرکت در سایت خود یعنی https://rasamups.com محصولاتی مثل یو پی اس‌های ایرانی و خارجی، باتری آن، استابلایزر به فروش می‌رساند و تعمیرات این دستگاه‌ها را انجام می‌دهد.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.