رهاسازی بزرگترین گونه شاهین ایران در طبیعت سبزوار

رییس اداره حفاظت محیط زیست سبزوار گفت: یک بهله پرنده شکاری “بالابان” آسیب دیده، پس از گذراندن مراحل درمانی و بازیابی سلامت، در زیستگاه طبیعی خود در این شهرستان رهاسازی شد.

به گزارش اینتیتر به نقل از دس خراسان، محمدرضا بسملی اظهار کرد:‌ این پرنده شکاری، هنگامی که هنوز جوجه بود از لانه دزدیده شده و دچار مشکلات و عوارضی چون “بامبل فوت گرید ۳”، درگیری مزمن ریوی و عدم آموزش پذیری شده بود.
رییس اداره حفاظت محیط زیست سبزوار افزود:‌ این پرنده که توسط سازمان مردم‌نهاد زیست محیطی همیاری، تحقیقاتی و بازپروری حیات وحش حکیم سبزواری تحویل گرفته شده و زیر مراقبت قرار گرفته بود،‌ در مدت پنج ماه با درمان عوارض پاتولوژیک و برنامه آموزشی و طبله کشی، آمادگی لازم برای زیست در طبیعت را به دست آورده بود.

وی گفت:‌ معمولا جوجه پرندگان شکاری وقتی از لانه برداشته شوند، تلف شده و به طبیعت برنمی‌گردند؛ اما درمان و بازگرداندن این بالابان به طبیعت، در نوع خود یک اقدام کم نظیر و بسیار ارزشمند به شمار می‌رود.

بسملی اضافه کرد:‌ بالابان (saker falcon)، بزرگترین شاهین ایران است که در فهرست قرمز اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت(IUCN) و در شمار گونه‌های در خطر انقراض قرار دارد، توسط قاچاقچیان پرنده و سودجویان زنده گیری و به کشورهای حوزه خلیج فارس قاچاق می‌شود و تخریب زیستگاه و کاهش طعمه، از دیگر علل کاهش جمعیت این گونه است.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.