رهبری ۲۰ ساله پوتین به زودی به پایان می‌رسد | جانشین قدرتمند و پرنفوذ کیست؟

یک جاسوس سابق ام‌آی‌سیکس ادعا کرد که سلطنت ۲۰ ساله و مشت آهنین ولادیمیر پوتین ظرف یک سال به پایان خواهد رسید.

به گزارش اینتیتر به نقل از خبرآنلاین، کریستوفر استیل جاسوس سابق ام آی سیکس معتقد است که غرب باید «برای پایان دوره پوتین آماده شود».

او معتقد است پس از دو دهه قدرت، به نظر می رسد که کنترل غیرقابل انکار پوتین بر روسیه پس از شورش واگنر و جنگ فاجعه بار اوکراین به پایان رسیده است.

پس از شورش یوگنی پریگوژین، کارشناسان هشدار داده‌اند که «عنکبوت‌های سمی» کرملین برای خون بیرون آمده‌اند.

استیل با طرح سناریوهای احتمالی پیشنهاد کرد که پوتین می تواند توسط شورشیان داخلی – یا با توطئه ای از خارج از روسیه ترور شود که آن را بدترین سناریوی ممکن برای غرب تلقی کرد.

اما استیل همچنین به گمانه زنی ها درباره بیماری پوتین اشاره کرد و گفت که پوتین ممکن است به طور ناگهانی بر اثر بیماری بمیرد.

استیل افزود: رهبر ممکن است با شورش مسلحانه برکنار شود یا حتی تصمیم بگیرد که زمان آن فرا رسیده است که در انتخابات بعدی مارس ۲۰۲۴ کناره گیری کند.

اما او توضیح داد که محتمل ترین پایان برای پوتین حرکت “خشونت آمیز” برای کشتن یا سرنگونی او خواهد بود که در این صورت ماجرا به نفع الیگارش ها و یا مقام های امنیتی رقم خواهد خورد.اما [این] کسی است که از جنگ فاصله گرفته و آماده مذاکره با غرب برای پایان دادن به آن است.»

استیل گفت که الکساندر بورتنیکوف، مدیر FSB یا همان سرویس امنیت فدرال روسیه می تواند یکی از پیشتازان برای گرفتن قدرت از پوتین باشد.

بورتنیکوف مدیر فعلی FSB روسیه است و او را به یکی از قدرتمندترین افراد روسیه و به عنوان یکی از اعضای با نفوذ حلقه داخلی پوتین تبدیل کرده است.

مانند پوتین، او افسر سابق کا گ ب است و اولین بار با پوتین در دهه ۱۹۷۰ زمانی که در لنینگراد – سنت پترزبورگ کنونی – مستقر بودند،با هم ملاقات کردند.

گفته می‌شود که از زمانی که در سال ۲۰۰۸ به نقش قدرتمندی دست یافت، سرویس امنیت فدرال را به “شمشیر مجازات” رژیم پوتین تبدیل کرد.

به گفته مرکز Dossier، این سازمان هم مغز و هم قلب دولت پوتین است و مانند یک “دولت در دولت” رفتار می کند.

مدت کوتاهی پس از انتصاب پوتین به عنوان رئیس جمهور موقت، بورتنیکوف برای اولین بار به ریاست سرویس امنیت اقتصادی روسیه منصوب شد که از قدرت و اهرم بسیار زیادی برخوردار بود.

او همچنین یکی از معدود افرادی است که در روسیه موفق به کسب درجه ژنرال ارتش شده است.

در سال ۲۰۰۶ ادعا شد که بورتنیکوف در عملیات ترور الکساندر لیتویننکو شرکت داشته است.

اما استیل گفت پوتین می تواند از دیمیتری پاتروشف، پسر دبیر شورای امنیت روسیه یا الکسی دیومین به عنوان رهبر بعدی روسیه حمایت کند.

استیل افزود: «اما حداقل غرب با یک رهبر روسیه روبرو خواهد شد که ثابت نکرده است غیرقابل اعتماد، دروغگو است و به جنایات جنگی متهم نشده است».

او تصریح کرد: من فکر می کنم در حال حاضر در میان افراد کلیدی در رهبری نارضایتی واقعی وجود دارد. نه فقط در نیروهای مسلح که ژنرال ها آشکارا از پوتین و کرملین به خاطر حمایت از جنگ انتقاد کرده اند – که بی سابقه است – بلکه به طور کلی تر ایده مسیر روسیه در حال حاضر: یعنی رئیس جمهوری که به خاطر جنایات جنگی تحت تعقیب قرار گرفته و اقتصاد روسیه را در مسیری خاص هدایت می کند.”

در همین حال استیون ال هال،رئیس سابق اطلاعات سیا، گفت که نخبگان نظامی روسیه یک “تهدید واقعی” برای پوتین هستند. او سال گذشته به واشنگتن پست گفت: «مردانی مانند پاتروشف و بورتنیکوف نه تنها قدرت سختی دارند، بلکه می‌دانند چگونه از آن استفاده کنند و تمایل دارند این کار را انجام دهند. ” سیلوویکی مایل است از این ترکیب مرگبار قدرت سخت و پنهان کاری در زمانی که تهدیدی جدی برای نظام تمامیت خواه روسیه پدیدار می شود، استفاده کند.” سیلوویکی به روسی به “افراد زور” یا “مردان قوی” ترجمه می شود – اصطلاحی که به پرسنل نظامی سابق که اکنون در سمت های سیاسی هستند داده می شود. آنها می دانند که چگونه تحت رادار پوتین کار کنند، زیرا آنها مسئول خود رادار هستند.

و اگرچه منطقی است که فرض کنیم پوتین ابزاری برای نظارت بر سیلوویکی ها دارد، اما با توجه به سایر مسائل موجود، نمی تواند اقدامات آنها را به طور مداوم و با دقت زیاد دنبال کند.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.