فصل بهار مراقب حیات وحش باشیم

رییس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش اداره کل حفاظت محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه ۴۳۳ گونه جانوری حیات وحش در استان شناسایی شده است، گفت: فصل بهار فصل رویش و زایش گونه‌های گیاهی و جانوری است و باید برای مراقبت و حفاظت ازاین گونه‌ها اقدام شود.

به گزارش اینتیتر به نقل از ایرنا، فهیمه اسلامی افزود: گردشگران، طبیعت‌گردان و تفرج کنندگان باید در این فصل نسبت به مراقبت و حفاظت از این گونه‌ها اقدام کنند، تا کمترین آسیبی به این گونه‌ها وارد شود.

وی اظهار داشت: با گرم شدن هوا و به مناسبت تعطیلات نوروزی، مردم دل به دامن طبیعت در مناطق آزاد و مناطق حفاظت‌شده می‌روند و برخی از مردم به دلیل نداشتن آگاهی نسبت به نقش مهم طبیعت و حیات وحش در زندگی همه زیست‌مندان به خصوص زندگی انسان‌ها، گیاهان و جانوران، برخورد مناسبی با حیات وحش و زیستگاه‌های طبیعی استان ندارند و این مساله آسیب جدی به حیات وحش و گونه‌های گیاهی و جانوری وارد می‌کند.

به گفته وی، برخی از گردشگران بدون توجه به طبیعت با خودروهای خود وارد عرصه‌های ملی و مناطق حفاظت شده می‌شوند و این امر باعث تخریب پوشش گیاهی و از بین رفتن گونه‌های گیاهی و برخی مواقع گونه‌های جانوری می‌شود.

توصیه‌های زیست محیطی برای حفاظت از گونه‌های گیاهی و جانوری

اسلامی افزود: تا پایان اردیبهشت‌ماه فصل زادآوری حیات وحش است و باید برای حفظ امنیت و آرامش حیات وحش طبیعت‌گردی، آگاهانه باشد و با توجه به توصیه‌های محیط‌زیست از ایجاد هرگونه سرو صدا در مناطق حفاظت شده خودداری و همچنین از ورود خودرو به این مناطق و همچنین مناطق آزاد جلوگیری شود.

وی گفت: گردشگران و جوامع محلی در صورت مشاهده نوزادان حیوانات در طبیعت از برداشتن و انتقال آنها به خارج عرصه و یا تحویلدادن به کارکنان محیط زیست خودداری و محل را ترک کنند، ممکن است حیوانات با شنیدن بوی انسان وحشت کند و سراغ لانه و فرزند خود نیایند که این مساله می‌تواند باعث تلف شدن نوزاد آنان در لانه شود.

وی افزود: ترک زیست‌بوم از سوی حیوانات، مهاجرت آنان به محل زندگی جانوران دیگر ، جنگ برسر محل استقرار و در نهایت امکان آسیب رسیدن به گونه‌های حیات وحش میزبان یا مهاجر، از پیامدهای نزدیک شدن شهروندان به خانه جانوران در طبیعت است.

رییس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش اداره کل حفاظت محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری افزود: تخریب زیستگاه‌های حیات وحش مهمترین عامل نابودی و انقراض حیات وحش است و از بین بردن امنیت وحوش در فصل بهار، باعث ایجاد صدمه به جمعیت این گونه‌ها می‌شود.

به گفته وی، شکار، زنده‌گیری و تیراندازی در این فصل به هیچ وجه نباید انجام شود و از بین بردن تخم پرندگان و همچنین نوزاد پستانداران و تیراندازی از داخل اتومبیل از فاصله ۵۰ متری حریم جاده ممنوع است.

اسلامی افزود: مردم در صورتی که نوزاد حیات وحش و یا جوجه پرنده را مشاهده کردند،به آن گونه دست نزنند، چون مادر نوزاد را رها نمی‌کند و برای تغذیه دور شده و باز می‌گردد، دور کردن و جدا کردن نوزاد حیات وحش به منزله حذف آن گونه از طبیعت است.

به گفته وی، ورود خودرو به مناطق حفاظت شده و همچنین مناطق آزاد، علاوه بر آسیب‌زدن به حیات‌وحش باعث له شدن گونه‌های گیاهی که در حال بذردهی و گل دهی هستند نیز خسارت وارد می‌شود.

وی اظهار داشت: لگدمال کردن گیاهان در مناطق و همچنین چیدن گونه‌های نادر از جمله لاله واژگون یک مساله بسیار مخرب است که باعث ازبین رفتن پوشش گیاهی و عریان شدن عرصه می‌شود.

اسلامی افزود: تخریب پوشش گیاهی باعث افزایش فرسایش خاک و کاهش ظرفیت نگهداری آب در خاک شده و میزان آب‌های زیرزمینی را کاهش می‌دهد.

وی با اشاره به وجود تالاب بین‌المللی چغاخور و گندمان و حضور گردشگران در حاشیه این تالاب‌ها اظهار داشت: در ایام نوروز از آلوده کردن آب رودخانه‌ها، دریاچه‌ها و چشمه‌ها و همچنین حاشیه تالاب‌ها به واسطه زباله پرهیز شود.

اسلامی درادامه با اشاره به اینکه هر گونه خرید و فروش حیات وحش ممنوع است، گفت: با متخلفان در این حوزه و همچنین تخریب کنندگان محیط زیست برخورد خواهد شد.

وی از مردم خواست تا سبزه‌های عید و همچنین ماهی قرمز خریداری شده را در روز سیزدهم فروردین‌ماه در طبیعت و به خصوص در آبها رها نکنند که این مساله آسیب جدی به محیط زیست و منابع آبی وارد می‌کند.

اسلامی افزود: رهاکردن ماهی قرمز در منابع آبی، روخانه‌ها و چشمه‌ها به دلیل اینکه این گونه ماهی، به ماهی‌های بومی آسیب می‌زند و قلمرو آنها را تخریب می‌کند و به دلیل گوشتخوار بودن از نوزاد سایر ماهی‌ها نیز تغذیه می‌کند.

۱۵ درصد مساحت چهارمحال و بختیاری جزء مناطق چهارگانه تحت مدیریت حفاظت محیط زیست استان قرار دارد که ۹ منطقه تحت مدیریت محیط زیست استان شامل ۶ منطقه حفاظت شده، یک اثر طبیعی ملی، یک پناهگاه حیات وحش و یک پارک ملی است.

در استان چهارمحال و بختیاری ۴۳۳ گونه جانوری و یکهزار و ۳۶۰ گونه گیاهی شناسایی شده است.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.