قیمت دلار در شب یلدا و عید کریسمس چند می شود؟

قیمت دلار روز گذشته با نوسان محدودی افزایشی شد. از ابتدای هفته این اسکناس یک روز در میان با افت و خیز ۲۰۰ تومانی معامله شد. کارشناسان اقتصادی تلاش افزایشی‌های بازار را در رونددهی به بازار ارز دیروز موثر می‌دانند.

به گزارش اینتیتر به نقل از عرشه آنلاین، قیمت دلار روز گذشته با نوسان محدودی افزایشی شد. از ابتدای هفته این اسکناس یک روز در میان با افت و خیز ۲۰۰ تومانی معامله شد. کارشناسان اقتصادی تلاش افزایشی‌های بازار را در رونددهی به بازار ارز دیروز موثر می‌دانند. باید منتظر تغییر کانال دلار باشیم؟

معامله‌گران می‌گویند هرچقدر بازار داخلی رنج و خسته کننده‌ است، به جای آن، انس طلای جهانی نوسان خوبی داد.

قیمت دلار روز گذشته افزایش ۲۰۰ تومانی داشت و با رقم ۵۰ هزار و ۴۵۰ تومان معامله شد. معامله‌گران و کارشناسان اقتصادی همواره بر اقدامات سیاست‌گذار برای ماندن دلار در محدوده‌ای مشخص هم عقیده‌اند. آنها می‌گویند سیاست بانک مرکزی تلاش برای ثبات در بازار ارز است.

پیش از این نوسانگیری بازارساز از قیمت دلار همواره مطرح شده است. معامله‌گران، بانک مرکزی را یکه‌تاز بازار ارز می‌دانند و معتقدند بیشترین منفعت از فریز ارزی نصیب تصمیم‌گیرندگان بازار ارز می‌شود.

کارشناسان اقتصادی معتقدند سیاست‌گذار تاکنون توانسته با موج‌سواری بر اخبار، قیمت دلار را کنترل کند. اما آنها این سیاست‌ را تکراری و با اثرگذاری مقطعی توصیف می‌کنند. تحلیلگران بازارهای مالی نقش تورم را در رونددهی به قیمت دلار قطعی می‌دانند.

آنها می‌گویند، تنها راه چاره برای کاهش واقعی قیمت این اسکناس کاهش حجم نقدینگی، رشد تولید ناخالص ملی و برقراری مناسبات در سطح عالی اقتصاد با سایر کشورهای دنیا از سوی بانک مرکزی و دولت است؛ آن زمان است که می‌توان قیمت دلار را در محدوده متعادل‌تری نگه داشت.

موضوعی دیگری که در بازار روز دوشنبه مورد توجه معامله‌گران بود و دست‌به‌دست می‌شد صحبت‌های هفته قبل کامران ندری، اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق درمورد بیمه تامین اجتماعی بود. تیتر خبر این بود، به جای بیمه تامین اجتماعی، ماهانه ۱ گرم طلا بخرید. کامران ندری گفته اگر یک فرد که بیمه‌ی خودش را شخصا پرداخت می‌کند؛ به جای سپردن این پول به دولت، ماهانه یک گرم طلا خریداری کند، در پایان بازنشستگی خود ۳۶۰ الی ۴۰۰ گرم طلا در اختیار دارد که به پول امروز ۱ میلیارد تومان محاسبه می‌شود. بازنشستگی که دولت به فرد می‌دهد نهایتا ۱۰ میلیون تومان است، اما سود بانکی حاصل از پرداخت بیمه ۲۳ تا ۲۵ میلیون تومان می‌شود؛ به نظر شما دیگر انگیزه‌ای برای افراد جهت پرداخت بیمه می‌ماند؟

با اینکه قیمت دلار در بازار روزهای رنجی را سپری می‌کند همچنان گروهی معتقدند که تقاضای ژانویه می‌تواند قیمت را تکان دهد. طبق بررسی اکوایران، قیمت دلار از یکم آذر تا ۱۰ دی ۱۰ سال گذشته، ۷ سال بازار ارز در این بازه زمانی رشد مثبت داشته و بیشترین آن هم متعلق به سال ۱۴۰۱ است که بیش از ۱۳ درصد افزایشی بوده. آن سه سالی که بازار رشد نداشته و کاهش بوده در این بازه زمانی، به خاطر این بوده که قبل از آن بازار جامپ ارزی داشته و در آن بازه بر مدار کاهش بوده به بیان دیگر یعنی سال‌هایی که جامپ ارزی داشتیم دوره بعدی کم‌نوسان بوده.

یک پیش‌بینی از قیمت تتر و بیت‌کوین در بازار مورد توجه معامله‌گران بود. طبق این تحلیل زمانی که قیمت تتر افزایش پیدا می‌کند که بیت‌کوین کاهشی شود. این پیش‌بینی مدعی است که در انتهای هفته امکان چنین اتفاقی وجود دارد.

قیمت دلار در پایان آذر ماه چند می شود ؟

پیش بینی‌ها حاکی از این است که قیمت دلار در روزهای آتی باید افزایش پیدا کند و علت این مساله افزایش تقاضا برای دلار در ماه پایانی پاییز است. یعنی همزمان با نزدیک شدن به سال جدید میلادی، احتمالا تقاضای داخلی برای دلار افزایش پیدا می‌کند و این مساله می‌تواند قیمت دلار را تحت تاثیر قرار دهد.

قیمت دلار هرات بعد از رفتن به کانال ۴۹ هزار تومان و برخورد و به حمایت ۴۹ هزار و ۸۰۰ تومان و عدم توانایی در از دست دادن این سطح دوباره به کانال ۵۰ هزار تومان برگشت. گروهی از معامله‌گران تصور می‌کنند با ورود بازار به ماه جدید قیمت دلار کف زده و هرچه به انتهای ماه آذر نزدیک می‌شویم قیمت بالاتر می‌آید. این دسته با اشاره به تقاضای ژانویه و تسویه شرکت‌ها برای سال نوی میلادی بر این باورند که تقاضای دلار در بازار در این ماه بیشتر خواهد شد و به واسطه آن قیمت دلار می‌تواند نوسانی باشد. اما در مقابل گروهی معتقدند بازار اگر هم بالا بیاید بازارساز دست بالاتر را دارد. این گروه تصور می‌کنند جیب بازارساز به واسطه فروش نفت و آزادسازی پول‌های بلوکه شده پر است.

تجربه سال گذشته دلار همین این روند افزایشی را ثابت می‌کند. اما از طرف دیگر، نکته‌ای که وجود دارد این است که این تقاضا چندان زیاد نیست که بتواند بر قیمت ارز تاثیر بگذارد. چون مهم‌ترین بازیگر ارز در اقتصاد ایران دولت است و بازارساز به دستکاری در بازار، قیمت‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد اما تقاضای ارز در آستانه سال میلادی چندان نمی‌تواند بر قیمت دلار اثر بگذارد و اگر قیمت دلار در این روزها افزایشی هم داشته باشد، احتمالا ناشی از روند صعودی بازار است.

چون کارشناسان اقتصادی معتقدند که قیمت دلار به زور پایین نگه داشته شده و میل به افزایش دارد.

پیش بینی قیمت دلار تا پایان سال

پیمان مولوی، اقتصاددان در یک برنامه اینستاگرامی به آینده قیمت دلار اشاره کرد و گفت: هیچ واردکننده‌ای در اقتصاد ایران اجازه واردات ندارد مگر اینکه وزارت صمت و بانک مرکزی چنین اجازه‌ای را به او بدهند. این مساله به معنای محدود کردن واردات است. حالا این به چه معناست؟ یعنی دولت با این کار سمت تقاضای دلار را کنترل می‌کند. پس اینکه دلار در تراز ۵۰ هزار تومان باقی مانده تنها محدودیت اعمال شده توسط دولت برای واردات است؛ اما این موضوع تا کجا امکان دارد؟ تا زمانی که این محدودیت باقی‌ست این تراز ۵۰ هزار تومانی نیز حفظ می‌شود اما آیا برای همیشه این اتفاق ممکن است؟ خیر.

وی افزود: اگر دقت کنیم مشخص می‌شود که یک رشد هیجانی قیمت دلار تجربه می‌کند و بعد از آن وارد یک دوره ثبات می‌شود که این را برخی به معنای تثبیت کردن قیمت دلار تلقی می‌کند! اگر سخنرانی‌های روسای بانک مرکزی بررسی شود همه این عزیزان از دوره تثبیت یاد می‌کنند اما بعد از آن قیمت دلار شروع به رشد می‌کند. چرا؟ زیرا در اقتصاد ایران تورم وجود دارد؛ تا زمانی که تورم وجود دارد کاهش ارزش ریال و پول ملی ادامه‌دار خواهد بود. چرا که چیزی تحت عنوان قیمت نقطه‌ای دلار در اقتصاد ایران نمی‌شود پیش بینی کرد. به این ترتیب یک عدد تحت عنوان متوسط قیمت دلار یا متوسط ۳۶۵ روزه قیمت دلار وجود دارد. به این صورت می‌توان قیمتی متوسط برای دلار پیش‌بینی کرد.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.