ماجرای ابرتوده گاز متان جنوب تهران و گزارش ناسا به کجا رسید؟

یک ماه از گزارش ناسا درباره وجود توده گاز متان بر فراز سایت پسماند آرادکوه می گذرد. گزارشی که در ابتدا توسط شهردار تهران آن را رد کرده بود. اما این روزها اخبار متفاوتی از این ابرتوده می شنویم.

اینتیتر – سحر سادات زمانی؛ هفتم آبان ماه سال جاری بود که ناسا با انتشار تصاویری از وجود یک ابرتوده گاز متان جنوب تهران خبر داد. گزارشی که حواشی بسیاری به دنبال داشت و سر و صداهایی را ایجاد کرد.

این گزارش در ابتدا توسط شهرداری تهران تکذیب شد. علیرضا زاکانی درباره گزارش ناسا اظهار کرده بود: هنوز از سوی دستگاه‌های بالادستی چیزی به ما اعلام نشده است و البته ناسا همه چیزش دروغ است و این هم دروغ است. اما چند روز بعد از این اظهار نظر زاکانی اعلام کرد: تیم دانشگاهی تشکیل شده تا این موضوع را بررسی کند البته تا به حال شرایطی یا دلیلی که ادعای ناسا را تایید کند پیدا نکردیم؛ اما چون شائبه برای مردم ایجاد شده این مورد را بررسی و نتایج را اعلام خواهیم کرد.

شورای شهر تهران نیز در راستای تایید شهرداری عمل کرد و مهدی چمران، رییس شورا درباره تصویر ناسا اظهار داشت: عکس منتشر شده از جنوب تهران درست نیست و گویا برای یک کشور دیگر است.

اما شواهدی داخل کشور وجود داشت که خبر از صحت تصاویر ناسا از این ابرتوده می داد. به عنوان مثال یک شرکت دانش بنیان ایرانی نیز تصاویر ماهواره‌ ای ناسا را مبنی بر وجود ابرتوده ۵ کیلومتری گاز متان در جنوب تهران تایید کرد. همچنین سازمان محیط زیست نیز از وجود ابرتوده گاز متان در جنوب تهران خبر داد.

پیام جوهرچی، معاون دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط‌ زیست درباره تصاویر ناسا گفته بود که مراکز دفن قدیمی به‌طور قطع قابلیت دفع گاز متان را دارند و نمی‌توان این موضوع را حاشا کرد.

جوهرچی اکنون و پس از گذشت یک ماه از گزارش ناسا در گفتگویی که با خبرگزاری ایسنا داشته، بیان می کند: نامه‌نگاری‌ های بسیاری در این زمینه با دستگاه‌ های مربوطه انجام شد. نمی‌ توانیم بگوییم این پدیده وجود ندارد چراکه وجود داشتن آن طبیعی است. به‌طور قطع مراکز دفن ما تصاعد گاز متان را دارند.

او ادامه می دهد: مدیریت این موضوع وظیفه شهرداری است و سازمان دستورالعمل چگونگی طراحی محل‌های دفن و نحوه لوله‌گذاری‌ ها در لاین مناسب را از سال ۹۸ ابلاغ کرده است اما متاسفانه مشکل اصلی این است که ما ۸۰ تا ۸۵ درصد پسماندهایمان را دفن می‌ کنیم. به عبارتی حجم مراکز دفن ما بسیار است و در نتیجه تصاعد گاز متان بسیاری را شاهد خواهیم بود.

جوهرچی درباره یکی از مشکلات دیگری باعث به وجود آمدن این پدیده شده است می گوید: مشکل اساسی بعدی این است که مراکز دفن ما بسیار قدیمی هستند. به عنوان نمونه سایت پسماند آرادکوه نزدیک به ۶۰ سال کار کرده است. بدین جهت این ابلاغیه که برای مراکز دفن جدید صادر شده را نمی‌توان در سایت‌های قدیمی موجود رعایت کرد.

جوهرچی در پایان درباره گاز متان اضافه می کند: گاز متان گازی گلخانه‌ ای است و در ارتفاع نیز حالت اشتعال نیز قطعا نخواهد داشت. برای محیط زیست مضر است چراکه گاز مخربی است که بر گرمایش زمین تاثیر دارد. درباره تاثیر آن بر سلامت مردم باید وزارت بهداشت توضیح دهد.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.