«مردۀ شرور برمی‌خیزد»؛ بهترین فیلم ترسناک ۲۰۲۳ تا امروز

«مردۀ شرور برمی‌خیزد» (Evil Dead Rise) به کارگردانی لی کرونین دنباله‌ای برای فیلم‌های قبلی «مردۀ شرور» است؛ اثری سرشار از عاطفه، خون و وحشت که می‌توان آن را نمونه‌ای عالی و نفس‌گیر از بازسازی فرانچایز‌های قدیمی به حساب آورد.

به گزارش اینتیتر به نقل از فرادید،‌ فیلم سال ۱۹۸۱ سم ریمی با عنوان «مردۀ شرور» از آن فیلم‌هایی است که دیدنشان خاطره‌ای ماندگار برای یک نسل از تماشاگران سینما ساخته است؛ اثری که ترس و هیجان را با حال و هوایی جذاب و در قالب داستانی به یاد ماندنی به مخاطب هدیه می‌کرد.

ساختن یک دنبالۀ درجه‌یک و جذاب برای آن فیلم اصلا کار آسانی نیست، اما لی کورنین در فیلم تازه‌اش این ماموریت غیر ممکن را به انجام رسانده و می‌شود گفت بهترین فیلم ترسناک سال ۲۰۲۳ تا امروز را روی پرده آورده است.

این فیلم از جهات مختلف آنقدر به فیلم اصلی نزدیک است که حتی شاید بشود به جای «دنباله» آن را یک جور «بازسازی» از فیلم اصلی نامید. همان خونریزی‌ها، همان وحشتی که تا مغز استخوان نفوذ می‌کند و همان گیرایی فوق‌العاده. داستان فیلم هم تقریبا همان داستان است که از یک زاویۀ مدرن‌تر و امروزی‌تر روایت شده است.

لیلی سالیوان در این فیلم نقش بِت را بازی می‌کند؛ یک تکنسین گیتار که بعد از مدت‌ها به دیدن خواهرش الی (با بازی آلیسا شاترلند) رفته است. الی که مادر سه فرزند است و شوهرش هم به تازگی از دنیا رفته، مجبور است یک‌تنه زندگی خود و فرزندانش را در آپارتمان درب و داغان و قدیمی‌شان در لس آنجلس اداره کند.

بعد از اینکه یک زمین‌لرزه اتفاق می‌افتد، الی در زیرزمین خانه‌اش یک کتاب عجیب پیدا می‌کند؛ کتابی که با خون نوشته شده و نیرو‌هایی شیطانی در آن هستند که با گشوده شدن کتاب آزاد می‌شوند. انگار این نیرو‌های شیطانی هدفی جز تکه پاره کردن اعضای این خانواده ندارند؛ آن هم به خشن‌ترین و شوک‌آورترین شیوه‌هایی که فقط باید فیلم را ببینید تا بدانید چقدر چندش‌آورند!

فیلم خیلی آهسته آهسته و تدریجی ما را به سمت تکان‌دهنده‌ترین لحظات خودش هدایت می‌کند؛ لحظاتی که تعدادشان اصلا و ابدا کم نیست. احساس دلهره و تعلیق یک تجربۀ دائمی و بی‌وقفه در زمان دیدن این فیلم است. ریتم فیلم هم دقیقا مطابق با بدتر شدن اوضاع سریع‌تر و سریع‌تر می‌شود و باعث می‌شود که فیلم در لحظات اوجش به یک وحشت افسارگسیخته و غیرقابل کنترل تبدیل شود؛ دقیقا همان چیزی که طرفداران دو آتشۀ ژانر ترسناک انتظار دارند.

بازی‌های بی‌نقص، سرزنده و جدّی بازیگران یکی از نکاتی است که در تمام مدت ارتباط عمیق بیننده را با داستان حفظ می‌کند. خصوصا شاترلند توانسته است یک خباثت هولناک و شریرانه در بازی خودش به نمایش بگذارد که گاهی رنگی ترسناک و تکان‌دهنده از یک جور مادرانگی دروغین هم به خودش می‌گیرد.

در مجموع باید گفت «مردۀ شریر برمی‌خیزد» یک بمب وحشت و رودخانۀ خون است که هم طرفداران قدیمی فرانچایز «مردۀ شرور» را راضی می‌کند و هم برای تازه‌واردان یک مهمانی لذت‌بخش پر از دلهره و ترس خواهد بود.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.