رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

موثرترین سبکهای رهبری در سال ۲۰۲۱ کدامند؟

سبک های رهبری ذاتی هستند یا با گذشت زمان و ممارست توسعه پیدا می‌کنند. رهبری بیش از یک موقعیت قدرت است.

به گزارش اینتیتر به نقل از مدیران ایران، رهبری خوب یک انتخاب است.رهبر کسی است که راهنمایی می‌کند،هدایت می‌کند، الهام بخش است و روحیه تیم را زنده نگه می دارد. حتی در چالش برانگیزترین شرایط ،آنها در قبال اعمال خود پاسخگو هستند.

چیزی که برای رهبر شدن به آن نیاز دارید چیست؟ میتوانید حدس بزنید؟ پاسخ افراد بله است. همش همین.

به گزارش وانتج سیرکل، انسانها حیوانات اجتماعی هستند. هنگامیکه آنها بدلیل انجام یک کار خوب شناخته می شوند ، احتمالاً در آینده عملکرد بهتری خواهند داشت. اما آیا مردم حتی بدون اینکه انگیزه بیرونی یا ذاتی داشته باشند شما را دنبال خواهند کرد؟ آیا آنها حاضرهستند شما را انتخاب کرده و از رهبری شما پیروی کنند؟یک رهبر خوب چشم انداز روشنی از اهداف و مأموریت شرکت ارائه می دهد.فراتر از منافع یا اعدادی که در انتهای سال کسب می‌کنید یک رهبر هدفی را بعد از عمل خود احساس می‌کند.

انواع سبکهای رهبری کدامند؟

منظور از رشد چیست؟ تاثیر شما در موفقیت شرکت چیست؟ اما اجازه دهید ابتدا ، با اصل مطلق شروع کنیم.

سبک رهبری چیست؟

سبک های رهبری، چگونه یک رهبر، تیم را در مراحل مختلف هدایت می‌کند هستند.این سبکها به رهبران فرمان می‌دهند که چگونه برنامه‌ها را اجرا کنند، راهنمایی کنند و یاکار را نادیده بگیرند. بر اساس شخصیتها و روشهای مختلف ، سبک های مختلفی وجود دارد.

لزوماً بزرگترین رهبر کسی نیست که بزرگترین کارها را انجام دهد. او کسی است که مردم را وادار به انجام بزرگترین کارها می کند. “رونالد ریگان”

در حال حاضر ، هنگامیکه ما به خلاصه ای از نحوه تأثیر یک رهبر بر کل سازمان می پردازیم ، نوبت شماست که دریابید چه نوع رهبری هستید.

۱- سبک رهبری تعامل‌گرا 

با دیدن کلمه “تعامل” چه چیزی به ذهن شما می رسد؟ به معنای واقعی کلمه ، به معنی توافق خرید یا فروش چیزی است. در این مورد ، معامله بین رهبر و پیروان است. رهبری تعامل‌گرا یک سناریو “بده و بستان” است. بر اساس استانداردهای سازمان به کارکنان خود پاداش دهید یا تنبیه کنید.همه می‌دانند چه کاری انجام دهند ، چرا این کار را انجام دهند و با چه استانداردهایی انجام دهند

ارزیابی عملکرد کارکنان با معیارها و اهداف از پیش تعیین شده اتفاق می‌افتد.اگر کارکنان انگیزه لازم را توسط درآمد و مزایا داشته باشنداین سبک می‌تواند موثر باشد.در مواردی که وظایف تکراری و هدفمند هستند ، این سبک عملکرد بهتری دارد.

ویژگیهای کلیدی سبک رهبری تعامل‌گرا چیست؟

  • تمرکز روی تنظیم دقیق هدف و انتقال روشن انتظارات به کارکنان.
  • کارکنان نیاز دارند با دریافت میزان مناسب پاداش و تقدیر انگیزه برابری داشته باشند.
  • برای شرکت های بزرگ با تیم های جهانی ایده‌ال هستند.
  • رهبران تعامل‌گرا گردش کاری معمولی را ترجیح می دهند و سهمیه‌بندی روزانه را برآورده می‌کنند.

نکته : در شرکتهای بزرگ با مشاغل معمولی که تیم از قبل انگیزه دارد و متخصصانی که به راهنمایی کمی نیاز دارند عملکرد بهتری دارد.

وظیفه رهبر این نیست که به افراد شکوه و بزرگی دهد،بلکه باید باعث آن شود چون شکوه و بزرگی از قبل وجود دارد. جان بوچان

۲- سبک رهبری تحول‌گرا 

این سبک رهبری معتقد به مفهوم تبدیل هر چیزی به چیزی بهتر است. رهبران تحول‌گرا به اعضا تیم فرصت میدهند تا ایده ها و رویکردهای مختلف را کشف کنند.آنها اجازه می‌دهند به خلاقیت خودشان جامعه عمل بپوشانند.شما با اولویت قراردادن آنها تیم شما احساس می‌کند به آنها اهمیت می‌دهید.شما مراقبت و نگرانی خود برای اعضا تیم خود و مشکلات آنها ابراز میکنید.

این احساس پیوند،تعلق و وفاداری نسبت به سازمان را تقویت میکند.اما تکیه بر تمجید و محبت نیز میتواند به مرور زمان منجر به عملکرد متوسط شود.همچنین میتواند منجر به عدم جهت گیری قوی و روشن برای شرکت شود. رهبران باید تعادل ایجاد کنند تا اطمینان حاصل شود که مردم خیلی آسوده نیستند.

ویژگیهای کلیدی سبک رهبری تحول‌گرا

  • وقتی به ایده های جدید یا دیدگاه های جدید نیاز دارید ، بهتر کار می‌کند.
  • همچنین اشتیاق خاصی برای ریسک در این سبک رهبری وجود دارد. به این دلیل است که رهبران همیشه به دنبال راه های بهتر هستند.این به این معنی است کارهایی را انجام دهید که از انجام آنها احساس راحتی نمی کنید.
  • این سبک هم باعث رشد حرفه ای و هم شخصی کارکنان می شود.

نکته : زمانی از این سبک استفاده کنید که کسب و کار شما مانند صنایع اینترنت یا فناوری اطلاعات، نیاز به نوآوری دائمی و جلوتر از مردم عادی بودن دارد.

۳- سبک رهبری خدمت‌گزار

رهبران خدمتگزار ابتدا از ایده خدمات استفاده می کنند ، بعداً رهبری می کنند.

این سبک رهبری با شعار “شما دیگران را همانطور که دوست دارید مدیریت کنید” اجرا می شود. شما اطمینان می دهید همه کار خود را می دانند. اطمینان پیدا کنید قبل از اینکه آنها کار خود را آغاز کنند همه ابزار و وسایل مورد نیاز خود را دارند.اگر آنها اینکار را نکنند ، شما هر آنچه را که برای موفقیت نیاز دارند به آنها ارائه میدهید. این سبک در بین کارگران محبوب است. این کار برای روحیه و تجربه کارکنان معجزه می کند. اما اگر آن را متعادل نکنید، میتواند منجر به اجرا برنامه توسط تیم شما شود.که پیامد آن فقدان قدرت،جهت‌گیری و چشم‌انداز سازمانی است.

ویژگیهای کلیدی سبک رهبری خدمتگزار

  • این سبک ازدرجه آگاهی بالایی نسبت به تیم برخوردار است. رهبران این دسته شنوندگان ماهری هستند. که به آنها درک بهتری از نقاط قوت و ضعف تیم می دهد.
  • برای ایجاد احترام ، اعتماد و وفاداری ایده‌ال است.
  • در ایجاد فرهنگ مستحکم یک شرکت مفید است.

نکته : برای تیم های متنوع ، که در آن مدیریت شخصی برای هر یک از اعضا مورد نیاز است بهترین عملکرد را دارد.

۴- سبک رهبری دمکراتیک 

سبک رهبری دموکراتیک دارای فلسفه ای است که شما آن را “دو بهتر از یک بهتر است” می نامید. رهبران دموکرات بر ورودی ها و ایدئولوژی کارگران تأکید دارند. دنیای کسب و کار نیز آن را “رهبری مشارکتی” می نامد.

این نوع رهبر تصمیم نهایی را می‌گیرد. اما در سایر مواقع ، رهبران دموکراتیک ممکن است قدرت را به پیروان واگذار کنند.این را هم باید گفت که یک رهبر دموکراتیک بدون مسئولیت نیست.آنها هنوز مسئول تمام نتایج هستند. این رویکرد غیرمتمرکز قدرت و اقتدار است (برخلاف رویکرد متمرکز رهبران خودکامه ، که بعداً به آن خواهیم پرداخت.).

ویژگیهای کلیدی سبک رهبری دموکراتیک

  • یک رهبر دموکراتیک به دنبال ورودی و بازخورد از سوی پیروان برای تصمیم گیری است.
  • رهبر معتقد است آنها می توانند بهترین تصمیم را با ورودی های زیاد پیروان بگیرند.
  • وقتی فشار زیاد و زمان کم است، رویکرد مناسبی برای مواقع بحرانی نیست.
  • این سبک رهبری بر جنبه برابری در محل کار تأکید می کند. پیروان این سبک ، بدون در نظر گرفتن رتبه ،همه ورودی‌ها را در نظر می‌گیرند.

نکته : در انواع سازمانها عملکرد خوبی دارد.اگرچه در مکانهایی که نیازمند روشهای دقیق است، مانند صنایع تولیدی، رهبری دموکراتیک بهترین انتخاب نیست.

یک دموکراسی قوی و کارآمد مستلزم،تحصیل کرده سالم، پیروان تحصیل کرده و مشارکت محور و رهبری مبتنی بر اخلاق است.

۵- سبک رهبری خودکامه (اتوکراتیک) 

شما چگونه یک رهبر خودکامه را توصیف می‌کنید؟

ما تصور می کنیم که شخصی وارد اتاق می شود و به مردم می گوید چه کار کنند.

همانطور که از نامش بر می آید رهبری خودکامه یک رویکرد رئیس محور برای رهبری است. رهبر کنترل کامل بر کل عملیات را دارد.هی، یک رویکرد ارتباط از بالا به پایین را داشته باشید.آنها دستورالعملها ،سیاست ها و فعالیتها را دیکته می کنند و انتظار دارند پیروان از آن پیروی کنند.

شما میتوانید پویایی قدرت بالا بین رهبر و پیروان را مشاهده کنید.رهبران خودکامه به فعالیتهای اجتماعی و تیم سازی اهمیت چندانی نمیدهند. این رهبران هیچ گونه ورودی یا بازخوردی از اعضای گروه نمی گیرند. آنها وضعیت را از دیدگاه خود ارزیابی می کنند.

ویژگیهای کلیدی سبک رهبری خودکامه

  • هنگامی که باید سریع تصمیم گیری شود عملکرد بهتری دارد.
  • سبک رهبری خودکامه ممکن است در کوتاه مدت به مهار درگیری کمک کند. اما تعارض را حل نمی کند.
  • بی اعتمادی فاحشی به این سبک رهبری در زیردستان وجود دارد. به همین دلیل است که قدرت تصمیم گیری در اختیار رهبر است.

نکته : بهترین رویکرد آن زمانی است که اجماع امکان پذیر نباشد و رهبر ملزم به قضاوت باشد

آیا می‌توانید به کسی فکر کنید که چنین ویژگی هایی را به عنوان رهبر از خود نشان می دهد؟

۶- سبک رهبری عدم مداخله ( تفویضی ) 

“Laissez-Faire” یک اصطلاح فرانسوی به معنی انجام دهید یا اجازه دهید آنها این کار را انجام دهند است. برخی منتقدان آن را سبک “رهبری صفر” می نامند.فلسفه آن عدم دخالت است. رهبران دستورالعمل ها یا اهداف را ارائه می دهند و کمتر احتمال دارد که شما را کنترل کنند.آنها جلسات کمتری دارند و انتظار دارند شما این کار را به تنهایی انجام دهید.

ویژگیهای کلیدی سبک رهبری عدم مداخله ( تفویضی )

  • یک رهبر دارای سبک تفویضی به اعضای خود و توانایی های آنها اعتماد زیادی دارد.
  • این سبک رهبری اجازه استقلال بیشتر به کارکنان را می‌دهد. متعاقباً به خلاقیت بیشتر در محل کار می افزاید.
  • بازخورد سازنده جزء حیاتی این سبک رهبری است.

نکته : بهترین کار این است که رهبر دارای گروهی از افراد باشد که از معمولا در مهارت های خود عملکرد بهتری دارند.

اگر افراد مناسب را انتخاب کنید و به آنها این فرصت را بدهید که بالهای خود را باز کنند و جبران خسارت را بعنوان حامل پشت سر بگذارند، تقریباً مجبور نیستید مدیریت کنید. “جک ولش”

۷- سبک رهبری بوروکراتیک

رهبران بوروکراتیک طبق قوانین زندگی می کنند. زمان های خاصی وجود دارد که شما انتظار دارید کارها را طبق قوانین و مقررات انجام دهید. شما می خواهید خالکوبی کنید و انتظار دارید هنرمند خالکوب روش اصلی را دنبال کند. شما می خواهید ماشین خود را تعمیر کنید و می خواهید مکانیک با قوانین این مشکل را برطرف کند. به همین ترتیب ، شما میخواهید تیم خود را با قوانین کتاب هدایت کنید.رهبران بوروکراتیک همیشه از قوانین خاصی پیروی میکنند و در همه حال به آن پایبند هستند. با اینحال ، این سبک رهبری میتواند گاهی اوقات بسیار سفت و سخت باشد. این سختی سطح خلاقیت را در این فرآیند محدود می کند.

ویژگیهای سبک رهبری بوروکراتیک

  • یک رهبر بوروکراتیک قوانین ، سیاست ها را دوست دارد و رویه ها را با دقت دنبال می کند.فرایندهای تصمیم گیری معمولاً با کندی انجام می شود.
  • جایی برای ایده ها یا نوآوری های جدید وجود ندارد. کارکنان روشهای معمول حل مشکلات را دنبال می کنند.
  • رویکرد مدیریتی از این دست نیز بسیار خوب سازماندهی شده است. رهبران در اینجا وظایف را طبق رتبه بندی برای نتایج بهتر و پاسخگویی واگذار می کنند.

نکته : برای صنایع بزرگ مانند کارخانه های تولیدی که کارکنان وظایف معمول را انجام می دهند ، بهترین عملکرد را دارد.

۸- سبک رهبری کاریزماتیک

رهبران کاریزماتیک کسانی هستند که میتوانند به آنچه که میگویند عمل کنند.رهبران این سبک استادان ارتباط و متقاعد کردن با یک حس جذابیت هستند.آنها دارای نوع خاصی از نگرش، جاذبه و گیرایی هستند. این خصوصیات به آنها کمک می کند تا افراد را وادار کنند تا از رهبری شان پیروی کنند.آنها الهام بخش هستند و شور و اشتیاق را در بین اعضا تیم برمی انگیزند. برخی از رهبران کاریزماتیک که می توانیم به آنها فکر کنیم دالایی لاما و اوباما هستند. وقتی وارد اتاقی میشوند، گرما و حضور را از خود بروز میدهند. این همان چیزی است که آنها هاله می نامند. برخی از افراد کاریزماتیک متولد می شوند و برخی با گذشت زمان و تجربه آن را به دست می آورند.

ویژگیهای کلیدی سبک رهبری کاریزماتیک

  • رهبران کاریزماتیک در رویکرد خود بسیار مطمئن هستند.آنها به ندرت در تصمیمات خود دچار تردید میشوند و دارای شخصیتی بسیار تأثیرگذار هستند.
  • آنها بر گروه بزرگی از پیروان نفوذ دارند.
  • آنها انگیزه های کارکنان را تقویت می کنند و به توانایی کارکنان اعتقاد دارند.
  • آنها انتظارات و شایستگی بالایی دارند و به عنوان یک الگو برای کارکنان عمل می کنند.

نکته : بهترین کار برای فعالان اجتماعی، سخنرانان انگیزشی یا رهبران سیاسی است – کسی که نیاز به الهام بخشیدن و جلب اعتماد پیروان خود دارد.

رهبرانی مانند شاهزاده دایانا ، مهاتما گاندی ، ویل اسمیت بارقه و حس جذابیت را از خود ساطع می‌کنند.

۹- سبک رهبری کوچینگ 

این سبک رهبری معتقد است که کارگران را به سمت سرافرازی هدایت میکند.آنها معمولاً در زمینه مورد علاقه خود متخصص هستند و ارتباطات خوبی دارند. این نوع رهبری بیشتر در تیم های ورزشی رایج است. با اینحال ، گاهی اوقات ممکن است مشکل ساز شود زیرا راهنمایی و مربیگری کارکنان به زمان نیاز دارد.

ویژگیهای کلیدی سبک رهبری کوچینگ

  • رهبری کوچینگ با افرادی که دارای ذهنیت مربیگری هستند و مایلند از رهبران خود بیاموزند بهترین عملکرد را دارد.
  • رهبران همچنین باید آمادگی صرف زمان و انرژی برای آموزش کارکنان خود برای بهبود آنها در بلند مدت را داشته باشند.
  • همدلی و اعتماد ستون های این سبک رهبری هستند.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.