میرلوحی: دیدگاه جبهه پایداری بر وزارت کشور حاکم است

محمود میرلوحی گفت: تقریبا اغلب‌ کسانی که در وزارت کشور هستن دیدگاه‌های جبهه پایداری دارند ولی بینشان شدت و ضعف هست. اغلب نظامی هستند و تفکرات تند در میان آنها تسری دارد.

به گزارش اینتیتر به نقل از خبرآنلاین، محمود میرلوحی، معاون پارلمانی وزیر کشور در دولت اصلاحات با اشاره به مولفه‌های سلامت در انتخابات گفت: انتخابات در دنیای امروز چند شاخص و رکن دارد؛ رکن اول رقابت است که طبیعتا باید شرایط رقابت فراهم شود تا امکان انتخاب مردم باشد.

وی افزود: دوم رفتار قانونی است، یعنی قوانینی باشد و انتخابات قانونمند برگزار شود. نظم و انضباط و قانونمندی اصل مهمی در انتخابات کشورهای مختلف در دنیاست تا رقابت و سلامت و امنیت انتخابات تضمین شود. از سویی این قوانین باید به درستی اجرا شوند؛ اگر گفته شده که دستگاه های قدرت حق مداخله ندارند یا نیروهای مسلح نباید ورود کنند، ورود نکنند. اگر گفته شده که خرید و فروش رای ممنوع است پس صورت نگیرد. اگر گفته شده ناظرین و مجریان بی طرف باشند، باید بدان عمل شود.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تصریح کرد: اگر این قوانین درست عمل شود که وجوه مختلفی دارد، می توان گفت که انتخابات سالم است. وگرنه اگر برای مردم شرایط مناسبی برای رقابت فراهم نباشد، دستشان برای تصمیم انتخاب باز نباشد، در مراحل مختلف کار اینگونه باشد که رای‌شان امکان بروز پیدا نکند و تهدید و تطمیع و امثال اینها رخ دهد در واقع به انتخابات لطمه می‌زند و آن را غیرسالم می کند.

وزارت کشور حق ندارد عددسازی کند

میرلوحی با اشاره به اظهارات وزیر کشور و معاون سیاسی‌اش درباره نظرسنجی‌هایی که نشان از میزان مشارکت بالا دارد، گفت: ناظران و مجریان اساس کار خود را باید بر روی این قرار دهند که رای مردم را شناسایی، دریافت، ضبط، شمارش و اعلام کنند و در مسیر این کارها هیچ مداخله و جانبداری نباشد، همچنین منع یک طرف و حمایت و زمینه‌سازی برای یک جناح، همدلی با یک طرف و مخالفت با طرف دیگر نباشد.

وی ادامه داد: شاهد هستید که متاسفانه مدت هاست مرتبا گفته می شود اصلاح طلبان هستند و با این تعداد وجود دارند. وزارت کشور حق ندارد وارد این عدد سازی ها شود. از آن طرف نظرسنجی ها در دنیا مرسوم است و معمولا نهادهای مستقل اینکار را می کنند، نمی گویم که مثلا دولت یا صدا وسیمای دولتی شان اینکار را کردند نه. معمولا دیده شده که خبرگزاری هایی مثل رویترز یا سی ان ان نظرسنجی می کنند و اینکار مرسوم است و اشراف و امکانات دارند که معمولا نظرسنجی می کنند. در ایران هم در انتخابات مختلف معمول بود.

از سال ۸۸ به بعد با نظرسنجی‌های مستقل برخورد کردند

معاون پارلمانی وزیر کشور در دولت اصلاحات خاطرنشان کرد: وزارت اطلاعات هم سیستمی داشت و سعی می کرد واقعیت ها را بازگو کند. صدا و سیما هم اینکار را می کرد و مستقلین هم بودند. ولی متاسفانه از سال ۸۸ به بعد تقریبا با نظرسنجی های مستقل برخورد کردند و مانع شدند و بعد ازآن تقریبا نگذاشتند پا بگیرد. امسال اتفاق عجیب تر افتاد و آن اینکه نظرسنجی هایی که خودشان هم انجام می دهند را منتشر نمی کنند، ولی معاون سیاسی وزارت کشور چنین ادعاهایی می کند که اینکار شائبه خیلی بالایی دارد.

اگر نظرسنجی انجام شده، در اختیار احزاب قرار دهید

میرلوحی اعلام کرد: اگر نظرسنجی شده، منتشر کنید و در اختیار کارشناسان و احزاب هم قرار دهید و اگر نشده است بر چه مبنایی می گویید که برای رای دادن این میزان می آیند؟! متاسفانه به شرایط کاری که در دنیا رعایت می شود، توجه ندارند و بخشی از دستگاهها و وزیر کشور هم خودش هم می فرمایند که ما باید مروج فرهنگ و دیدگاههای مرحوم مصباح باشیم ، پس اگر بر اساس دیدگاههای آقای مصباح عمل کنند، خلاصه نسبت به انتخابات دیدگاه عجیب و غریبی دارند.

وی بیان کرد: نباید این شائبه ها را ایجاد کنند و نباید طوری تلقی شود که انتخابات را تشریفاتی بدانند. در انتخابات واقعا باید بگویند که میزان رای ملت و حق الناس است. اینها مجری و ناظر هستند و فقط باید مواظبت کنند که این آراء به صحت و درستی وارد صندوق ها شده و شمارش شوند. درست است که در قوانین، تبلیغاتی پیش بینی شده که مردم را به حضور در انتخابات دعوت کنند ولی نه اینکه از قبل بدون امکانات و نظرسنجی ها بخواهند اظهار نظر کنند، چنین حرف هایی بزنند، این اقدامات باعث ایجاد دغدغه می کند و به نظر می آید دوستان متاسفانه نمی توانند رفتار حرفه ای در این حوزه را بروز دهند، تقریبا رفتارهایشان رفتارهای غیر حرفه ای است و نشان می دهد که تجربه کافی در زمینه برگزاری انتخابات ندارند که وارد این صحبت ها و بحث ها می شوند.

اغلب در وزارت کشور دیدگاه‌های جبهه پایداری را دارند

این فعال سیاسی با اشاره به برکناری معاون سیاسی پیشین وزیر کشور به دلیل آنچه شائبه ورودش به انتخابات مطرح بود و انتشار خبرهایی مبنی بر ادامه فعالیت‌هایش در کنار جبهه پایداری، گفت: تقریبا اغلب‌ کسانی که در وزارت کشور هستند دیدگاه های جبهه پایداری دارند ولی بین شان شدت و ضعف هست. اغلب نظامی هستند و دیدگاه های تند در میان آنها تسری دارد. اینکه چه اتفاقی افتاده و نامه ای که نوشته، من وارد این بحث ها نمی شوم.

اگر شفافیت هم در این انتخابات نباشد دیگر چه چیزی می ماند؟

میرلوحی همچنین با تاکید بر لزوم شفافیت در جریان انتخابات، اظهار کرد: ما خیلی به این انتخابات اشکال داریم که شفافیت هم نباشد که دیگر چه چیزی می ماند؟ کمیج این انتخابات لنگ است.

وی افزود: من یک جایی تعبیر کردم که این زمهریر را به این سادگی نمی توان گرم کرد و با این هیزم های محدود، گرم نمی شود. این فضایی است که الان تقریبا افکار و فضای عمومی می گوید. شاید آنها ممکن است بگویند که شما چون در متن نیستید ، وارد انتخابات نشدید و لیست ندادید، چیزی نمی دانید. ولی واقعیت این است که ما با دوستانی که تجربه سالیان دارند و کار می کنند و با کسانی که در وزارت کشور هستند، مرتبا در تماس هستیم و در استان های مختلف از دوستان می شنویم که فضا خیلی سرد است. لذا باید حتما انتخابات را شفاف کنند که اگر مردم آمدند و رای دادند درست شمرده شود، دقیق باشد، شائبه و مشکلی پیش نیاید.

این چهره سیاسی اصلاح طلب گفت: اگر نیامدند و تصمیم مردم هر چه بوده است، بالاخره کرسی های مجلس عقب نمی افتد چه مردم بیایند و چه نیایند ۲۹۰ نفر به مجلس خواهند رفت؛ چه در مرحله اول و چه بعضی ها در مرحله دوم انتخابات. به هر تقدیر به نظر می آید که باید توجه بیشتری کنند.

اعتقاد پایداری‌ها به شفافیت فراتر از ضعیف است

میرلوحی گفت: اگرچه این مجموعه در شفافیت کارنامه خوبی ندارند و این دولت و مجلس حتی آن لایحه شفافیت را هم به نتیجه نرساندند. شعارهایی می دهند ولی در عمل اعتقاد و باور جریان اصولگرایی و پایداری ها به شفافیت فراتر از ضعیف است. لذا انتظار این چنینی نمی توان از آنها داشت. ولی بالاخره باید لحاظ کنند. چون فضای این دوره حساس است و همه چشم ها منتظر است ببیند که چه اتفاقی رخ خواهد داد.

حالا که با خالص سازی رقبا را حذف کرده اند،حداقل انتخابات شفاف داشته باشید

وی افزود: اکثر نامزدها را ممنوع کردند و فضا را برای خالص سازی و یکدست سازی مهیا کردند، طبیعتا حداقل شفافیت را باید داشته باشند. اگر نه خیلی بد می شود که این همه فیلتر ها و محدودیت ها و رقبا را حذف کنند و شفافیت هم نباشد، نواقصش خیلی به چشم خواهد آمد.

معاون پارلمانی وزیر کشور در دولت اصلاحات با اشاره به نقش ناظران پای صندوق های رای در بحث سلامت انتخابات، تصریح کرد: ساختاری که شورای نگهبان راه انداخته به نظر ما از انتخابات مجلس هفتم اشکال اساسی داشت. ناظران نتوانستند بی طرف باشند. در قانون اساسی به بی طرفی اینها خیلی تاکید شده است تا طوری عمل کنند که هیچ طرف ، صاحب رای ، رای دهنده و رای گیرنده دغدغه نداشته باشند. ولی متاسفانه شورای نگهبان الان یک طرفه است و نیروهایی که انتخاب می کند هم یک طرفه هستند. مثلا هیات های اجرایی باید ترکیبشان متنوع باشد که همه احساس کنند در طول فرآیند انتخابات درستی صورت گرفته است. ولی از همان شروع از خود هیات های اجرایی، ببینید که چه اتفاقی افتاد و آنها بیشتر کاندیداها را قلع و قمع کردند.

ناظران انتخابات باید بی طرف و بدون غرض عمل کنند

میرلوحی گفت: اگر اینها بی طرف و از همه جناح ها بودند اینگونه یک طرف را قلع و قمع نمی کردند. البته هیات های اجرایی پیشنهاد فرماندارهاست . به هرترتیب حیثیت نظارت از مجلس هفتم کاری کرده که می توان گفت تصمیم گیرنده اصلی است و همان لیستی را که می طلبد موافقت می کند. این روند تا مرحله بررسی صلاحیت ها و تبلیغات تا روز انتخابات و پای صندوق ها صورت می گیرد. در آنجا هم خود ناظرین خیلی می توانند موثر باشند. آنها می توانند در تهدید، تطمیع ، مداخله ، صحت رای دادن و صحت ثبت نام در شعبه ، مسائل کنترل مدارک سجلی و مسائل دیگر اگر بی طرف باشند و وظیفه شان را حفظ آراء بدانند و غرض نداشته باشند.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.